Christian Crăciun
Lectio incerta
Cronici literare
Editura Eikon
„De ce «Lectio incerta»? – întreabă Christian Crăciun.Pentru a omagia gradul de aproximare inevitabilă cu care este înzestrat orice text secund, «textul despre…» Suficient de ego-centrat, am scris în diferite feluri despre obsesiile şi fantasmele mele găsite în cărţile altora. Asta mă îndepărtează – iarăşi – de condiţia unui critic «profesionist», obiectiv. Era să pun ghilimele şi după al doilea epitet! Sunt deci lecturi (lectio) pasionate, minate şi mânate de condiţia incertitudinii, a conştiinţei permanente că inima textului bate mereu într-un loc mai adânc şi mai ascuns. Simple «auscultări» la urma urmei, orice citire este citirea unei pulsaţii de viaţă care bate în depărtare. (...) De aceea textele de aici sunt în mod discret dialogale, nu la modul formal, ci ca expresie a unei întâlniri şi a unui schimb. Am vorbit nu despre cărţi, ci cu cărţile. La urma urmei, ceea ce ne interesează pe toţi este Sensul.”
Anders de la Motte
Bubble
Cartea a treia din trilogia Jocul
Editura RAO
Colecţia Iceberg Fiction. Traducere din engleză de Andra Elena Agafiţei. „Este mijlocul verii şi Stockholm se pregăteşte pentru nunta unei iubite prinţese suedeze. Încercând să-şi trăiască viaţa mai departe şi să ajungă la capătul Jocului, HP este în continuare hotărât să-şi găsească, în sfârşit, calea, când primeşte un mesaj text în care e întrebat dacă vrea să revină. Ştie că participarea lui l-a pus pe el şi pe sora lui în pericol şi intenţionează să ignore mesajul, însă în acelaşi timp conştientizează că nu are habar în cine să se încreadă. El încearcă să stea ascuns şi speră să se elibereze de sub controlul Maestrului Jocului, să-i descopere secretele. HP decide deci să îndeplinească o ultimă însărcinare. Şi să dea astfel în vileag secretele Maestrului Jocului, o dată pentru totdeauna, indiferent de preţ .”
Neal Asher
Agentul Cormac
Editura Nemira
Ediţia a doua. Traducere din limba engleză de Gabriel Stoian. „Într-un viitor îndepărtat, în spaţiul controlat de Polity se deschide o poartă. Cei care intră prin ea au misiunea de a-l duce acasă, în civilizaţia lui, pe «Creator». Imediat ce refugiaţii sunt în siguranţă, poarta se închide. Cineva din altă lume este pe urmele lor.Agentul Cormac descoperă că perversa şi subversiva tehnologie Jain a desfiinţat civilizatia «Creatorului». De ce a fost trimis Dragon, un bioconstruct extraterestru, pe planeta Samarkand din cadrul Polity? Iată doar una dintre întrebările pe care le ridică descoperirea lui.” Science fiction de cea mai bună calitate.
Angela Furtună
Primul meu kaddish
Texte salvate din exod
Editura Integral
„mi-am cumpărat pământ doar să-l locuiesc/ eu şi anatomia mea scăpătată/ când duce-mă-voi la prima judecată/ lăsându-mi groapa deschisă/ într-o carte ce se citeşte invers/ ca să-i văd pe toţi cum trec făloşi pe sub boltă/ privind cu teamă la ţilindrul meu înalt”. Angela Furtună este scriitoare, eseistă, publicistă, critic literar, grafician şi artist vizual. Susţine programe de cercetare precum şi activităţi de PR şi Marketing Cultural în cadrul Bibliotecii Bucovinei, dar şi programe de promovare a Bucovinei şi României prin cultură, artă, interculturalism şi proiecte de autor. Decorată în decembrie 2013 de NARPA (North American Romanian Press Association) cu titlul Journalist of The Year 2013 1st Place for Culture. Decorată în 2011 cu Premiul de Excelenţă din partea „The World Organization of Bukovinian Jews” pentru creativitate, spirit etic, efortul de a promova dialogul intercultural.
Monica Mureşan
Oglinda gândului
Editura Limes
Prefaţă de Mircea Petean care subliniază că „Oglinda gândului” nu este deloc comodă pentru cititorul leneş. Asta din mai multe pricini. Prima, şi cea mai evidentă, este aceea că problematizează însuşi actul scrierii. În fond, scrierea este tot o formă de abandon, precum iubirea sau prietenia: „Dacă nu mai aveam cui să mă abandonez şi nu am mai avut în cine să cred, am început să scriu.” Iar textul te fură, el se face pe măsură ce se scrie, de parcă s-ar scrie singur; şi, pe măsură ce se scrie, el te şi scrie. Lung, accidentat şi sinuos e drumul operei, de la idee la finalizare!
Daniel & Camelia Popa
Sălbaticul din Balcani
Portrete de vacanţă
Editura Trei
Aproape 50 de portrete literare ale unor oameni obişnuiţi din Ţările Balcanilor (Croaţia, Grecia, Muntenegru, Serbia, Bulgaria sau Bosnia-Herţegovina) întâlniţi de autori în călătoriile lor prin acest spaţiu. Daniel & Camelia Popa încearcă să realizeze o radiografie socială a acestei părţi de lume, cu scopul de a destructura o serie de mituri şi stereotipuri negative legate de oamenii care trăiesc în Balcani şi de a înfăţişa realitatea aşa cum este ea. Speriaţi de poveştile îngrozitoare despre sălbaticii Balcanilor, cu războaie şi alte grozăvii sângeroase comise de aceştia, autorii au constatat că în realitate lucrurile stau un pic altfel. Camelia Popa este jurnalist de presă scrisă şi are un doctorat în psihologie. Daniel Popa este jurnalist cu o carieră de peste două decenii în presă şi consultant în comunicare.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels