Ziarul de Duminică

DOSARE DECLASIFICATE/ Afaceri cu tramvaie (VII). De ce a fost devastat Clubul Conservator

DOSARE DECLASIFICATE/ Afaceri cu tramvaie (VII). De ce a fost devastat Clubul Conservator

In imagine, distribuirea abracului la cai

09.02.2010, 15:05 187
SocietateaTramvaielor a considerat ca nu poate fi dizolvata printr-o simplamasura administrativa, câstigând procesul de la Sectia a II-a aTribunalului Ilfov, pe care i-l intentasera Ministerul de Internesi Primaria, din cauza ca nu acceptase modificareastatutelor.
Tribunalul si-a motivat Deciziaprin neconstitutionalitatea legii din 18 decembrie 1911, pe care aconsiderat-o "o expropriere in afara de cazurile limitate deart. 19 din Constitutie". Primaria a pierdut si Recursuljudecat la sectia a I-a a Curtii de Casatie, actiunea fiindconsiderata neintemeiata, la 16 martie 1912. Avocatul Missir a fostconsiderat de Al. Marghiloman raspunzator de esec, din cauzapledoariei dezastruoase a acestuia. Verdictul Curtii de Casatie i-adeterminat pe reprezentantii opozitiei liberale sa-si manifestebucuria pe strazile Capitalei, Al. Marghiloman fiind la Mitropoliepe punctul de a incasa câteva lovituri de baston de la acestia.Agitatiile simpatizantilor liberali s-au desfasurat in toateorasele din tara si au culminat in Bucuresti cu devastarealocalului Clubului Conservator, politia sarjând, la 8 ianuarie1912, printre manifestantii din Piata Teatrului National. Odelegatie liberala s-a dus la Camera Deputatilor sa inmâneze opetitie in care cerea ca tramvaiele "domnului Vintila Bratianu" safie puse in circulatie.
Afacerea Tramvaiul a pusPartidul Conservator in fata unor dificultati organizatorice si apierderii sefiei guvernului prin inlocuirea lui P.P. Carp, Al.Marghiloman, n. Filipescu si B. Delavrancea cu Th. Rosetti, gen.Argetoianu si e. Pangrati, in baza Decretului semnat de RegeleCarol I la 28 martie 1912.
Concesia acordata primeisocietati anonime de tramvaie a expirat la 1/16 iulie 1916,exploatarea acesteia intrând in atributiile Societatii de TramvaieBucuresti, ca si aceea a Societatii anonime române pentruconstruirea si exploatarea de cai ferate si tramvaie, care a avutaceeasi soarta la 30 decembrie 1916.
Societatea Tramvaielor a reusitsa construiasca, pâna in 1916, 16 km linii de tramvai,amenajându-si un depou in Stefan cel Mare si ateliere de reparatpentru cele 72 de vagoane si 15 remorci pe care le avea inexploatare.

CATALIN PETRUT FUDULU (n.15.09.1973). Doctor in istorie al Universitatii din Bucuresti(2006). A colaborat sau colaboreaza la revistele Angvustia, ActaMoldaviae Meridionalis, Document, Magazin Istoric, Historia(redactor in perioada 2002-2004), Dosarele Historia(redactor-sef in perioada 2002-2004), Dosarele Istoriei,Monumentul, Sangidava si Valahica, Ziarul deDuminica, insumand peste 250 de articole, publicate inperiodice si volume colective, si peste 20 de comunicari la sesiunide comunicari stiintifice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO