Business Hi-Tech

Polaroid se relanseaza bazandu-se pe tehnologia digitala

14.10.2003, 00:00 43

Iesita din faliment anul trecut, compania Polaroid se pregateste de relansare, mizand de data aceasta pe tehnologia digitala, insa nu pe camere foto inovatoare, ci pe chioscurile destinate developarii pozelor in format electronic.
Renumita in lumea intreaga pentru aparatele foto care scoteau pozele in cateva minute, compania Polaroid a avut de suferit in perioada crahului dot-com din cauza unor investitii neperformante, ulterior pierzand teren din cauza noilor aparate digitale devenite tot mai populare. Astfel, in octombrie 2001, compania a intrat sub protectia legii falimentului, reusind astfel sa scape de o mare parte din datoriile acumulate, inclusiv de plata pensiilor pentru o parte dintre fostii angajati.
Polaroid a fost cumparata in 2002 de Bank One din Chicago, pentru 255 de milioane de dolari, sperandu-se de atunci in succesul procesului de relansare, dirijat de Linda Lewi, noul presedinte executiv. Compania a reusit anul acesta sa isi puna la punct strategia de marketing, semnand un contract de 70 de milioane de dolari cu agentia Euro RSCG Worldwide. Cam jumatate din suma pe care o cheltuia Polaroid pentru publicitate in 2000. De altfel, compania a trecut prin mai multe etape de restructurare, ramanand la doar 3.700 de angajati, fata de 21.000 in perioada de glorie.
Ideea intregului proces de relansare este simpla si nu este deloc noua. Analistii indica faptul ca la sfarsitul acestui an, 30% dintre americani vor detine o camera digitala, fata de 20% in 2002. Dintre acestia, tot mai multi si-ar dori sa imprime pe suport de hartie imaginile dar nu dispun de echipamente performante la domiciliu. Acest lucru i-a facut si pe cei de la Kodak sa se orienteze spre chioscurile de imprimare a fotografiilor digitale, cam in acelasi timp cu Fujifilm. Deja peste 50.000 de astfel de chioscuri sunt instalate in orasele americane.
Polaroid spune insa ca poate acum sa intreaca orice concurent, mai ales pentru ca a realizat o noua tehnologie de printare, care permite tiparirea pozelor de zece ori mai rapid decat in sistemul clasic. Cum s-ar spune Polaroid se intoarce la ceea ce stie sa faca mai bine: "fotografiile instantanee". Polaroid spera sa ii convinga prin noua sa campanie de advertising pe utilizatorii de camere digitale sa si printeze din ce in ce mai multe poze in loc sa le tina doar pe hard-disc sau sa le trimita pe Internet.
"Polaroid este intr-un fel similar cu Apple. Este un brand cu admiratori putini, dar destul de loiali pentru a plati pentru produsele firmei", a apreciat un analist al Redscout, companie specializata in consultanta. "Insa nici cele mai bune reclame din lume nu ar fi ajutat Polaroid daca nu venea cu ceva nou in acest joc al imaginii digitale", a spus el.
Noile chioscuri instalate de Polaroid nu ofera tehnologii speciale de prelucrare a imaginilor - precum printarea unui fragment de poza sau marirea fotografiei. Oficialii companiei spun ca 85% dintre clienti sunt cei care printeaza pentru prima oara, iar acestia nu vor decat sa-si ia pozele cat mai rapid, in format standard. Chioscurile vor fi instalate in aeroporturi si hoteluri, in vase de croaziera sau restaurante, oriunde nevoia de a face fotografii i-ar putea indemna pe utilizatori sa le si imprime pe hartie. Polaroid va si comercializa astfel de chioscurile catre firmele interesate sa practice alte preturi la realizarea fotografiilor. Primul chiosc de acest gen a fost instalat in magazinul Prudential Center din Boston, iar costul prelucrarii este de 59 de centi pe fotografie.
"Diferenta dintre poza scoasa in 2 secunde si cea realizata in 20 de secunde nu se simte cand e vorba sa scoti doua-trei fotografii", a explicat directorul de marketing al Polaroid, Bob Burton. "Ea se simte atunci cand mai multi oameni stau la coada pentru a scoate cate 100 de fotografii", a explicat el. Noua tehnologie, botezata "Opal and Onyx", va fi vanduta de asemenea producatorilor de imprimante, au apreciat responsabilii Polaroid.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO