Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Familia Oltean a dezvoltat o păstrăvărie ecologică în judeţul Cluj, două băcănii şi investeşte şi într-un restaurant

12.05.2023, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

În cele două băcănii situate în Cluj-Napoca, familia Oltean a investit circa 200.000 de euro, fără stocul de marfă. Aici se comercializează atât produsele proprii, cât şi produse ale antreprenorilor din zonă.

Pentru familia Oltean locul potrivit pentru a dezvolta o afacere a fost satul Bologa din judeţul Cluj, aflat pe malul pârâului Henţ, un loc unde poluarea nu prea ajunge. Aici, în 2011 familia Oltean a început să achiziţioneze câteva terenuri pentru a înfiinţa o păstrăvărie alegând zona pentru că râul este foarte curat şi protejat de factorii poluanţi. Astăzi, păstrăvăria se întinde pe o suprafaţă de patru hectare. „În anul 2015 am depus un proiect pe fonduri europene, am înfiinţat păstrăvăria şi din anul 2017 am început să vindem primele kilograme de păstrăvi certificat ecologic. Experienţă în domeniu nu am avut. Am întâmpinat o grămadă de probleme. Evident că specialiştii care trebuiau să ne fie alături s-au dovedit a fi nişte buni teoreticieni, dar în momentul în care aplicau teoria în practică, din păcate,

n-avea nicio treabă  cu nimic din ceea ce trebuia să se întâmple, mai ales dat fiind faptul că am fost primii certificaţi ecologic pe păstrăv”, a povestit Ovidiu Oltean. Familia Oltean a fost pionieră în domeniul păstrăvului ecologic şi au mers să vadă modele de astfel de businessuri în străinătate. „Am luat ca model o fermă din Austria. Ei, având experienţă în creşterea păstrăvului în sistem ecologic ne-au spus ce trebuie să facem”.

În prezent, păstrăvaria Bolloga are 15 bazine, iar pentru că este certificată ecologic nu poate creşte decât o cantitate limitată de păstrăv, adică circa 20 kg de peşte pe metru cub de apă, deşi capacitatea bazinelor este de patru ori mai mare. „De aceea, avem problema pieţei de desfacere. Noi nu putem să colaborăm cu mari retaileri pentru că nu avem o cantitate mare de peşte în certificare ecologică. După cum spuneam, eşti limitat la cantitatea pe care o produci.“

„Aşadar ar trebui să ne gândim unde ne vom desface peştele. şi singura variantă pe care am văzut-o noi a fost să înfiinţăm două băcănii, ceea ce am şi făcut. Avem două băcănii în Cluj-Napoca, două magazine cu unde prezentăm produsul nostru păstru, pe care îl aducem în fiecare zi proaspăt” . În aceste două băcănii, familia Oltean a investit circa 200.000 de euro, sumă care nu a inclus stocul de marfă. În plus faţă de păstrăv şi produse pe bază de păstrăv realizate de Ovidiu Oltean şi soţia sa, în cadrul băcăniilor se mai comercializează şi alte produse ale antreprenorilor din zonă.

„Putem spune că am creat o mică cooperativă în jurul nostru, colaboră cu peste 100 de producători locali şi suntem deschişi la noi colaborări. Sigur,  noi suntem foarte atenţi şi la acest termen de mic producător, pentru că micii producători cinstiţi sunt destul de puţini”.


Ovidiu Oltean, cofondator, Păstrăvăria Bolloga: Din punctul nostru de vedere pot să ai un produs de foarte bună calitate, dacă nu ai unde să vinzi sau dacă nu reuşeşti să-ţi faci o comunitate de oameni dispuşi să-ţi plătească preţul corect pe acel produs, rişti să rămâi cu un produs foarte bun în curte şi să-l donezi prietenilor.


În prezent, Păstrăvăria Bolloga are 12 angajaţi şi cei doi antreprenori mai vor să angajeze şi alţi oameni având în vedere că afacerea va creşte. Familia Oltean, care deţine firma Acva Local, lucrează la un restaurant-băcănie lângă păstrăvărie.

„Consider că cel mai important aspect în tot procesul acesta de dezvoltare a unui mic producător este piaţa de desfacere la care ar trebui să se gândească înainte să se apuce de produs ceva. Piaţa de desfacere este cel mai greu element din toată ecuaţia. Din punctul nostru de vedere pot să ai un produs de foarte bună calitate, dacă nu ai unde să vinzi sau dacă nu reuşeşti să-ţi faci o comunitate de oameni dispuşi să-ţi plătească preţul corect pe acel produs, rişti să rămâi cu un produs foarte bun în curte şi să-l donezi prietenilor”.



ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania