Business Hi-Tech

Gartner: 500 milioane de celulare vandute in 2003

09.12.2003, 00:00 16

Vanzarile de telefoane mobile s-ar putea ridica in acest an, la nivel mondial, la 500 de milioane de terminale, estimeaza analistii. Anterior, previziunile lor indicau un volum total de celulare comercializare in 2003 de 470 de milioane de dolari.
Previziunile, rectificate in sens pozitiv, au fost determinate de evolutia favorabila a vanzarilor de celulare pe tot parcursul anului, explica specialistii de la Gartner, firma de cercetare care a realizat recent un studiu pe aceasta tema.In trimestrul al treilea al anului, numarul telefoanelor mobile comercializate la nivel mondial s-a ridicat la 132,8 milioane de exemplare, cifra cu 22% mai mare decat in perioada similara din 2002. Fata de trimestrul al doilea, vanzarile au crescut cu 15%.
"Piata terminalelor mobile a crescut extraordinar de puternic in 2003 si credem ca ar putea ajunge la 500 de milioane de unitati vandute in acest an", explica Ben Wood, analist la Gartner.
Concurenta se intensifica si ea, mai ales intre primii trei producatori, Nokia, Motorola si Samsung. Cota de piata a companiei finlandeze Nokia, aflata de mult timp pe prima pozitie in clasament s-a erodat in trimestrul al treilea spre beneficiul producatorului german Siemens si a celui sud-coreean Samsung. Deocamdata insa Nokia este inca departe de a fi detronata. Nici felia pe care Motorola o detine pe piata nu a crescut ceea ce inseamna ca Samsung se apropie tot mai mult de locul al doilea pe care se afla fabricantul american.
Potrivit studiului, Nokia a vandut in perioada iulie-septembrie 2003 45,4 milioane de telefoane mobile obtinand astfel 34,2% din piata. In trimestrul al treilea al anului trecut compania castiga 35,5% din piata cu 38,6 milioane de terminale comercializate.
Motorola si-a revendicat pozitia a doua cu 19,5 milioane de celulare vandute in intreaga lume si totodata o cota de piata de 14,7%, in scadere fata de cea inregistrata in urma cu un an (15,8%).
Vanzarile Samsung au totalizat 14,8 milioane de unitati si i-au adus producatorului sud-coreean o cota de 11,2% fata de 10,5% in iulie-septembrie 2002.
Siemens a cunoscut cea mai puternica evolutie sporindu-si cota de piata de la 7,4% in trimestrul al treilea 2002 la 9,1% in perioada corespunzatoare din acest an, pe baza celor 12,1 milioane de terminale vandute.
Pe pozitia a cincea si a sasea se afla la egalitate un alt fabricant sud-coreean, LG, si Sony Ericsson, ambele companii cu 5,3% din piata. LG a urcat de la 3,7% cat detinea in trimestrul al treilea al anului trecut si a vandut in peroada iulie-septembrie 2003 7,1 milioane de telefoane mobile. Sony Ericsson a urcat de la o cota de piata de 4,7%.
Piata se dezvolta pe doua fronturi, spun analistii: vanzarile de celulare pentru inlocuirea celor vechi, tendinta manifestata mai mult pe pietele mature, si pentru abonatii noi la serviciile de telefonie mobila pe pietele emergente din Asia-Pacific si Europa de Est.
Pe pietele mature, terminalele cu ecran color reprezinta o parte tot mai mare din vanzarile totale, ca si aparatele cu camera foto. In paralel, cererea pentru mobilele low-end (cu pret mic si performante modeste) ramane ridicata, precizeaza aceiasi analisti. iuliana.susanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO