Business Hi-Tech

Piaţa cupoanelor de reduceri a explodat în 2011: peste 26.000 de oferte şi peste un milion de tichete vândute

Piaţa cupoanelor de reduceri a explodat în 2011: peste 26.000 de oferte şi peste un milion de tichete vândute

Autor: Anca Arsene-Barbulescu

20.12.2011, 19:04 1786

Un domeniu practic inexistent anul trecut, reducerile de grup au devenit în scurt timp industria cu cea mai spectaculoasă evoluţie din economie. Şi nu e vorba doar de cifrele seci de vânzări, care au explodat de la 100.000 la 15 milioane de euro într-un singur an, ci de impactul asupra întreg mediului de afaceri românesc, unde câştigurile sunt cel puţin de câteva ori mai mari.

O prietenă scria acum numai câteva luni pe Facebook că a făcut pentru prima oară cumpărături pe internet. Era vorba, mai exact, despre un cupon de reduceri pentru o ofertă Groupon, practic de nerefuzat de vreme ce a determinat-o să scoată cardul bancar din portofel şi să urmeze instrucţiunile de plată online în ciuda reticenţelor de până atunci. Nu este însă singurul exemplu.

"Nu plăteam cu cardul pe internet din principiu. Nu aveam încredere", justifică Răzvan Marin, un tânăr masterand care a cumpărat pentru prima oară cu cardul în vara acestui an. Mai degrabă adept al plăţilor cu bani lichizi inclusiv în magazine, a fost cumva forţat de circumstanţe să facă prima plată pe internet. "M-am dus şi am depus bani pe card pentru a face plata, pentru că nu aveam nimic în cont", povesteşte Marin, practic genul de consumator care, atunci când primeşte salariul, merge imediat la bancomat şi scoate banii pentru a-i pune în portofel, cum se întâmplă de fapt cu cel puţin două treimi dintre posesorii de card ban­car din România. A prins însă de atunci gustul plăţilor pe internet şi nu mai este la fel de rezervat. Iar experienţa i-a deschis un orizont pe care până acum a încercat să-l ignore, al cupoanelor de reduceri de pe internet la care a râvnit de multe ori, dar a renunţat din cauza metodelor de plată.

"Site-urile care vând cupoane de reduceri le-au deschis apetitul pentru cumpărături online multor consumatori din România", punctează Roberto Lazarov, fondatorul FunDeal.ro. Dă drept exemplu ofertele de cupoane de numai câţiva lei, sume destul de mici încât nenumăraţi consumatori să depăşească barierele psihologice avute cu privire la comerţul online şi să-şi asume presupusul risc al unei tranzacţii cu cardul pe internet. "Au început cu achiziţii de un leu, experienţa a fost pozitivă, şi acum fac probabil astfel de achiziţii cu regularitate", mai spune antreprenorul, cu men­ţiunea că numai 20% din cei care cum­pără cupoane de reduceri de pe site-ul său în fiecare lună sunt la prima achi­ziţie, restul putând fi deja consideraţi clienţi fideli, în total peste 210.000 de la începutul anului.

Acum, peste 70% din cumpărăturile de cupoane se fac cu plata prin card bancar, pondere cu care nu se poate lăuda niciun magazin online din România, restul fiind plăţi prin transfer bancar, SMS sau ramburs. Şi dacă până acum n-ar fi plătit cu cardul pe internet, consumatorii au toate şansele să înceapă să deschidă portofelul online şi în alte magazine decât cele de reduceri de grup. "Reducerile de grup au devenit practic un catalizator pentru comerţul online", punctează Gabriel Ghiţă, business development manager pentru regiunea Europei Centrale şi de Est în cadrul MasterCard.

Există şi consumatori dispuşi să plătească sume fabuloase pentru un cupon de reduceri, cum a fost cazul ofertei de 12.900 de lei pentru o vacanţă în doi în Singapore, cea mai scumpă vândută până acum în România. Sau dacă nu pentru unul singur, cu siguranţă pentru mai multe - "cel mai mare fan al site-urilor de reduceri din acest an s-a dovedit a fi un utilizator care a cumpărat în doar şase luni cupoane în valoare totală de peste 10.000 de lei", spune Antonio Eram, fondatorul procesatorului de plăţi mobilPay, care deţine în jur de 70% din piaţa tranzacţiilor cu card bancar pentru cupoane de reduceri şi procesează plăţi pentru 120 de site-uri de cupoane.

Citiţi ai multe despre piaţa cupoanelor de reduceri în revista BUSINESS Magazin

Reducerile de grup au devenit astfel industria cu cea mai spectaculoasă evoluţie din economie, într-un an în care criza a continuat să-şi arate colţii, iar impactul s-a resimţit în primul rând asupra comerţului online, dar şi asupra mediului de business în ansamblu. Practic, consumatorii români au fost îndemnaţi să deschidă portofelul pe internet, dar au şi pus sume semnificative de bani în mişcare la nivelul economiei, generând afaceri care poate altfel n-ar fi avut şanse să se realizeze. "Nu numai că s-au mutat pe internet cumpărături care în mod normal se făceau în mediul offline, dar a crescut efectiv cererea pentru anumite servicii", punctează Laura Irina, directorul de marketing şi vânzări al magazinului de cupoane CoolBuy. Servicii pe care altfel mulţi dintre consumatori nu şi le-ar fi permis din cauza crizei. "Reducerea de cel puţin 50% îi face să meargă din când în când la restaurant, să cumpere servicii de îngrijire personală şi chiar să plece în câteva vacanţe de weekend pe an", completează Mariana Glibiciuc, directorul de marketing de la e-Redus. Şi chiar să încerce activităţi şi servicii la care înainte nici nu se gândeau, cum ar fi de pildă călătoriile cu balonul, observă Robert Rîmniceanu, directorul de vânzări al Kuponiada.

Numai în ultimele luni, peste 20% din utilizatorii de internet din România au accesat cel puţin un site de reduceri de grup, potrivit unui studiu realizat în noiembrie de compania de cercetare 360insights, iar 8% au şi conturi create pe unele dintre aceste pagini de internet, condiţie necesară pentru achiziţia unei oferte. "În total, peste 350.000 de români au cumpărat cupoane de reduceri de la începutul anului", apreciază Andrei Ştefan, antreprenorul din spatele agregatorului de oferte Redutti.ro, care a dezvoltat un sistem de monitorizare a ofertelor publicate pe site-urile de cupoane din România. "Mai mult de un sfert din ei au fost la prima achiziţie pe internet", completează Călin Fusu, proprietarul site-ului de reduceri de grup Zumzi cu vânzări lunare de aproape un milion de euro în România, Bulgaria, Serbia şi Republica Moldova.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24