Ziarul de Duminică

VITRALII/ Cele doua Mântulese

VITRALII/ Cele doua Mântulese
13.01.2010, 14:07 45
Rod al unei cercetari complexe - socio-istorice,literar-filosofice, psihologice, religioase - cartea AndreeiRasuceanu "Cele doua Mântulese" (Editura Vremea, 2009, vezi foto)constituie o sectiune verticala in viata cartierului bucuresteanMântuleasa, de pe la sfârsitul secolului XVII si pâna in secolul XX(cu accent pe secolele XVIII-XIX, perioada pentru care arhivelesunt mai generoase). Cele doua Mântulese pot fi, in egala masura,Stanca si Maria, ctitore ale Bisericii Mântuleasa, ridicata intreanii 1732-1734 (conform pisaniei) precum si cele doua fete alezonei: cartierul, ca atare, si ipostaza lui mitica - asa cum reiesedin diferite scrieri, indeosebi din opera lui Mircea Eliade -aceasta din urma fiind si perspectiva sub auspiciile careia sedesfasoara cercetarea autoarei.
"Cea dintâi atestare a ulitei Mântuleasa - precizeaza AndreeaRasuceanu - se face in anul 1707. Pe atunci, curgea lina printrelivezile de duzi si gradinile ce se-ntindeau pe pamânturile primitedrept dota de Stanca Mântuleasa, facând parte dintr-un traseu mailung si legând, ca si in zilele noastre, doua mari artere - PodulVergului (Calea Calarasi) si Podul Târgului din Afara (CaleaMosilor). In zona locuiau negustori instariti si mestesugari, darsi boieri de rang mai mic, cum vor fi fost chiar ctitorii, familiaManta".
O precizare, pentru cititorul de azi, mai putin avizat:cuvântul mahala - provenit dintr-un termen arab (desemnând"parte de oras") prin turcescul mahalle - desemna, inromâneste, la inceput, o parohie (o adunatura de case injurul unei biserici). Mai târziu, inclusiv in prima parte asecolului XX, "mahala" insemna "cartier", fara amprenta peiorativacapatata in prezent. In ceea ce priveste zona Mântuleasa, in cartesunt descifrate semnele trecerii de la mahalaua medievala lahabitatul cosmopolit de mai târziu. Dar, cum spuneam, in egalamasura, autoarea descopera semne de geografie miticaspecifice acestui spatiu. Având drept ghid opera lui Mircea Eliade,indeosebi ampla nuvela "Pe strada Mântuleasa". Este ceea ce remarcasi profesorul Sorin Alexandrescu, in recomandarea de pe copertaultima a cartii: "Cartea de fata a fost conceputa initial ca odubla istorie a strazii Mântuleasa: cea bazata pe studiuldocumentelor de arhiva, si cea fictionala, pe urmele prozelorscurte ale lui Mircea Eliade".
Cartea Andreei Rasuceanu se inscrie ca un argument convingatorin desfasurarea Proiectului "Mântuleasa, studiu de geografie miticabucuresteana", lansat de catre Fundatia Pro Patrimonio, PrimariaSectorului II si TVR2. In acest context, autoarea subliniaza faptulca "Strada Mântuleasa reuneste un numar de 12 cladiri consideratemonumente" - cele mai multe aflate in avansat stadiu de degradare.Se propune restaurarea lor si inscrierea pe un traseu cultural,demn de a ademeni pelerinaje.
Toapele de lânga noi
La Biblioteca Metropolitana "Mihail Sadoveanu" din Bucuresti,in cadrul Cenaclului "Literatorul" (condus de scriitorul MirceaMicu) a avut loc un spectacol-lectura al ultimei variante a piesei"Casa cu toape" ("Noua si adevarata casa cu toape") a scriitoruluiPusi Dinulescu. O panorama socio-psihologica a României de azi, cutot ce a descatusat, mai urât si mai vizibil, marea cotiturapolitica din decembrie 1989. O "poveste de familie", depanataintr-un bloc, in care locatarii supusi privirii dau frâu liberhidoseniei unor vieti si unor deprinderi asa cum i-a impinsinstinctul eliberat de orice constrângeri. Relatii conjugale,apasate de tare greu de vindecat, rabufnesc cu frenezie, fara a seelibera insa de chinga neputintei. Rascruci de legaturi amoroase,vegheate de sentimente mai mult sau mai putin casnice, se imbina sise dezbina dupa niste socoteli ale unui abac, in egala masura,absurd si firesc. Viciul - o oglinda cu doua fete - ademenestedeopotriva personaje mature, cu antecedente, si fiinte tinere, incautare de scop usor in viata. Sentimentalul Pusi Dinulescu nu parea lasa nici o scapare eroilor sai, din aceasta ampla menajeriesociala, in pofida unui umor uneori iertator.
Desi fara o temeinica lectura prealabila, actorii care auraspuns invitatiei dramaturgului au evidentiat cu talent insusirilepersonajelor. Ii amintesc, in ordinea propusa de autor: OnelPopescu - Tudorel Filimon; Georgeta Popescu, sotia lui -Carmen Tanase; Matei Frunzulica, mecanicul blocului -Gheorghe Danila; Emilia, sotia lui - Doina Ghitescu;Sandu Borascu, amantul - Viorel Paunescu; Viorica Gaoaza,nepoata Georgetei - Denisa Dogaru (studenta).
Apelând la o comparatie a universurilor paralele, "Casa cutoape" a lui Pusi Dinulescu poate fi apropiata, fara a gresi, de "Onoapte furtunoasa", a lui Caragiale - fiecare elocventa pentrutimpul sau. Imi si imaginez cum, la o posibila premiera, cineva dinsala va striga (macar) in gândul sau: Opriti comedia, toapa sunteu!
ION ANDREITA este ziarist ("Scânteiatineretului", "România libera") si scriitor (membru USR, senator alAcademiei Internationale de Arta Moderna, Roma). A publicat maimulte volume de: publicistica, poezie, proza, insemnari decalatorie, unele distinse cu diferite premii ("Grand Prix", laEUROPOESIE, 2001). Cetatean de Onoare al orasuluiSlatina-Olt.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO