Business Hi-Tech

Internetul prinde viteza, alimentat mai ales de consumatorii rezidentiali

24.01.2005, 00:00 34

Dezvoltarea accesului la Internet s-a accelerat in cursul anului trecut, sumele cheltuite de romani pentru a naviga online crescand si ele corespunzator. Anul trecut, segmentul de consumatori care s-a dovedit cel mai entuziast pe piata accesului la Internet au fost consumatorii individuali.


Si in anul 2005, marile companii care ofera servicii de acces la Internet se asteapta ca motorul evolutiei sa fie reprezentat tot de consumatorii individuali.


"Piata de acces la Internet s-a dezvoltat rapid la nivel national, mai ales pe segmentul rezidential", spune Dinu Malacopol, director de Internet si Date al operatorului Astral Telecom. In ceea ce priveste anul 2005, "piata va creste in ritm accelerat din punct de vedere al penetrarii si mai ponderat din punct de vedere al veniturilor generate".


Conform celor mai recente date facute publice de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC), 18% din populatia urbana, persoane cu varste intre 15 si 50 de ani, au acces la Internet. Cu alte cuvinte, deocamdata numai 4-5 milioane de romani intra pe Internet. Dintre acestia, doar 7% beneficiaza de conexiuni la domiciliu, restul fiind "consumatori" la scoala, la serviciu sau in Internet-cafe-uri.


In privinta internautilor care navigheaza de acasa, puterea scazuta de cumparare isi spune cuvantul. Peste 80% dintre ei se conecteaza la net folosind o conexiune dial-up, mai ieftina, si doar 20% au la dispozitie o conexiune broadband (n.r. termen care defineste, in general, o largime de banda dedicata mai mare de 1 Mbps).


Conform analistilor, in Romania exista in prezent peste 200.000 de utilizatori de servicii Internet broadband.


Totusi, tendinta anului 2004 pentru consumatorii individuali a fost migrarea catre conexiuni broadband, in detrimentul dial-up, este de parere Ionut Tarcea, manager de marketing al grupului telecom RDS&RCS. "Si pe partea consumatorilor business s-a remarcat o consolidare a pietei in jurul conexiunilor de tip broadband, oferite in principal pe suport de fibra optica sau cablu coaxial", spune Tarcea.


Intr-adevar, companiile romanesti par sa fi cazut de acord ca Internetul este un mijloc de comunicare aproape indispensabil. Conform datelor ANRC, 60% dintre companiile listate in Pagini Aurii folosesc Internetul ca modalitate de comunicare in afaceri. In privinta tipului de conexiune folosit, companiile stau mai bine decat consumatorii individuali. Mai mult de jumatate dintre ele se conecteaza la Internet folosind linii dedicate (52%), se arata intr-un raport publicat la finalul anului trecut de operatorul de telecomunicatii GTS Telecom. Cele mai multe firme folosesc pentru conexiunea dedicata la Internet cablul TV (34%), in preferintele managerilor urmand fibra optica (28%) si conexiunea de tip ADSL - prin cablu telefonic (8%).


"Piata actuala de business incepe sa fie educata, dar nu de ajuns", apreciaza Dan Mihaescu, country manager al GTS Telecom. "Desi solutiile de conectare dorite de clienti sunt cele mai performante (ADSL, fibra optica, cablu TV), viteza serviciilor implementate este la limita inferioara (64-128 kbps), in cele mai multe cazuri".


In ciuda aparentelor, nu pretul este principalul factor care-i determina pe oamenii de afaceri sa opteze pentru viteze mai mici de acces la net, spune Mihaescu. Unul dintre motive ar fi ca in mediul de business, cel putin deocamdata, nu sunt folosite aplicatii foarte pretentioase, care sa solicite viteze mari de acces. In plus, continutul Internetului romanesc nu este foarte dezvoltat, unul dintre exemple fiind existenta unui numar redus de modalitati pentru efectuarea de plati electronice.


Ideea imbogatirii continutului Internetului romanesc este sustinuta si de Dinu Malacopol, director de Internet si Date la Astral Telecom. Poate ca statul ar trebui sa impuna obligativitatea mentinerii unui site web actualizat pentru toate institutiile si firmele cu capital de stat, spune el.


Implicarea statului este vazuta ca o necesitate si de Dan Garlasu, country manager al companiei Nortel Networks Romania, cel putin in ceea ce priveste "stimularea aplicatiilor de e-guvernare, precum si a solutiilor de e-business, care sunt foarte importante pentru ca ele contribuie la o productivitate crescuta si crestere economica generala".




Ce va fi anul acesta?


Anul 2004 a adus, atat pe segmentul rezidential, cat si pe cel corporate, o orientare suplimentara spre pachetele de servicii integrate, spune Ionut Tarcea, marketing manager la RDS&RCS. Cu alte cuvinte, pe aceeasi infrastructura - de cablu coaxial sau fibra optica - consumatorul poate accesa servicii de televiziune, Internet si comunicatii de date, precum si telefonie fixa nationala si internationala.


Pentru anul 2005, grupul RDS&RCS se asteapta la o orientare accentuata a consumatorilor rezidentiali catre pachetele de servicii comune. "De asemenea, estimam o crestere din ce in ce mai mare a numarului de utilizatori care opteaza pentru conexiuni broadband", spune Tarcea. "Trendul orientarii catre servicii integrate va continua si in ceea ce ii priveste pe consumatorii business". Cu toate acestea, crede el, piata pe acest segment nu va creste foarte mult in 2005, exceptand partea de comunicatii de date. Insa tot clientii individuali vor duce greul anul acesta, cresterea penetrarii pentru conexiunile broadband urmand sa le fie atribuita intr-o mai mare masura lor, in comparatie cu clientii-companii, a mai spus oficialul RDS&RCS.


2005 va fi "anul in care cuvintele cheie vor fi broadband, wireless si convergenta", este de parere Dan Garlasu. "Putem spune ca revolutia broadband va avea loc in acest an si va avea un impact pozitiv asupra business-ului si asupra vietii individuale a fiecaruia, pentru ca va genera un numar nelimitat de aplicatii multimedia complexe", a mai spus country managerul Nortel Romania.



Se cauta Internetul pe laptop si mobil


In conditiile in care vanzarile de laptopuri au crescut substantial anul trecut, saltul fiind de peste 100% fata de anul anterior, oamenii folosesc din ce in ce mai mult sistemele de conectare la Internet mobile. Cel mai popular ramane deocamdata GPRS (General Packet Radio Service), care este disponibil tuturor abonatilor GSM. Acesta permite accesarea Internetului si citirea e-mailului, la o viteza de 53,6 kbps, comparabila cu sistemul de acces dial-up.


Tocmai pentru ca viteza nu multumeste pe deplin utilizatorii, operatorii au inceput sa se gandeasca la alternative. Atat Connex cat si Orange au pus la dispozitia abonatilor cateva puncte de acces wireless la Internet, prin tehnologia Wi-Fi, distribuite mai ales in marile hoteluri si in zone rezidentiale de lux.


Nu a durat mult si Orange a lansat serviciul EDGE (Enhanced Data rates for GSM Evolution). Acesta permite accesarea Internetului la viteze intre 120 si 210 kbps. Serviciul este disponibil pentru toti clientii companiei care au telefoane mobile compatibile cu tehnologia GPRS (General Packed Radio Service).


"In 2004, am inregistrat cresteri semnificative in ceea ce priveste numarul de clienti pentru serviciile Internet, indeosebi in a doua parte a anului", spune Andra Calin, manager al diviziei de servicii corporate&data la Orange Romania. "Tendinta se va mentine si in prima parte a anului acesta, concomitent cu aparitia unei noi solicitari din parea clientilor de business: aceea de a mari capacitatea conexiunii la Internet - largimea de banda", a adaugat ea.


Si operatorul Zapp, care foloseste tehnologia CDMA - concurentul american al GSM - in banda de 450 de MHz, a urcat viteza de acces la Internet, pana la un maxim de 2,4 Mbps. Accesul se face prin tehnologia EVDO (Evolution Data Optimized), iar pentru a se conecta, utilizatorul are nevoie de un modem special, care se leaga la portul USB al computerului.


"Desi segmentul rezidential nu poate fi neglijat, piata de Internet isi modeleaza evolutia in principal in functie de cerintele segmentului corporate, cerinte care sunt din ce in ce mai complexe", este de parere Cuneyt Turktan, presedintele Consiliului Director Zapp.


Oficialul Zapp a adaugat ca romanii vor incepe sa prinda tot mai mult gustul Internetului mobil. "Consideram ca piata romaneasca de Internet, in special pe segmentul corporate, se va indrepta tot mai mult catre Internetul mobil, care poate ajuta orice afacere sa raspunda in timp real provocarilor pietei", spune Turktan. El este de parere ca dezvoltarea viitoare a Internetului pe piata autohtona "este strans legata de extinderea penetrarii computerelor in casele romanilor, deci de nivelul de trai".


Si oficialii operatorului telecom Media Sat sunt de parere ca guvernul se poate implica intr-un mod mai activ in dezvoltarea pietei de Internet. "Serviciile de acces ar putea fi scutite de TVA, pentru ca Internetul poate juca un rol extrem de important in educarea populatiei si, totodata, poate oferi un avantaj competitiv societatilor romanesti pe pietele internationale", este de parere Roxana Patrascu, director Telefonie la Media Sat.


Daca 2004 a consemnat cresterea numarului de conexiuni broadband cu 50%, anul acesta segmentul acesta ar putea creste cu 70%, a mai spus Patrascu.




Broadbandul-ul se extinde in regiune


Si in regiune, accesul la Internet prinde viteza. Numarul conexiunilor broadband in Europa Centrala si de Est a crescut cu 75% in anul 2004, aproximativ 1,6 milioane de utilizatori avand acces la astfel de conexiuni, conform unui studiu al IDC care a luat in calcul pietele din Romania, Bulgaria, Croatia, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si Ungaria.


Cei mai multi utilizatori de broadband sunt in acest moment in Polonia si Ungaria, aici fiind inregistrate si cele mai mari incasari din zona est-europeana analizata de IDC. Cele doua piete luate la un loc reprezinta 69% din numarul de conexiuni DSL (broadband pe linia de telefon fixa) din regiune, precum si 55% din numarul de utilizatori de servicii broadband prin cablu TV din cele 11 tari analizate. Penetrarea serviciilor broadband este mai mare in tari precum Slovenia sau Estonia, cu o populatie mai redusa ca numar. Aici, procentul de utilizatori de Internet este comparabil cu media statelor occidentale, se arata in studiul IDC.


Preturile raman in continuare principala problema a trecerii la servicii broadband, estimeaza IDC, in unele cazuri ele fiind mai mari decat in Europa occidentala. "Exista presiune continua de micsorare a preturilor si de crestere constanta a largimii de banda asigurate utilizatorilor", a spus un oficial al companiei americane. mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO