Ziarul de Duminică

EDITORIAL/ Topuri, premii, frustrări

EDITORIAL/ Topuri, premii, frustrări
12.05.2010, 15:57 23
Dela inceput vreau să fac o precizare: nu sunt adeptul topurilor, nule agreez chiar deloc, dar nu pentru că le-aş socoti manipulare, cipur şi simplu pentru că sunt, prin natura lor, prea subiective. Numă voi lăsa influenţat niciodată in preferinţele mele detopuri.
Accept insă că ele pot avea unrost, chiar major pentru mulţi oameni care nu sunt de meserie,adică pentru cei mai mulţi dintre cititori: ele pot fi un oarecareindiciu axiologic, pe de o parte, iar, pe de altă parte, din topurioamenii pot afla ce a (mai) apărut. Producţia de carte e abundentă,atât de multe edituri aruncă de piaţă cohorte de titluri, incâtpentru cititorul obişnuit faptul poate fi stresant, derutant,inhibitor. Din grămada de cărţi noi care iţi pot fi puse la unmoment dat pe masă nu mai reţii nimic. In plus, din aceste topuri,cititorul onest despre care vorbesc işi poate face o idee, dar căse va lăsa ori nu influenţat in alegerile sale este altă poveste.Ca să nu mai vorbesc de latura materială - nimeni, mai ales invremuri de criză cum sunt cele de acum, nu poate cumpăra tot ceapare, fiecare face o selecţie şi alege ori un nume pe care ilştie, ori unul care ii este recomandat.
In prima parte a acestui an auapărut câteva topuri literare alcătuite de critici de meserie. Nuştiu să fi avut vreo influenţă asupra vânzărilor sau audienţeititlurilor menţionate. Tot in prima parte a acestui an,Agenţiadecarte.ro a lansat un top printre cititori, care a camrăsturnat ierarhiile. In mod cert nici acesta nu va avea vreoinfluenţă, dar cel puţin a stârnit discuţii - din păcate, opiniilecele mai aprinse au fost tot ale membrilor breslei scriitoriceşti -şi a atras atenţia asupra unor nume pe care cei de meserie leeludează din varii motive. Intâmplător, organizarea topului a avutloc in preajma acordării premiilor literare, fapt care permitea ocomparaţie născătoare de nedumeriri, cel puţin.
Premiile literare se aleg dinproducţia de carte a unui an. Juriile, alcătuite nu intotdeauna dincritici literari, a căror meserie este să discearnă intre valori,sunt inevitabil subiective; cei mai oneşti chiar admit că de-abiadacă răsfoiesc toate cărţile ajunse pe meselor lor de jurizare.Există o doză de subiectivism, mai mare sau mai mică, atât inselecţia "nominalizaţilor", cât şi in a premiilor propriu-zise.Subiectivismul acesta este influenţat adesea de notorietateaautorului, de relaţiile lui, de apartenenţa sau nonapartenenţa laun anume grup, de audienţa pe care un anume titlu a avut-o printreconfraţi, rareori, aproape niciodată de succesul printre cititoriiobişnuiţi. Fireşte, toate la un loc nu inseamnă nicidecum căalegerea finală n-ar fi merituoasă, ci doar că, uneori, dacăprivirea ar fi mai critică, rezultatul ar putea fi diferit. Chiarin istoria recentă s-au petrecut asemenea fapte.
Şi mai subiective sunt topurileliterare, precum cel aminitit mai inainte, realizat deAgenţiadecarte.ro. Cel sau cei care le organizează n-au cum să aibăin vedere toate apariţiile, fac o selecţie, iar aceasta este,fireşte, subiectivă. Când se cere părerea cititorilor, se ştie cărezultatul va avea şi el o doză substanţială de subiectivitate,criteriile de apreciere nu sunt cele ale unui critic literar demeserie, dar oricum rezultatul poate fi un indiciu. Spre deosebirede premiile literare (in cazul acestui top, reacţia celor lăsaţideoparte pare să fi fost vehementă), argumentele aduse in discuţiemă indeamnă la câteva consideraţii şi imi impun câteva intrebărilegate de tendinţa unora de a vedea pretutindeni conspiraţii, maiales când niciuna dintre ierarhiile literare nu se modifică o iotă:cine trebuie să fie in frunte acolo rămâne.
Cea mai frecventă şi serioasăacuză este aceea de manipulare. Până la un punct poate fiadevărată. Dar există şi contraargumente puternice, mai ales căiniţiatorii topului şi-au luat toate măsurile de precauţie, in aşafel incât o persoană să nu poată vota decât o singură dată. (Imi egreu să cred că o persoană normală se va strădui să spargă coduriledoar ca să voteze de mai multe ori pe cineva; dacă s-a intâmplat, eo raritate).
Topul pe internet nu are cum săfie mai "manipulator" decât orice alt top. S-a mai spus că voturileintr-un asemenea top n-ar avea legătură cu popularitatea unuiscriitor. Afirmaţia e numai parţial adevărată. E foarte posibil camulţi votanţi să fi fost prieteni sau cunoscuţi ai autorilor, darşi ei sunt tot cititori şi au drepturi egale cu ceilalţi (prinurmare autorul e cunoscut intr-un anume cerc). Nu pot fi acuzaţi cătrişează, şi-au exprimat o preferinţă, care poate fi diferită de acriticilor de meserie, dar aşa s-au petrecut lucrurile intotdeauna.Există un exemplu notoriu şi relativ recent că aprecierilecriticilor şi gusturile cititorilor nu coincid intotdeauna. Volumul"De ce iubim femeile" al lui Mircea Cărtărescu n-a luat niciunpremiu major, n-a intrat in niciun top al realizărilor remarcabilein literatură, criticii de meserie continuă să nu pună mare preţ peea, dar a fost cartea românească cu cel mai mare succes din ultimiiani, tipărită in mai multe ediţii, in zeci de mii de exemplare, şicăutată şi azi de cititorul obişnuit.

In mod cert, in topul amintit maiinainte n-au fost incluse toate cărţile cât de cât interesante,dacă nu valoroase ale anului trecut; dar faptul că au apărutmajoritatea indică buna credinţă a organizatorilor. In mod cert,cititorii care au votat n-au citit toate acele cărţi, de unele doarvor fi auzit, deci s-au exprimat subiectiv: le-a plăcut ce au cititsau poate chiar il cunosc pe autor. Dar faptul că au citit măcaracele cărţi pe care le susţin acum e de salutat, pentru că inseamnăpromovarea literaturii. Nu cumva se intâmplă aproape la fel incazul premiilor literare? Fie-mi iertată cutezanţa de a bănui aşaceva.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO