Ziarul de Duminică

EVENIMENT/ Invazie de animale în clădirea Senatului

EVENIMENT/ Invazie de animale în clădirea Senatului
26.08.2010, 23:55 62

La Muzeul Naţional de Artă Contemporană, sub acelaşi ciclopicacoperiş cu al clădirii Senatului, Mihai Oroveanu a organizat unadintre cele mai simpatice şi expresive expoziţii tematice ale veriibucureştene: "Zoomania". E vorba despre o selecţie din lucrările a54 de artişti români de calibre şi din generaţii diferite, careabordează prin intermediul graficii, sculpturii, picturii,fotografiei etc., un unic, generos până la vertij, subiect:animalul. Animalul de companie, animalul pentru lapte, carne, ouă,lână, animalul de pază, dobitocul de povară, fiara sangvinară,jivina fantastă, vârcolacul ilustru sau scos din imaginarulpersonal, goanga chitinoasă, nevertebrata băloasă sau larvaproliferantă. Animalul de afară sau animalul din noi, văzut prindioptriile unor artişti care, toţi, dispreţuiesc gregaritatea şicare tratează subiectul în maniere insolite, explozive, pline deumor/tandreţe. Expoziţiei, care are numeroase picioruşe, elitre,grumazuri, colţi şi virtuţi (de la panotare la dispunere pe simezeşi de la criteriile de selecţie la îndrăzneala alăturărilor denume), îi lipseşte, în opinia noastră, o singură aripă: prezenţaunui catalog exhaustiv, care ar fi putut deveni nu doar oconsemnare a unui eveniment efemer, ci şi un reper de durată, osecţiune elocventă prin arta contemporană românească. Şi, de ce nu,o prezenţă editorială de succes.
După ce treci prin expoziţia ("Fiecare dintre cele două momente")de la parter a lui Gili Mocanu, ascetică, monocromă, severgeometrică, măsurabilă doar cu "Echerul papal" (foto 1),ascensiunea la grădina zoologică de la etajul 1 pare o călătoriespre carnaval, unde compasul este dereglat, precum exuberanţa. Laintrare stau, ca nişte cerberi clemenţi (există oare aşa ceva?),rinocerii lui Răduţă: unii cu o amploare blajină, ferecaţi înplatoşe, alţii mărunţi şi docili, care par că s-au tocit, totizbind în trunchiuri de copac (foto 2). Deşi animalul paredefinitiv confiscat de tânărul sculptor (există, deja, un rinocerrăduţian, tot aşa cum există unul ionescian), chiar în coasta lorsolidă stă, între hai şi scandal, un alt rinocer bidimensional,croit expresionist, de către Nicolae Comănescu. Cu scris de elevchiulangiu, pe întreaga suprafaţă a pânzei, autorul a lăbărţatexclamaţia-titlu: "Zgâţii mă-tii de fluture".
Ca să înaintezi spre instalaţia lui Vlad Nancă (panou luminos cudouă picioare de porc pentru piftie, fiecare cu trei dungi paralelede piele, intitulat "Adidaşi originali" - foto 3), trebuie să tedai mai întâi trei paşi înapoi şi să scuipi ritualic, pentru că îţitaie calea un detaşament de pisici negre "How to destroy the worldby accident" (Larisa Sitar), rude de sânge infernal cu motanulbulgakovian Behemot (foto 4).
"Pasărea Bird" a Getei Brătescu nu ştie să zboare, dar aminteşte deevanescenţele proprii autoarei şi de un ciripit inaudibil. O salăspecială este rezervată animalelor rare şi autorilor grei: Câlţia,scoţând zoofabule din desaga abundentă a lui Bosch (foto 5),Ilfoveanu, din ce în ce mai rar vizitat de ispite cromatice,invitându-ne să trăim coşmarul unor oameni mistuiţi (sauregurgitaţi) de canide (foto 6), Viorel Mărginean, monumentaltauromahic şi entuziast coloristic, lăsându-ne în arena unei"Coride" (foto 7) din care Picasso a măturat, din păcate, şansaoricăror puseuri emulative, sau maestrul Jalea, ca o nucă de cocosîn peretele nordic al expoziţiei, cu un Zimbru chtonian, viguros şipatriotic. Printre ei, povestind la fel de bine cum pictează,Valeriu Mladin, cu "Casa Albă", o "fotografie" în ulei, cu girafe,lei şi papagali care privesc trist dindăratul gardului careîmprejmuieşte buricul politicii mondiale.
Revenid în circuit, la etajul 1,5: "Porcii" lui Mircea Spătaru seridică feroce, belicos, pe picioarele din spate (foto 8),scurtcircuitând agresiv purcelimea benignă a Ioanei Bătrânu (unuldintre tablouri, pastelat şi vibrat impresionist, cu godăcei sugândde la scroafă şi aşteptând să se ridice pe picioarele proprii, arputea fi intitulat "Impression, cochon levant" - foto 9). Tot laacest nivel, splendida catapeteasmă de oi şi berbeci (foto 10) alui Vladimir Şetran este străjuită, în extreme, de desenele sale(care ar trebui să figureze în orice antologie serioasă a graficiiromâneşti), care schiţează, cu siguranţă şi subtilitate niponă,siluete de câini şi de curcani.
În categoria prezenţelor animaliere neliniştitoare: "Conservele"porţelanate cu viermi şi păsări moarte ale lui Ilie Rusu, "Plaurii"viermuitori cu "Insecte" ai Ioanei Şetran, Centaurul dramatic allui Titi Ceară, Iepurele de pluş cu grimasă şi stigmate hristice allui Roman Tolici (foto 11) şi, nu în ultimul rând, suita detablouri cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu (extrase din colecţia deomagii anonime aflată în depozitul MNAC), care îl înfăţişează peprimul vânător al ţării (în vreo şase ipostaze) stând falnic cupiciorul lui bărbat proptit în capul unor namile de urşi omorâţimişelnic din vreun foişor cu încălzire centrală (foto 12).
Saga acestor acestor exponate ar putea continua pe 1001 şi una depagini, dar, vai, animalele se lasă cu greu povestite. Trebuievăzute şi lăsate apoi să zburde în închipuirea fiecăruia dintredumneavoastră. Lucru care e posibil doar până începe şcoala, pe 15septembrie!

*) Muzeul Naţional de Artă Contemporană, etaj 1, 05.08.2010 -15.09.2020

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO