Ziarul de Duminică

Ispita colecţionarului de cursă scurtă/ de Remus Andrei Ion

Ispita colecţionarului de cursă scurtă/ de Remus Andrei Ion

Ispita colecţionarului de cursă scurtă

Autor: Remus Andrei Ion

21.10.2010, 23:33 160

Piaţa de artă de toamnă oscilează între 15 lei şi 50.000 deeuro. Un ceai, potrivit pentru octombrie, poate fi sorbit din ceştide porţalan japonez - cinci bucăţi costă doar 50 de lei la Alis. Uncolecţionar mai singuratic îşi poate face planurile de achiziţiisavurând un ceai englezesc dintr-o ceaşcă de porţelan aurit, carese licitează de la doar 15 lei. Sume fără precedent pentrulicitaţiile publice. În aceeaşi seară au provocat colecţionariilucrări puternice semnate Cornelui Baba - un portret, Steriadi,Cumpăna - o acuarelă cu tonuri jucăuşe - "Peisaj cu biserică",Pacea, Alin Gheorghiu, Vânătoru, Băncilă, Theodorescu Sion -"Natură moartă cu dantelă", Aman, Iser - "Cu barca prin Deltă",Stoenescu - "Portret de băiat" din 1939, Petre Velicu....

Cei 15 lei pentru ceaşca de ceai din porţelan englezesc auritsunt la fel de reali precum recordurile înregistrate de piaţa deartă în vremea crizei: doar în acest an s-au cumpărat câte şasepicturi de Luchian sau Tonitza, la care se adaugă propunerileArtmark (28 octombrie) "Crâng la Brebu" respectiv "Nud culcat",cinci lucrări ale lui Ţuculescu, iar Goldart o licitează şi pe aşasea: "Mahala în Bucureşti", evaluată la 100.000 de lei, patruPallady de excepţie şi urmează la Artmark "Fumătoarea de opiu" - unsuperlativ al licitaţiei de toamnă, unde concurează cu un NicolaeGrigorescu eco, "Trandafiri sălbatici", ambele lucrări fiindevaluate spre 50.000 de euro.
Petraşcu este campion, cu 11 piese adjudecate, plus o lucrareexcepţională, de muzeu, la Goldart, "Privind de gravuri". Înrecorduri s-a specializat Artmark, cu fabuloasa performanţă de aavea doar 15 lucrări nevândute la licitaţia de impresionism la careau asistat sute de persoane... Spectacolul continuă, licitaţiilechiar merită să fie un spectacol, iar atragerea publicului sprepiaţa de artă va duce la creşterea numărului de colecţionari.Important este dacă ei sunt colecţionari de cursă lungă sau demoment, de conjunctură.
Cifrele tot mai des promovate în legătură cu piaţa de artă atragatenţia asupra investiţiei, randamentelor financiare şi mai puţinasupra anturajului spiritual, cultural care se construieşte înjurul unor opere de artă. Criza aduce pe piaţă lucrări de artăcumpărate poate cu generaţii în urmă pentru frumuseţea lor. Şi totcriza aduce spre artă oameni cu bani care caută o marfă sigură.Artmark a dezvoltat o strategie de marketing care atrage lalicitaţii personaje cu venituri promiţătoare şi care şi-ar permiteşi intrarea în suita colecţionarilor. Pentru un astfel de public,tot mai numeros, ofertele trebuie să fie cel puţin interesante, iaradunarea pieselor nu este deloc uşoară. Poate că şi acesta esteunul dintre motivele pentru care s-au destrămat şi se vor maidestrăma colecţiile mici şi mari adunate în anii când operele deartă nu erau vânate prin casele burgheziei.
Circulaţia operelor de artă este provocată în primul rând denegustori, fenomenul este inevitabil şi poate fi de succes pe timpde criză... Alis, etalon al pieţei de artă ani de-a rândul, vindepiese de 15 lei şi cu eficacitate de sub 50% din lucrărilelicitate, dar menţine şi o interacţiune directă cu masa misiţilorşi negustorilor. Goldart, care a ales bine calea promovării princomunicate, este încă prea cuminte şi ajunge destul de greu lapublicul larg, la investitorii "providenţiali". Artmark îşi menţinemotoarele turate şi, pe de-o parte, atrage public la spectacolullicitaţiilor, iar pe de altă parte, "scoate" din case lucrăriimportante pentru care îşi oferă timp pentru a le arvuni, uneorichiar înainte de licitaţie... Monavissa, pe tăcute, tocmai a avut olicitaţie cu 111 cărţi de artă, urmată de secţiunea plastică, undecap de afiş a ajuns doar o lucrare a lui Sabin Bălaşa...
Ce-ar fi dacă s-ar organiza o mare licitaţie la care să colaborezetoate casele de licitaţii importante? Ar avea succes? Greu de datun răspuns, pentru că piaţa este animată acum de mulţi colecţionaride cursă scurtă, care urmăresc plasamente, vor să înveţe cum săcumpere azi o marfă care, peste cinci-zece ani, să le aducă unprofit mai mare decât depozitele din bănci. Un mare colecţionar nucumpără decât foarte rar scump, el caută mai degrabă lucruri careîi plac, pentru care negociază "preţul corect", nedorind să facă oachiziţie-record. Când are de luat o lucrare cu adevăratmemorabilă, ţese în jurul ei un întreg şir de poveşti şi intrigi,spuse şi nespuse, pentru a se impune în faţa eventualilor rivali...Aşa era, cel puţin, pe vremea lui conu Zambaccu şi a doctoruluiDona... Ei ar fi băut ceai din ceaşca de 15 lei dacă astapresupunea şi contemplarea unei opere în care simţeau puterea uneicapodopere.
Pe piaţă ajung în fiecare lună sute de lucrări de artă. O partedintre ele se vând doar întâmplător. Destul de multe dintreaceastea, cu evidentă performanţă artistică, merită să fie reperepentru câte o colecţie... de cursă lungă. Inevitabil, casele delicitaţii trebuie să devină mai riguroase şi mai stabile, vor lucraîn favoarea colecţionarilor, şi a celor care vând şi a celor carecumpără, şi mai puţin după indicii sau incidente ale negustorilor.De ce este Petraşcu un artist mai important decât Ressu, dacărecordul absolut pe piaţă este totuşi un Ressu? De ce picturi alelui Tonitza, Pallady, Ţuculescu, Petraşcu au ajuns să se vândăpeste Nicolae Grigorescu? De ce o acuarelă a lui Schweitzer Cumpănapoate fi peste cele ale lui Iser (nu mai scumpă, dar mai arăgătoarepentru amatorii unui anumit stil)? Cum de Steriadi are atâtealucrări refuzate în acest an? Cine poate spune cât de scumpe armerita să fie lucrările lui Ţuculescu, din moment ce preţul maximalplătit a fost de 80.000 de euro ("Păunii privirilor"), dar cerereaa fost de 300.000 de euro pentru "Dramă folclorică", în urmă cumulţi ani? Andreescu face peste 200.000 de euro, aşa cum s-a cerutpentru un portret la Goldart? Poate fi mai valoros decât Tonitza,Pallady, florile lui Luchian sau "Aişe" a lui Ressu?
Piaţa de artă a făcut minuni pentru artişti precum Nicolea Enea,Gheorghe Nichita şi mai ales Jean Cheller. I-a preluat bine şi peHoria Bernea, Paul Neagu, Spiru Vergulescu, plus Ştefan Câlţia,Petre Velicu, Mircea Roman sau Dan Perjovschi, care tocmai adebutat la Alis cu desene din anii '80. Mereu, în urma cifrelor, arandamentelor, rămân colecţionarii de cursă lungă şi mai alescapodoperele...

Artalicitata.blogspot.com


Calendar licitatii
24 octombrie - GOLD ART
28 octombrie - ARTMARK
2 noiembrie - ALIS
7 noiembrie - GOLD ART
16 noiembrie Alis
18 noiembrie - Artmark, licitaţia de sculptură


În imagini: 1. Ceaşcă şi farfurie pentru ceai, porţelan englezescaurit. Preţ de pornire: 15 lei; 2. Ion Ţuculescu - "Mahala înBucureşti", ulei /carton, semnat, datat (19)39 stânga jos, 51 x65,3 cm. Estimare: 90.000-100.000 lei; 3. Dan Perjovschi (n.1961) -"Personaje", trei desene semnate şi datate 31 ian; 1 şi 2 febr.1988, tuş, 21 x 28,5cm fiecare. Preţ de pornire: 6.000 lei; 4.Petre Velicu (n. 1950) - "Compoziţie cu personaje", semnat dreaptajos cu negru, ulei pe pânză, 65 x 54cm. Preţ de pornire: 8.000 lei;5. Eustaţiu Stoenescu - "Portret de băiat", semnat stânga sus cuocru, ulei pe pânză, 46,5 x 35,5cm, datat 1939. Preţ de pornire:40.000 lei; 6. Corneliu Baba - "Pont-Neuf", ulei pe pânză lipită pecarton, 33 x 41 cm, semnat şi datat dreapta jos, cu brun, Baba,(19)78. Valoare estimativă: 9.000-14.000 euro; 7. Horia Bernea -"Clopotniţă", acuarelă pe hârtie, 38,5 x 57 cm, semnat şi datatmijloc jos, cu gri, Bernea, sept. (19)88. Valoare estimativă:1.500-2.500 euro; 8. Theodor Pallady - "Fumătoarea de opiu", uleipe carton, 47 x 60 cm, semnat dreapta jos, cu negru, T. Pallady.Valoare estimativă: 35.000-50.000 euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO