Ziarul de Duminică

Trenuri de lux

Trenuri  de lux
08.09.2004, 00:00 26

"A pleca inseamna a muri un pic"? A pleca in calatorie cu un tren de lux, urmas al miticului Orient Express, inseamna a trai altfel, nu neaparat mai mult, dar, cu siguranta, mai intens: imprevizibila evadare in necunoscut, confort decadent la limita unei opulente deloc temperate, imagini de album care se succed pe fereastra, voluptatea de a savura viata ca pe un vis sau, dupa caz, ca pe un roman de Agatha Christie, cu final deschis. Poftiti in vagoane!



De la prima calatorie a Orient Express-ului (1883, pe ruta Paris - Constantinopol), a devenit limpede: mersul cu trenul capatase noi dimensiuni, transformand necesitatea in lux. Ba chiar intr-o experienta initiatica de lux, in care spiritul romantic de aventura isi avea rolul sau bine stabilit.
Scriitorii au fost printre primii care au avut aceasta intuitie si i-au exploatat potentialul. Romanul Crima din Orient Express (1934) reprezinta una dintre dovezi. Nu intamplator, o printesa rusoaica, o contesa din Ungaria, o frumusete suedeza si mai multi americani, englezi, francezi si belgieni (in primul rand, detectivul Hercule Poirot) sunt implicati in acest story cu suspans. Toata aceasta lume cosmopolita sugereaza ca trenul de lux devenise un fenomen international, un must al unui standard ridicat de viata (sociologii de azi ar putea remarca o clara tendinta de globalizare in randul aristocratiei epocii).
Unii considerau ca este apanajul innascut al celor sortiti luxului, altii ravneau la acest statut pentru a-si putea valoriza ascensiunea sociala, iar altii - pur si simplu - doreau sa-si regleze unele chestiuni de viata si de moarte in cel mai trendy loc posibil. Trenul era in miscare si, o data cu el, se misca o intreaga societate.
Evident, un asemenea subiect nu putea lasa indiferenta nici cinematografia, cea mai cunoscuta ecranizare (din 1974) apartinandu-i lui Sydney Lumet, care l-a distribuit pe Albert Finney in rolul lui Poirot si a folosit, de asemenea, o intreaga pleiada de staruri, de la Ingrid Bergman la Sean Connery si de la Anthony Perkins la Jacqueline Bisset sau Michael York.
Cartea si filmul nu au facut decat sa inregistreze ecourile unei realitati fara putinta de tagada: lumea si-a gasit o noua jucarie, pe care nu are de gand s-o mai lase din mana. Astazi, pe langa diferitele versiuni ale Orient Express-ului, avem asemenea trenuri de lux peste tot in lume, din Europa in Africa de Sud si din Canada in Siberia.



Orient Express
La inceput, trenul a urmat ruta Paris - Munchen - Sofia - Istanbul. A fost socotit o proba de excelenta art deco, un monument al stilului de viata hedonist de la sfarsitul secolului al XIX-lea. Lista celor imbarcati in vagoane coincidea, in linii mari, cu un Who's Who, editie fin de siecle: prezente princiare, aristocrati, oligarhi, celebritati din lumea artei. Erau cu totii rasplatiti cu maximum de rasfat: bucatarie gourmet, candelabre de cristal, bai complet echipate, adesea cu robinete din aur, sali de consiliu, separeuri comparabile cu cele de la Ritz.
In anii 30 ai secolului trecut, trenul a inceput sa decada. Ruta a fost scurtata si, apoi, schimbata. Abia in anii 80, Orient Express-ul a revenit in actualitate.
Astazi, exista mai multe trasee, unul dintre ele plecand de la Paris spre Istanbul via Budapesta - Sinaia - Bucuresti Baneasa (cu opriri de o noapte la hoteluri din capitalele Ungariei si Romaniei). O asemenea calatorie dureaza 6 zile si costa 5.170 de euro.



EASTERN OE & AMERICAN OE
Pastrand proportiile, Orient Express este un fenomen care s-a raspandit pe toate continentele. Cele mai importante trasee se afla in Asia si leaga Singapore de Bangkok (3 zile, 1.610 euro, cu escala in capitala Malaeziei, Kuala Lumpur, si cu traversarea podului peste raul Kwai - faimos de pe vremea celui de-al doilea Razboi Mondial; varianta extinsa, pana la Chiang Mai, dureaza 4 zile si costa 1.863 de euro). Pe continentul nord-american, se pleaca de la Washington DC spre Los Angeles, New Orleans, Seattle, Vancouver sau Montreal. O ruta precum Washington - Richmond -Charleston - Savannah - New Orleans (asa-numita ruta Antebellum South) dureaza 7 zile, pretul fiind de 3.190 de euro pentru o cuseta normala in regim de all inclusive. In apartamentul prezidential, pretul e aproape dublu, insa rezervarile trebuie facute cu mult timp in avans.



Blue Train
Nu e un tren, ci un hotel de clasa internationala, un veritabil vas de croaziera pe calea ferata. Se pleaca din Pretoria pe 4 itinerarii sud-africane, avand ca destinatii finale Cape Town (1 zi, 1.900 de euro), Cascada Victoria (2 zile, 2.900 de euro), Hoedsproid - Valea Elefantilor (6 zile, 3.800 de euro) sau Port Elizabeth (1 zi, 2.260 de euro).
Cusetele au baie proprie, telefon, fax, acces la internet, televizor, aer conditionat si alte facilitati la nivelul unui hotel de 5 stele. Trenurile dispun de cate doua saloane: cel principal (unde doamnele pot sorbi ceaiul de dupa-amiaza) si salonul-club (singurul loc unde este permis fumatul, eventual in compania unui pahar de coniac fin).



Flying Scotsman
De la bordul unui tren de lux, Scotia este accesibila doar unui numar limitat de pasageri (maximum 36 pe circuit), care pot opta insa pentru 12 itinerarii in tara lui Braveheart, inclusiv pentru unul dedicat whisky-ului, deloc intamplator numit The Spirit of Scotland (5 zile, 4.100 de euro; popasuri si indelungi degustari la distilerii renumite, precum Glenmorangie, Glenlivet, Talisker, Maccalan, Cranggamore sau Strathisla - The Home and Heart of Chivas Regal).



Al AndalusExpreso
Spania are si ea un luxos hotel pe roti, care circula pe traseul Madrid - Sevilla - Cordoba (unde sunt vizitate atat moscheea, cat si cartierul evreiesc) - Baeza - Ubeda - Granada (cu faimoasele sale gradini si cu palatul Nazarine) - Bobadilla - Ronda (cea mai veche arena pentru luptele cu tauri din tara) - Jerez de la Frontera (acces la o crama renumita, Caves de Bodegas Gonzalez Byass, si vizitarea Scolii Regale Andaluze de  Cavalerie) - Sevilla - Madrid (7 zile, 3.000 de euro).



Royal Canadian Pacific
Lansat in 1886, dar suferind numeroase metamorfoze in timp (ultima oara in anul 2000), expresul canadian foloseste inca vagoanele de lux construite intre 1916 si 1930 si ocupate de personalitati precum Sir Winston Churchill, regele George al VI-lea sau regina Elisabeta a II-a, inca de pe cand era printesa mostenitoare. Garnitura are 6 vagoane si este actionata de doua locomotive construite in anii 50, una - cea de rezerva - avand rol de impingator din spate.
Vagonul regal are doar doua supercusete si capacitatea maxima de 14 persoane. Ultimul vagon al garniturii, in care se afla si restaurantul, are veranda deschisa, pentru cei care vor sa admire incredibila panorama salbatica a peisajului canadian.
Dintre cele 5 itinerarii posibile, se detaseaza cel dedicat explorarii Muntilor Stancosi (6 zile, 4.100 de euro), cel legat de circuitul de golf (6 zile, 4 competitii, 3.750 de euro) si cel conceput special pentru sportivii care-si incearca norocul la pastrav (6 zile, 5.100 de euro, cu 4 partide de pescuit, pe raurile Bow si Elk si pe lacul Windermere).



Transsiberianul
Inaugurat la inceputul secolului trecut, dar folosit mai intens in cele sapte decenii de comunism, de catre oficialii sovietici, Transsiberianul ofera azi conditii de lux, beneficiind de toate gadgeturile tehnologice, inclusiv de un sofisticat sistem de comunicatii prin satelit. Cat despre itinerarii, acestea sunt absolut fabuloase. Ruta clasica dureaza 15 zile (pret: 4.995 euro): Moscova - Sankt Petersburg (se viziteaza Ermitajul si Palatul de Iarna) - Ekaterinenburg (cu pelerinaj la locul de executie a Romanovilor) - Novosibirsk - Irkutsk (excursie pe lacul Baikal) -  Vladivostok. Ruta nord-siberiana si cea mongola (cu participare la Festivalul Naadam de la Ulan Bator) dureaza, fiecare, tot cate 15 zile, pretul fiind tot de 4.995 de euro. In fine, experienta-limita pare a fi Drumul Matasii (20 de zile, 6.995 de euro): Beijing (cu intrari in Templul Soarelui si in Orasul Interzis) - Xian (Pagoda Matasii) - Dunhuang (pesterile-manastiri budiste) - Alma Ata - Taskent - Samarkand - Buhara - Ashabad - Volgograd/Stalingrad - Moscova.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO