Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Adrian Popa din Cluj-Napoca a renunţat la jobul din bancă şi a pornit un business de administrare imobiliară. „Avem 39 de asociaţii de proprietari cu 1.200 de locuinţe“

12.06.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

„Pandemia de COVID-19 am privit-o ca pe o oportunitate. Am crescut businessul. Am semnat noi contracte. Businessul s-a dublat de la an la an.“

Super Admin Imob, un business derulat sub „umbrela“ SuperSer­vicii, este o afacere de familie por­nită în inima Transilvaniei, în Cluj-Napoca, de Adrian Popa, un fost corporatist din domeniul bancar, împreună cu soţia sa Alexandra, care a lucrat anterior la un birou notarial. Cei doi au pus pe piaţă în 2016 un business care se ocupă cu administrarea imobilelor şi manage­men­tul de proprietate. 

De la administrarea unui bloc cu 20 de locatari a ajuns la un portofoliu de 39 de asociaţii de proprietari cu 1.200 de locuinţe.

„Am studiat această nişă şi ştiam exact cum acţionează concurenţa în relaţia cu cli­entul. Soţia avea ex­pe­rienţă într-un birou no­tarial, eu din bancă şi am considerat că ad­mi­nis­trarea individuală pen­tru asociaţii de pro­prie­tari şi ad­mi­nis­trarea de blocuri este un busi­ness care ar merge. Am pus ba­zele com­paniei în 2016 şi am început cu o asociaţie de 20 de locatari, care au fost pri­mii clienţi şi singurii timp de 7-8 luni“, po­ves­teşte Adrian Popa, cofondator al Super Servicii, brand de­ţinut de compania Super Admin Imobil SRL.

În perioada de izolare, când multe busi­nes­suri au tras obloanele, temporar sau defi­nitiv, Super Servicii a continuat să funcţio­neze şi chiar să crească, spune antreprenorul, pentru că plăţile facturilor au fost efectuate digital, printr-o aplicaţie dezvoltată de companie, iar numărul clienţilor a crescut.

Iniţial, plăţile erau realizate prin nume­rar, pe bază de chitanţă, dar ulterior fon­da­to­rii Super Servicii şi-au dat seama că dacă vor să crească la un moment dat este bine să ofe­re alternative de plată, lucru ce a prins bine în pe­rioada izolării. „Din martie 2020 plata prin aplicaţie a devenit obli­gatorie şi toţi clienţii au plătit online. Suplimentar am adăugat o notă de plată cu un cod de bare, care a venit în cutia poş­ta­lă a fiecărui locatar şi poate fi plătită ca orice altă factură de uti­lităţi. Sistemul a prins foarte bine. O parte din adminis­tra­re era deja în zona online îna­in­te de pan­de­mie, pe unii cli­enţi am încercat să-i du­cem de la momentul contractării în online“, explică Adrian Popa.

El spune că acum administrează 39 de aso­­ciaţii de proprietari, a căror medie de vârs­tă este ridicată, deoarece se află în zo­nele mai vechi ale oraşului Cluj-Napoca, în cartie­rele Bună Ziua şi Mănăştur.

Pe lângă achi­tarea obligaţiilor de plată, el merge în fiecare săptămână pe la toate blo­curile să vadă dacă subcontractorii de diverse servicii îşi îndeplinesc atribuţiile. De altfel, compania are şi 9 apartamente pe care le admi­nistrează şi spune că 7 din 9 sunt goale, pentru că erau studenţi în ele şi au plecat şi-ar pu­tea să se întoarcă la toam­nă sau nu. „Sfătu­im cli­enţii să dez­volte tu­rismul, să tre­cem de la chi­ria pe ter­­men lung, la chi­ria pe ter­­men scurt. Deocam­da­tă este blo­ca­tă şi zo­na asta, pen­tru că nu sunt turişti. Dar cred că la ni­vel de tu­rism in­tern vor creş­te în­chi­­rie­ri­le pe ter­men scurt, se vor în­chi­ria apar­ta­men­te doar pen­tru un week­end, o zi sau cinci zile“, a spus Adrian Popa.

Antreprenorul men­ţionează că nu a luat în considerare şo­majul tehnic, ci, mai mult, a vă­zut pan­de­mia ca pe o oportunitate.

„Pandemia de COVID-19 am privit-o ca pe o oportunitate. Am crescut businessul. Am sem­nat noi con­tracte cu clienţi de la concu­ren­ţă, care a oprit activitatea în această perioadă.“

Adrian Popa susţine că businessul pe care-l reprezintă are o stabilitate, deoarece se bazează pe contracte lunare şi veniturile sunt recurente.

În 2019, compania a încheiat cu o cifră de afaceri de 19.000 de euro, iar în 2020 premisele sunt de 40.000 de euro. „Businessul s-a dublat de la an la an.“

„Noi am intrat pe o piaţă mai puţin vizată de concurenţă. Unul din considerentele pentru care am început a fost legat de costurile mici de înfiinţare, pentru că ai nevoie doar de un atestat de administrator şi un calculator. Pe măsura ce afacerea s-a dezvoltat, am investit mai mult şi am externalizat o parte din activităţi“.

Deocamdată, în afacere este implicat doar el şi soţia sa, iar activitatea se derulează din propria locuinţă, însă acum îşi propune să mai angajeze o persoană sau două şi să se mute într-un spaţiu mai mare, un „birou real“, în afara locuinţei.  „Nivelul afacerii a crescut mult, este greu să mai facem de acasă. Suntem în căutarea unui spaţiu de birou, pentru că a avea grijă de afacere înseamnă să mergem într-un loc în care să ne focusăm pe ea şi să putem să negociem contracte noi.“

Adrian Popa consideră că i-a ajutat foarte mult experinţa din corporaţie, deoarece au învăţat să pună nevoile clientului în faţă şi să gândească în perspectivă. „E critică experienţa, pentru că acolo  vezi o strategie. Poţi să strici businessul dacă nu ai experienţă dintr-o altă entitate“, apreciază Adrian Popa.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania