Analiză

Alege Asia - un slogan pentru relansarea IT si telecom

07.04.2003, 00:00 62

Pentru prima data in istoria sa, relansarea industriei IT nu mai are legatura cu ce se intampla in Silicon Valley, releva o analiza a celebrei companii  de cercetare IDC. Cresterea mondiala din sectorul IT&C depinde acum de superputeri in devenire: China si India. Gigantii Asiei nu mai au mult pana sa acapareze unele din primele pozitii in topurile mondiale IT&C, nu numai ca piete de desfacere, ci si ca jucatori activi pe piata software, hardware si telecom.
Mana de munca si costurile de productie ieftine, precum si produsele competitive pe pietele occidentale au asigurat succesul firmelor din China si India. Totusi, nu trebuie lasat la o parte faptul ca ambele tari, care insumeaza o treime din populatia globului, sunt si enorme piete de desfacere. Piete care vor deveni din ce in ce mai deschise in urmatorii ani si vor fi capabile sa absoarba din ce in ce mai multe produse si servicii.
"China este o superputere IT in formare, dispune de facilitati de nivel mondial si a atras investitii fabuloase in acest sector, apreciaza un analist IDC. China este ca Japonia anilor '70".
Iata numai cateva exemple de ofensiva chineza: piata asiatica de PC-uri este dominata de producatorul chinez Legend Group, telefonia mobila 3G din Europa, de Hutchison Whampoa ( Hong Kong), iar piata de servicii IT&C din China e ocupata in proportie de peste 55% de jucatorii locali.
Totodata, succesul firmelor indiene ii uimeste pe analisti. Piata asiatica de servicii (outsourcing, servicii web, consultanta) este dominata de indieni. Mai mult, companiile indiene Infosys, Wipro si Satyam Infoway  ii concureaza pe americani chiar la ei acasa.

Telecomul din Asia spre un nou boom
Dupa un an 2001 slab si o relansare in 2002, anul acesta ar putea marca un nou boom pe piata de telecom din Asia. Cine alimenteaza aceasta explozie? Nimeni altele decat China si India, care prezinta in continuare oportunitati de investitii extraordinare, conform analistilor Gartner Dataquest. Telefonia fixa din Asia va avea anul acesta o crestere de cateva procente, comparativ cu scaderea de 5% inregistrata in 2001 si cu cresterea de 2% pe 2002. Pana in 2006, incasarile din telefonia fixa in Asia vor creste cu 22%, ajungand la 137 de miliarde de dolari pe an, conform estimarilor Gartner Dataquest. Numarul utilizatorilor de telefonie mobila creste exponential, tendinta fiind de a-l depasi pe cel al abonatilor la telefonie fixa. Serviciile de Internet si transfer de date urmeaza sa cunoasca o crestere de 24-36% pe an, incasarile anuale urmand sa fie in 2006, pe intreaga piata asiatica de 50 de miliarde de dolari, conform Gartner.
Spuneam mai inainta ca India este unul dintre motorele de crestere ale acestui sector. O dovada: piata indiana de telecom se va tripla pana in 2012, indica o analiza a firmei de consultanta Ernst&Young. Piata ajunge acum la incasari anuale de 8 miliarde de dolari. Reducerea tarifelor si multitudinea de oferte pentru apelurile internationale au dus la o crestere a cererii pe piata si la inasprirea concurentei", este una dintre explicatiile acestei dinamici exceptionale, conform Ernst & Young.
Numarul de abonati ai serviciilor de telefonie mobila cunoaste o crestere anuala de 48%, urmand sa ajunga de la numai 45 de milioane la aproape 100 de milioane in 2012.
La randul sau China, care trece incet, dar sigur, la un capitalism controlat de stat, este in continuare un El Dorado al telefoniei, considera analistii Parks Associates. Serviciile de telefonie fixa si mobila au fost deschise investitiilor externe, iar lupta este din ce in ce mai acerba. Desi favorizeaza companiile locale, guvernul chinez nu a impus restrictii occidentalilor. Numarul abonatilor de telefonie fixa si mobila a crescut in ultimii cinci ani de la 111 milioane (1998) la 421 de milioane, anul trecut, o crestere de aproape 100% pe an, iar China a depasit Statele Unite ca piata pentru telefoanele mobile. Companiile China Mobile si China Unicom sunt numarul 1 si respectiv numarul 3 mondial in domeniul telecomunicatiilor mobile, ca numar de abonati, conform Parks Associates.

Comunistii prefera Linux
Atat in domeniul software, cat si in privinta serviciilor IT, firmele chineze si indiene incep sa faca concurenta Occidentului. Reprezentand piete de desfacere uriase, ambele tari au fost vizate de marii producatori de software, care s-au luptat sa obtina contracte importante. Microsoft are insa, spre surprinderea tuturor, dificultati in a cuceri piata chineza. "Autoritatile chineze prefera gradul sporit de control oferit de platformele open-source fata de Windows", explica Dan Kusnetzky specialist in pietele de software al IDC. "Relatia dintre guvernul de la Beijing si marile companii occidentale nu este inca foarte calda", observa la randul sau un analist Gartner. "China e interesata sa isi dezvolte propria industrie de software si de aceea se prefera solutiile dezvoltate de Academia de Stiinta din Beijing pe platforme Linux", spun specialistii. In acest sens, guvernul va investi numai anul acesta peste 2,2 miliarde de dolari in firmele producatoare de software. In plus, se adauga si problema costurilor, Microsoft avand sistemul de taxare la licenta, in timp ce Linuxul poate fi dezvoltat gratuit de programatorii chinezi.
Dificultatea Microsoft de a obtine unele contracte importante in China ( de exemplu, cel cu municipalitatea din Beijing) l-a facut pe Bill Gates sa lanseze o ofensiva "de curtoazie" in aceasta tara, practic cea mai mare piata unica din lume. Vizitand Beijingul in februarie, Gates s-a intalnit cu oficialii guvernului, cu producatorii de PC-uri si cu responsabilii altor firme IT, in incercarea de a sparge gheata. Patronul Microsoft a anuntat investitii de 750 de milioane de dolari in China in 2003, semnand si un contract cu Banca Nationala chineza, care vrea sa realizeze un sistem de online banking. De asemenea, gigantul american va furniza companiei China Unicom soft pentru sistemul de comunicatii mobile CDMA.
In schimb India este mai pritenoasa cu Bill Gates. Seful Microsoft a anuntat anul trecut investitii de 400 de milioane de dolari in aceasta tara, in special pentru crearea unor centre de formare a personalului IT. Producatorii indieni de soft s-au orientat insa rapid spre un sector de industrie care va cunoaste o crestere sustinuta in urmatorii ani: outsourcingul.

Americanii se muta in offshore
Primind cu greu concurenta venita din partea firmelor din India si China, gigantii IT din America se gandesc deja sa se mute in locatii offshore. Outsourcingul (preluarea de contracte) din India va creste cu 25% in 2003 sustine firma de analiza Giga Informaton Group. Firmele americane, care cauta metode de a reduce cheltuielile, au observat ca personalul din tarile in dezvoltare este bine pregatit si poate fi platit mai putin decat specialistii din SUA. Daca pana acum tendinta era de a aduce expertii in Silicon Valley, inca din 2002 se observa tendinta de firmelor de a-si muta locatiile in tari mai ieftine.
International Business Machines (IBM), Hewlett-Packard (HP) si alte nume de top au decis sa isi mute unlele operatiuni in India sau tari din America Latina. Americanii au cerut Congresului sa realizeze un raport concret privind aceasta tendinta in sectorul IT, pentru ca afecteaza direct forta de munca din Statele Unite. Analistii Giga sustin ca in prezent peste 1.000 de firme IT se gandesc la aplicatii de outsourcing cu specialistii din tarile in curs de dezvoltare si ca mai multe companii vor fi fortate sa recurga la acest lucru pe viitor. Giga considera ca specialistii indieni vor fi solicitati de majoritatea firmelor americane, dar si China va constitui o piata importanta pentru outsourcing in viitor.
Companiile indiene, precum Infosys, Wipro si Satyam Infoway fac deja concurenta americanilor chiar la ei acasa. Daca o firma de servicii si consultanta cere in America 150-200 de dolari pe ora, indienii vor numai 15-30 de dolari, iar treaba este facuta la fel de eficient, apreciaza analistii.  Accenture si IBM Global Services si-au redus preturile pana la 60-70 de dolari pe ora pentru a face fata concurentei. Acum, firmele indiene nu ocupa decat 5% din piata americana de servicii IT, insa se pare ca vor creste pe viitor.
Firmele din China nu au deocamdata o viziune globala, apreciaza analistii, dar reusesc sa se impuna in fata americanilor pe piata locala. Acum, 55% din piata de servicii este ocupata de companii chineze, in crestere cu 10% fata de 1999. IBM si HP fac cu greu fata concurentei pe piata chineza, dar au reusit sa isi conserve cota de piata, spun analistii IDC. "Piata chineza este acum dominata de partea de hardware. Serviciile si sectorul software abia daca ating impreuna 30% din totalul incasarilor", a declarat un analist IDC. Partea de servicii va cunoaste insa o dezvoltare sustinuta im anii viitori, in timp de productia de software se bucura de sprijin guvernamental. Piata IT chineza va cunoaste o crestere anuala de 19,6%, depasita numai de indieni, spune IDC. In India, cresterea urmeaza sa fie aproximativ 23,2% in anii urmatori.

Legend, cosmarul celor mari
Format Initial ca grup de distributie a produselor americane si europene pe piata chineza, Legend Group a decis ulterior sa produca propriile PC-uri si echipamente, devenind in timp favoritul asiaticilor. Anul trecut, concernul a ocupat 11,4% din piata asiatica, depasind Hewlett-Packard cu aproape un procent. IBM a ramas pe pozitia a treia cu 7,1% din piata, conform Gartner Dataquest. Legend Group este cel mai mare producator de PC-uri din China (Hong Kong) si a raportat pe ultimul trimestru al 2002 un profit net in crestere cu 8% fata de aceeasi perioada a 2001. Grupul a anuntat de altfel ca doreste sa devina pe viitor unul dintre jucatorii globali pe piata PC.
Parca visand la succesul Legend Group. marii producatori de echipamente se orienteaza si ei spre zona asiatica. Intel va construi fabrici aici, in timp ce Advanced Micro Devices (AMD), principalul sau adversar, s-a aliat cu Fujitsu, avand in vedere producerea de cipuri in China.
Pe piata indiana, lucrurile stau aproximativ la fel. Producatorul local HCL Infosystems a depasit Hewlett-Packard, in special datorita preturilor competitive, conform ultimului studiu IDC. Wipro si Zenith sunt alti doi producatori importanti din India, Zenith intrand chair si pe pietele occidentale.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO