Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Ioana Coca şi Laurenţiu Mândrilă produc bere artizanală de inspiraţie belgiană sub marca Oriel, iar în 2019 au avut o cifră de afaceri de 200.000 de lei. „În prezent suntem în 37 de localuri din Bucureşti şi din ţară, dar am vândut şi în Olanda şi Belgia şi suntem în discuţii pentru Italia.“

09.07.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Povestea microberăriei Oriel Beer din Bucureşti a început în urmă cu zece ani, când Ioana Coca şi aso­ciatul său Laurenţiu Mândri­lă au descoperit berea artizanală şi au încercat să creeze anumite reţete acasă şi „dintr-o joacă“ au făcut 20 de litri de bere arti­zanală pentru ei şi prieteni. Brandul Oriel a apărut pe piaţă şapte ani mai târziu, în de­cembrie 2017, iar acum este prezent în 37 de localuri din ţară şi anul trecut veniturile s-au ridicat la 200.000 de lei, duble faţă de 2018.

„Este un business mic, un vis transformat în realitate, pornit din pasiune. (...) Am participat la concursuri de amatori în Eu­ropa, unde am câştigat, iar asta ne-a impul­sio­nat să mergem mai departe. În 2015 am decis să facem Oriel Beer. Eram visători, am comandat echipamentul şi am decis să facem o hală de la zero şi tot procesul a durat doi ani, iar în decembrie 2017 am deschis“, îşi aminteşte Ioana Coca.

Investiţia în echipamente a fost de 55.000 de euro, la care s-au adăugat costurile pentru hală, spune ea, iar bună parte din sumă a ve­nit de la un investitor privat pe care cei doi tineri antreprenori l-au avut alături de la început.

Numele brandului – Oriel – este cel al ar­han­ghelului luminii şi protectorul artei şi al şti­inţei. Acesta este inspirat din cultura bel­gia­nă, de unde sunt inspirate şi reţetele după care sunt făcute berile. „Prima dată am vân­dut în centrul vechi, în localul 100 de beri. În prezent suntem în 37 de localuri în Bucureşti şi în ţară. Anul trecut cineva a importat berea noastră pentru Olanda şi Belgia, dar nu avem o capacitate mare de producţie. Producem 500 de beri pentru un lot, dar depinde de numărul de tancuri disponibile şi de durata procesului de fermentaţie“.

Ioana Coca adaugă că au început cu două sentimente de bază, unul dintre ele fiind o bere blondă belgiană aro­mată cu coajă de portocală şi se­minţe de coriandru, apoi au fă­cut bere cu zmeură şi vanilie, cu ceaiuri sau cu anason. „Acum avem opt sor­timente în portofoliu.“

„Din Cluj şi din Iaşi primim cel mai bun feedback. Lumea vrea să încerce ceva diferit, să experimenteze. Ne diferenţiem pentru că facem altfel de beri. Berile noastre se duc în direcţia unui vin şi au un gust special“, menţionează Ioana Coca.

Ea afirmă că sunt mulţi producători lo­cali acum, dar spaţii nu sunt suficiente, iar ce­rerea variază, unele cumpărând doar o cutie dintr-un sortiment, iar altele 5-6 cu­tii. Preţul unei beri artizanale marca Oriel variază, de la 11 lei o bere blondă la 32 de lei o bere maturată.

„Suntem şi în câteva magazine care au rămas deschise în această perioadă. Noi nu am întrerupt activitatea. Am exportat bere pentru un festival din Belgia, care s-a anulat apoi. Anul trecut am fost la festivaluri în toate oraşele importante ale ţării“.

Berea artizanală produsă de Oriel este comercializată în sticle de 0,33 ml, achiziţio­nate din străinătate pentru că în România nu se găsesc. De altfel şi ingredientele din care este făcută berea sunt aduse din Europa, dar şi capacele, din România luând doar etichetele şi cutiile de carton.„La începutul anului am plecat cu planuri mari. În 2019 ne-am dublat cifra de afaceri până la 200.000 de lei şi ne doream acelaşi lucru şi pentru 2020. (...) Ne propunem extinderea în paşi mărunţi, vrem să investim în echipamente şi tancuri. Suntem în discuţii şi pentru livrarea berii în Italia, dar avem nevoie de un distribuitor. Suntem mai realişti, muncim mult să creştem organic. Am crescut mult şi vedem businessul departe“, a încheiat Ioana Coca.

florentina.nitu@zf.ro

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania