Afaceri de la zero

Adina Rusu, fondatoarea Lightplay: Perioada de stare de urgenţă a îngheţat puţin afacerea. Ne-am concentrat însă pe stocuri şi modele noi.

Afaceri de la zero. Adina Rusu face obiecte de iluminat şi ceasuri prin tehnica origami într-un studio de design din Bucureşti care i-a adus venituri de 10.000 de euro

07.08.2020, 00:07 Autori: Alina-Elena Vasiliu , Florentina Niţu

A pornit la drum împreună cu soţul ei, iar atelierul şi-a găsit loc chiar acasă la cei doi, după investiţii între 3.000 şi 4.000 de euro.

Adina Rusu a realizat primele obiecte origami pe care le-a pli­at pentru fiicele ei acum câţi­va ani, fără să ştie că această îndeletnicire avea să se ia, mai târziu, forma unui mic studio de de­sign, amplasat în Bucureşti, cu numele Lightplay. Businessul a prin contur în 2017 şi se concentrează pe crearea de obiecte de de­cor din hârtie sau polipropilenă reciclabilă, în maniera origami. Din atelier ies astfel corpuri de iluminat, ceasuri şi tablouri, care au ge­ne­rat în 2019 o cifră de afaceri de 10.000 de euro.

„Nu am urmărit să încep un business, ci mi-am urmat un hobby care a crescut până la faza la care merita să încerc să îl transform într-un business. Totul a început de la câteva obiecte origami pe care le-am pliat pentru fetele mele şi care mi-au dat ocazia să studiez cum s-a dezvoltat arta plierii hârtiei de la plierea de bărcuţe la structuri şi aplicaţii în medicină sau construcţia sateliţilor“, povesteşte Adina Rusu.

A pornit la drum împreună cu soţul ei, iar atelierul şi-a găsit loc chiar acasă la cei doi, după investiţii între 3.000 şi 4.000 de euro. De profesie arhitect, ea a lucrat în domeniu până când a început proiectul Lightplay. De altfel, arhitectura este sursa de finanţare pentru businessul cu lămpi şi ceasuri. Avantajele unei astfel de afaceri sunt însă, costurile mici cu materia primă - hârtia, cu designul – de care se ocupă chiar antreprenoarea, dar şi cu execuţia handmade, care nu necesită utilaje scumpe. „Practic, totul depinde doar de mine, de ce gândesc şi ce pot face două mâini dibace. Fără să investeşti mult, nu poţi pierde mult.“

Adina Rusu a început să-şi prezinte pro­du­sele în propriul magazin online, pe plat­forma Etsy, dar şi pe Facebook. A început, de asemenea, să participe la târguri de design, ca Made in Ro sau Romanian Design Week.

Astfel, lămpile şi ceasurile create de ea au depăşit graniţele României şi au ajuns în ţări din Uniunea Europeană, către care livrează prin intermediul Poştei Române în special. Preţurile sunt cuprinse între 40 şi 80 de euro.

„Perioada de stare de urgenţă a îngheţat puţin afacerea. Ne-am concentrat însă pe stocuri şi modele noi.“

Inspiraţia Adinei Rusu vine de la artişti care mânuiesc cu dibăcie hârtia şi o pliază pentru a obţine tot felul de obiecte. Momentan, ea este singurul artist din atelier, însă ia în calcul ca, odată ce afacerea va creşte, să coopteze angajaţi care să execute modelele şi să creeze mai multe modele noi.

„Dar este mereu o problemă de echilibru în discuţie, de a doza responsabilitatea care vine la pachet cu prezenţa angajaţilor cu libertatea de a jongla cu afacerea în ritmul pe care îl doreşti, să accelerezi sau să staţionezi, în funcţie de alte oportunităţi ce apar în activitatea de arhitect şi de nevoile momentului.“

Ca antreprenor, Adina Rusu spune că problemele pe care le-a întâmpinat până acum au fost de natură tehnică, referitoare la achiziţia materiei prime, adică hârtie, bandă adezivă şi altele. Când ritmul de lucru a fost format, iar gama de furnizori şi colaboratori a fost pusă la punct, lucrurile s-au relaxat.

„O provocare constantă este însă cea legată de promovare, de găsirea acelor nişe pe care produsele Lightplay să capete vizibilitate şi să se vândă“, mai spune Adina Rusu.

Lămpile şi ceasurile create de ea au depăşit graniţele României şi au ajuns în ţări din Uniunea Europeană, către care livrează prin intermediul Poştei Române în special. Preţurile sunt cuprinse între 40 şi 80 de euro.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania