Ziarul de Duminică

REPORTAJ/ “Ambasadorii” sau de la ce distanţă trebuie privit un om

REPORTAJ/ “Ambasadorii” sau de la ce distanţă trebuie privit un om
25.03.2010, 14:20 189
Celebrul tablou «Ambasadorii» al lui HansHolbrein a fost privit, evaluat şi integrat cel mai adeseafigurativului, fiind considerat o realizare remarcabila aportretisticii. Doi impozanţi bărbaţi, cu o bogată şi elegantăvestimentaţie, având in mâini ceva ce par a fi insemnele celor cevestesc, ce aduc importante veşti, te privesc, pe tine, cel dinfaţa picturii, cu semeţie. Interiorul,/sala/biroul/reşedinţa esteşi el imbelşugat şi elegant. Intregul impune solemnitate. Multăvreme unii cercetători, specialişti in artele plastice, au integratpictura lui Holbein in fantastic fără a produce alte argumentedecât stranietatea pe care, de fapt, o resimţi in faţasa.
Desigur, sunt multe obiecte ceinduc ideea unui mesaj ascuns pe care Holbein vrea să ni-ltransmită, dincolo de portretele celor două personaje reale la 1533când a fost pictat tabloul. Lăuta cu o coardă ruptă (simbolizândprin asta frângerea, cântecul intrerupt, deci, moartea),instrumentele astronomice (cele ce, nu-i aşa, măsoară timpul,mişcarea astrelor care decid destinul oamenilor), globul terestru,cartea deschisă, crucifixul, pumnalul pe care unul dintre cei doiil ţine in mână se aşază intr-o ordine probabil indelung chibzuită,in planuri distincte şi fără indoială simbolice. Fiecare element altabloului este pictat cu o minuţiozitate aproape de pedanterie,intr-o practică a mimesis-ului, o dominantă a vechii arte clasicegreceşti. De aceea, este şi mai straniu obiectul ce se află intrecele două personaje complementare (semeţ, bogat, indrăzneţ unul,smerit, sobru, modest celălalt), un obiect alungit, sclipitor şifără corespondent in realitate. Pur şi simplu, nu-l recunoaştem cafiind din universul nostru domestic. Deşi depărtate, cele douăpersonaje sunt imperceptibil legate prin acest straniu obiect. Abiaprivit din dreapta, de la 3-4 metri distanţă şi de undeva de pe unpiedestal, obiectul ni se va arăta ce este el cu adevărat - uncraniu omenesc. De aici, interpretările sunt -şi au fost -nenumărate. In opinia mea, Holbein ne trimite nişte mesageri -«amabasadori» - ai morţii spre a ne aminti că in tot ce se află injurul nostru, dar şi in ce simbolizează ele, se află vanitatea şică totul este guvernat de moarte, că leagă smeritul şi orgoliosul,bogatul şi săracul, indrăzneţil şi umilul, războinicul şicărturarul.
Dar cred că mai putem descifrain parabola lui Holbein un indemn de a-i privi pe cei din jurulnostru. Vrea să ne spună că există o distanţă şi un unghi de lacare trebuie să-i privim spre a descifra ce mesaj ne aduc. Fiecarepoartă in el, cu el un astfel de mesaj pe care-l deformează(anamorfotic) asemenea ambasadorilor lui Hans Holbein. Aşa cum nicimarele artist un a lăsat niciun reper al distanţei sau unghiuluiexact din care trebuie să-i cercetăm pictura, tot astfel niciun omun ne va da un reper care să ne ghideze in devoalarea semnului pecare ni-l trimite. In plus, dacă tabloul lui Holbein e până la urmăstatic şi, deci, el poate fi cercetat dându-i ocol, apropiindu-tesau depărtându-te, de sub el ori de deasupra centrului optic, celde lângă tine este mobil, in mişcare şi deseori asemenea Lunii:mişcându-se odată cu tine spre a nu-i putea vedea niciodatăcealaltă faţă. Şi, totuşi, există un moment cand găseşti distanţa,unghiul şi lumina in care descifrezi al cui ambasador este. Şocul eputernic pentru că, in fapt, atunci iţi dai seama că de tine evorba. Exact ca in tabloul lui Holbein: ambasadorii morţii pe tinete privesc, despre moartea ta e vorba, despre efemeritatea vieţiitale e vorba, despre cât trecătoare sunt cele ale vieţii talelumeşti.
CONSTANTINSTAN(n. 28 iulie1951) este licentiat al Facultatii de Filologie (1974) aUniversitatii Bucuresti. Laureat al Academiei Române (2004) pentruromanul "Gerda". Cartile de proza i-au fost premiate de ASPRO,Asociatia Scriitorilor din Bucuresti, Festivalul "Poesis" SatuMare, revista "Luceafarul". Premiul APLER pentru jurnalismcultural.
Este prezent de la primul numar,saptamânal, cu rubrica "Reportaj", in "Ziarul deDuminica".

Este presedintele sectiei Proza aAsociatiei Scriitorilor din Bucuresti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO