Bănci și Asigurări

Creditul de consum doar in lei - idee buna in principiu, dar bancherii se adapteaza pietei

Creditul de consum doar in lei - idee buna in principiu, dar bancherii se adapteaza pietei

La cat de multe banci inca alearga dupa cota de piata, este greu de crezut ca ar fi posibil un consens pentru oprirea creditului de consum in valuta

19.05.2008, 22:16 19

Ar fi normal ca finantarile de consum sa fie acordate in lei, insa BRD se aliniaza doar propunerilor venite de la BNR, nu celor ale unor banci comerciale care reprezinta anumite interese, afirma Sorin Popa, vicepresedinte al BRD-SocGen responsabil cu retailul.
"Noi urmarim politica BNR, care incearca sa acopere problemele intregului sistem intr-o maniera extrem de cumpatata. Reglarea pietei se va face in functie de raportul dintre cerere si oferta. Exista cerere pentru finantari de nevoi personale in valuta si pe termene lungi pentru ca inca este o problema cu gradul de indatorare, iar piata a inovat foarte mult", spune Popa.
Bancherul sustine ca, de fapt, se intampla rar ca un credit de nevoi personale sa fie rambursat intr-o perioada foarte mare, conform scadentei initiale.
"Multe credite de consum sunt rambursate cu anticipatie."
In acest context, Rasvan Radu, presedintele executiv al UniCredit Tiriac, considera ca ar fi necesara o redefinire a creditului de consum.
"In principiu, este corect ca un credit de consum sa fie acordat doar in lei, insa mai intai ar trebui redefinit, pentru ca adevaratul credit de consum nu are o durata mai mare de 3-5 ani. S-a ajuns la scadentele mult mai mari in contextul incercarilor facute de banci pentru a depasi restrictiile impuse de BNR. De aceea ar fi fost bine ca ideea acordarii adevaratelor credite de consum doar in lei sa fi fost implementata acum 3-4 ani, inainte ca masurile prudentiale ale bancii centrale sa distorsioneze piata", comenteaza Radu.
In acelasi timp, Sorin Popa considera ca piata romaneasca nu asimileaza conceptul de economisire prealabila obtinerii unui credit, promovat in general de bancile germane si austriece.
"Comportamentul consumatorului roman este complet diferit de cel al austriacului, cehului sau ungurului. Niciodata nu poate fi pus in balanta cu stilul altor popoare din regiune, nici cu al bulgarului. Noi vrem imediat ceva si suntem gata sa facem un 'sacrificiu' pentru a rezolva o necesitate. Nu avem inclinatii spre planificare, spre amanarea solutiilor la necesitati." Ca urmare, bancherul nu crede ca in Romania va aparea prea curand o masa critica de clienti care sa faca economii pe 2-3 ani.
Cat priveste turbulentele externe, Popa crede ca institutiile de credit mari vor depasi aceasta perioada fara probleme. "Suntem obisnuiti cu orice. Am traversat vremuri mult mai dificile, cu hiperinflatie. Problema este ca cinci-sase banci mari genereaza peste 80% din profitul net total, asa incat se poate discuta ce potential de castig pot avea ceilalti pe termen mai lung."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO