Business Internaţional

Pensiile platite de companii vor ramane doar o amintire frumoasa pentru americani

09.12.2005, 19:31 16

Companiile din Statele Unite ingheata sau stopeaza contributiile pentru pensii private pentru ca acestea au devenit mult prea costisitoare.

Traditionalele pensii, candva considerate fundamentul retragerii din campul muncii, au de suferit din ce in ce mai mult. In prezent sa lucrezi pentru o companie puternica din punct de vedere financiar nu mai reprezinta o garantie pentru o pensie decenta la batranete, relateaza USA Today.

Recent, o alta companie-gigant, Verizon Communications, a anuntat ca a inghetat contributiile pentru planurile de pensii a peste 50.000 de angajati din departamentul de management al companiei. Acest anunt vine dupa ce alte zeci de firme au anuntat acelasi lucru, mare parte dintre acestea fac parte din domenii cu probleme precum industria aeronautica sau siderurgica.

"Nu cred ca acesta este sfarsitul sistemului de pensii", a declarat Steven Kerstein, director al departamentului de pensii de la firma de consultanta financiara Perrin Towers. "Dar nici o rasturnare de situatie in acest domeniu nu se intrevad prea curand", a mai afirmat acesta.

Companiile care ar vrea sa reduca pensiile pe care angajatii ar urma sa le primeasca in anii ce vor urma sunt cele din domenii problema precum cele aeronautice, constructoare de masini sau companiile depasite din punct de vedere tehnologic.

Dar chiar si firmele care nu se confrunta cu probleme financiare vor sa tina pasul cu concurentii si sa renunte la pensii. Verizon, de exemplu, a declarat in luna octombrie ca veniturile in cel de-al treilea trimestru al acestui an s-au ridicat la un nivel de 1,9 miliarde de dolari (1,6 mld. euro), mentinandu-se astfel trendul de crestere a veniturilor companiei. Cu toate acestea, in incercarea de a-si consolida pozitia pe piata telecomunicatiilor, compania a anuntat recent ca nu va mai contribui la pensiile persoanelor aflate in sistemul de conducere, lucru ce va duce la economii in valoare de 3 miliarde de dolari (2,55 mld. euro) in urmatoarul deceniu. Managerii angajati de companie dupa data de 1 ianuarie 2006 nu vor beneficia de pensii.

In timp ce in urma cu 5 ani multe companii aveau surplusuri, acum sistemul privat de pensii este subfinantat cu o suma totala de aproximativ 450 de miliarde de dolari (382 de miliarde de euro), conform Pension Benefit Guaranty Corp. (PBGC).

"Congresul are de gand sa introduca noi reglementari conform carora nivelul cotizatiilor angajatilor la sistemul de pensii sa creasca. Acest lucru a facut ca angajatorii sa devina mult mai prudenti in luarea deciziilor ce afecteaza fondurile pentru pensii", a afirmat recent Kerstein.

Senatul a lansat recent un proiect destul de stufos de reformare a sistemului de pensii care va afecta planurile private de pensii. Noua legislatie va creste contributia companiilor la fondurile de asigurari, acoperind astfel portitele din actualul sistem ce permit companiilor sa omita contributiile la fondurile de pensii sau sa reduca sumele de bani pe care le trimit la acestea. Aceste reforme vor duce la o mai buna transparenta in sistem, fortand angajatorii sa dea mai multe informatii angajatilor referitoare la propriile pensii.

Camera Reprezentantilor trebuie sa voteze reformele referitoare la sistemul de pensii si face eforturi considerabile ca in aceasta sesiune de lucru a Congresului legile care sprijina sistemul privat de pensii sa fie votate.

"Pensiile probabil ca reprezinta un lucru bun pe termen lung, dar nu reprezinta un lucru care sa motiveze sau sa atraga oamenii sa munceasca pentru o companie", a afirmat Kerstein.

Industria aeronautica este deja afectata de probleme legate de pensii. Delta Air Lines, care din luna septembrie se afla sub protectia legilor falimentului, blocheaza incepand cu 31 decembrie planurile de pensii ale unor anumite categorii de angajati. Acum pilotii companiei, singurii angajati ai Delta Air Lines care sunt grupati intr-un sindicat, se tem ca si pensiile lor vor avea de suferit din cauza ca fondul este puternic subfinantat.

"Ne asteptam ca si pensiile noastre sa dispara curand", a afirmat capitanul Lee Moak, presedintele sindicatului pilotilor din Delta Air Line. PBGC a respins cele afirmate de Moak, in timp ce conducerea companiei aviatice a declarat ca spera ca pensiile pilotilor sa nu dispara.

Cel mai problematic sistem de pensii este cel al General Motors (GM) care are peste 600.000 de participanti si este cel mai mare din Statele Unite. Cu toate ca GM sustine ca programul este finantat corespunzator, PBGC sustine ca daca acesta va fi oprit in viitorul apropiat, ar avea un deficit de 31 de miliarde de dolari (26,3 mld. euro). GM a declarat recent ca va face o restructurare a strategiei globale prin care se vor inchide cateva fabrici si se va reduce numarul angajatilor cu 30.000. De asemenea, compania a facut precizarea ca aceasta reorganizare nu este facuta din cauza falimentului.

Delphi, companie-gigant ce are ca obiect de activitate producerea de componente pentru automobile, aflata de asemenea sub protectia legilor falimentului, a declarat ca va cere permisiunea judecatorilor sa incheie programul sau de pensii puternic subfinantat, lucru care afecteaza aproape 34.000 de angajati si pensionari.

Scaderea contributiilor pentru pensii ar putea determina unii oameni sa munceasca mai mult pentru acoperirea pierderilor la fondurile personale de pensii. Cand compania pentru care a lucrat a devenit falimentara, Jerry Fallos, in varsta de 59 de ani, fost muncitor la un combinat siderurgic, si-a pierdut beneficiile medicale de care dispunea la pensionare, iar pensia i-a fost redusa cu 40%, ajungand la 1.500 de dolari (1.275 de euro) pe luna.

"Am crezut ca datorita pensiilor pe care le vom avea si a sistemului de securitate sociala vom fi linistiti cand vom fi batrani", a spus Fallos care acum este angajat al United Steelworkers of America, organizatie care reprezinta 1,2 milioane de angajati sau pensionari din industria siderurgica. "Daca nu mi-ar fi diminuat pensia si beneficiile medicale de dupa pensionare, probabil ca pana acum eram deja pensionar", a spus acesta cu amaraciune in glas.

Decizia luata de Verizon nu este una la fel de drastica precum cele luate de alte companii. Pana la luarea unor noi decizii in ceea ce priveste programul de pensii, managerii actuali ai companiei vor avea parte de pensiile la care se asteptau. Adica un angajat care a muncit 20 de ani in companie va primi pensie pentru toti cei 20 de ani petrecuti aici, netinandu-se cont de perioada in care acesta va mai lucra pentru Verizon.

Dar chiar daca sistemul de pensii sufera, acesta nu va disparea. Conform Watson Wyatt Worldwide, o firma de consultanta in domeniul resurselor umane, aproape doua treimi din companiile din topul Fortune 1000 inca mai trimit fonduri la programele de pensii.

Chiar daca programele de pensii se afla in declin, acestea nu vor disparea in totalitate, este de parere Norman Stein, profesor de drept la Universitatea din Alabama. Acesta mai este de parere ca "aceste programe sunt inca foarte importante in sectorul public sau cand se negociaza cu sindicatele".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO