Business Internaţional

Cei mai renumiti ciocolatieri din lume mizeaza pe sortimente exotice pentru a cuceri consumatorii

Cei mai renumiti ciocolatieri din lume mizeaza pe sortimente exotice pentru a cuceri consumatorii

De sarbatori, vanzarile producatorilor de ciocolata cresc cu mult peste media anuala

20.12.2007, 15:04 309

Cand vine iarna in Zurich si vantul bate peste lacul cu acelasi nume, oamenii care locuiesc in jurul fabricii de ciocolata simt aroma plutind in aer. Este cea mai agitata perioada a anului deoarece de sarbatori cererea creste cu mult peste media anuala, scrie International Herald Tribune.
"Unii oameni care locuiesc langa fabrici nu suporta mirosul. Aceasta fabrica face exceptie", declara Sara Bouachir, reprezentant al Lindt & Sprungli, gigantul producator de ciocolata cu vanzari anuale de 2,1 mld. $ (1,45 mld. euro) pe an.
Chiar si marile fabrici ca aceea din Zurich au probleme. Avand in vedere ca elvetienii deja consuma in medie 11,3 kilograme de ciocolata anual, cum sa reusesti sa-i convingi sa manance mai mult, cand ei deja ocupa locul doi in lume dupa britanici la consumul de ciocolata?
Nevoia de a creste consumul i-a adus pe producatorii din Zurich la crearea de produse inedite, cum ar fi ciocolata cu ardei iuti, coniac grappa sau sofran.
De asemenea, datorita acestui fapt, ciocolata elvetiana a devenit studiu de caz pentru cercetatorii globalizarii.
Producatorii de ciocolata din Elvetia , deoarece au cucerit demult pietele din Europa si America de Nord, isi indreapta acum eforturile catre pietele emergente din Rusia, China si India.
Orasul Zurich ramane un rai al iubitorilor de ciocolata, cu magazine de desfacere deschise in cadrul marilor banci ca UBS sau Credit Suisse, precum si de-a lungul celebrei artere comer ciale Bahnhofstrasse. Magazinele unor branduri ca Teuscher si Sprungli sunt situate alaturi de Cartier si Channel.
"Oamenii sunt din ce in ce mai atenti la calitatea produselor. Prefera sa cumpere mai putin, dar de buna calitate", a declarat Bouachir. "Clientii gusta produsele ca si cum ar fi vinuri si sunt interesati de trecutul ciocolatei", a mai adaugat ea.
Locuitorii orasului Zurich, desi refuza sa adere la Uniunea Europeana, sunt beneficiarii unui sistem care este privit cu neincredere in alte zone: liberul schimb al bunurilor in afara granitelor nationale.
In ultimii zece ani, Lindt & Sprungli a deschis un lant de magazine mici de desfacere, Lindt Boutiques, cu mai mult de 100 de reprezentante numai in SUA. Acum, conform afirmatiilor lui Bouachir, cei interesati vin tocmai din Thailanda sau India sa vada cum are loc productia.
Peter Bauer, cofetar-sef la o cofetarie situata la cinci minute departare de fabrica Lindt, conduce un grup de cercetare aflat in cautarea unor noi tipuri de ciocolata. El este mintea din spatele celor mai pure sortimente de ciocolata neagra, preparate din boabe de cacao originare dintr-o singura zona geografica.
"88% dintre oameni sunt de parere ca este prea amara, dar eu cred ca este grozava", a declarat el, aplecandu-se peste vasul cu ciocolata topita in care tocmai s-a adaugat fistic. El este unul din oamenii care prefera sa rontaie ciocolata amara in fata televizorului, dar "intreaba oricare cinci elvetieni de pe strada si vor raspunde ca prefera ciocolata cu lapte", mai spune Bauer.
Aceasta este principala provocare pentru marii producatori din Zurich, cum este si Barry Callebaut, un comerciant axat pe boabele de cacao, cu afaceri anuale in valoare de 3,5 miliarde de dolari (2,4 miliarde de euro). Cum sa ii convingi pe consumatori sa cumpere mai mult, cand ei deja consuma atat de multa ciocolata si mai ales prefera retetele traditionale si consacrate?
Sediul firmei este situat in cateva etaje ale unei cladiri saracacioase din parcul industrial de la marginea Zurichului. De aici, armatele de experti imbracati la patru ace se agita si cumpara materii prime ca boabe de cacao, lapte praf si zahar din zone ca Ecuador sau Insula Sao Thome.
Un etaj mai jos se gaseste academia de ciocolata, unde compania ofera training pentru viitorii bucatari, cofetari si patiseri specializati.
Barry Callebaut detine sapte fabrici producatoare de ciocolata, inclusiv doua in Elvetia, de unde aprovizioneaza marile firme ca Hershey, Nestle si Cadbury-Schweppes. De asemenea, compania are propriile branduri, printre care Van Houten si Van Leer.
Strategia utilizata de Barry Callebaut pentru a-i convinge pe elvetieni sa consume mai multa ciocolata este aceeasi folosita pentru a atrage clienti la nivel international: accentuarea faptului ca ciocolata este sanatoasa (s-a dovedit stiintific ca ciocolata este benefica pentru inima, ca si vinul rosu) si usor de procurat din orice magazin sau reprezentanta.
Pe de alta parte, in urmatoarele luni, elvetienii s-ar putea confrunta cu o crestere a preturilor la ciocolata, deoarece pretul laptelui praf, unul din principalele ingrediente folosite la producerea ei, s-a dublat in cursul anului acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO