Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Leca organizează traininguri asistate de cai pentru managerii din corporaţii sau din companii antreprenoriale, iar vânzările au trecut de 100.000 de euro în 2019. George Leca, fondator al proiectului HorseEye, susţine că deşi a făcut un MBA, „nu am învăţat de la nicio şcoală cât am învăţat de la cai“

27.07.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

George şi Corina Leca au dez­vo­ltat în urmă cu şapte ani HorseEye, un program de edu­caţie asistată de cai ce se adre­sează în principal zonei cor­porate, managerilor şi oamenilor din com­panii, iar anual organizează 25 de cursuri. În 2019 proiectul HorseEye a de­păşit pragul de vânzări de 100.000 de euro.

„Facem educaţie asistată de cai de şapte ani, având o pasiune pentru do­me­niul ecvestru, eu şi partenera mea de viaţă. Suntem sportivi, ne plac obsta­colele şi caii, iar astfel am făcut o afa­cere pentru a ajuta la dezvoltarea per­so­nală şi la educaţie. Ne adresăm oame­ni­lor de business şi facem traininguri indi­vi­duale şi de echipă“, povesteşte George Leca.

El susţine că deşi a făcut un MBA, „nu am învăţat de la nicio şcoală cât am învăţat de la cai“, adăugând că aceasta este şi părerea directorilor de companii ce au urmat cursurile HorseEye  împreună cu echipa, iar ulterior au revenit cu familiile. „Am avut o familie formată din membri de la 5 la 95 de ani.“

Caii, explică antreprenorul, au prieteni, fa­milie şi îşi aleg lideri. „Îşi exprimă foarte bine sim­ţirile şi înţeleg ce le transmit oamenii sau alţi cai“, spune el, adăugând că a făcut şedinţe de educaţie pentru copiii unor prie­teni, rezol­vând cu ajutorul cailor probleme de comunicare.

În prezent, clienţii sunt atât companii antreprenoriale, cât şi firme multinaţionale, iar HorseEye atrage firme din telecom, sectorul bancar, energie, asigurări, farma, companii de IT sau case de avocatură. „Companiile antreprenoriale îşi doresc să profesionalizeze managementul, iar multinaţionale îşi doresc programe de dezvoltare a angajaţilor.“

HorseEye nu deţine proprii cai, ci lucrează cu firme care au în proprietate cai, iar astfel pot organiza traininguri în toată ţara, dar şi în străinătate. George Leca spune că organizează 25 de cursuri asistate de cai într-un an, iar în România au loc la Bucureşti, la Cluj, la Sibiu sau la Oradea, în multe locuri revenind. „În străinătate facem în California, în Polonia, iar de mai multe ori am făcut în Franţa şi Germania.“

Un training de leadership pentru o echipă de 10 oameni costă 4.500 de euro pentru o zi, iar durata cursului este de 9 ore, fără pauză. Compania are însă mai multe formate de seminarii, dar cel mai cerut este acela în care oamenii sunt puşi în diferite scenarii de business de la birou, unde îşi arată puterea, ce fac sub presiune, ce comportamente de leadership au, cum se adaptează la cultura companiei, la cultura ţării sau care sunt abilităţile lor asociate cu firma.

„Avem şi traininguri pe mai multe zile, cu pregătire, în funcţie de subiect. De exemplu, o companie mare de asigurări a căutat un diferenţiator în piaţă, pe care l-a găsit, că n-o să mai capitalizeze pe promisiuni şi a ajutat-o pe termen lung. Răspunsurile sunt în oameni, cu caii le dăm o formă, le facem explicite“.

Acesta afirmă că anumite case de avocatură au adăugat o clauză în contractul de colaborare că „nimeni nu poate deveni partener dacă nu merge la un training cu cai“. „Avem roboţi care filmează şi facem dezbateri pe imagini.“

În 2020, HorseEye are 7 proiecte „rezervate“ în acest moment, iar primul training va avea loc în august şi clienţi sunt din domeniul IT. Ceilalţi clienţi vin din farma, logistică sau sunt avocaţi.

Familia Leca a mai fondat şi o academie de leadership şcolar, iar acum cursurile se predau în 200 de şcoli, potrivit reprezentanţilor businessului.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania