♦ România produce detergent, săpun şi articole de curăţenie (segmentele sunt analizate împreună la Registrul Comerţului) în valoare de 1,6 mld. lei anual ♦ Doi dintre cei mai mari jucători din sector – Dalli şi Unilever – au anunţat că îşi închid fabricile locale ♦ Împreună, ei au cam o treime din producţie ca cifră de afaceri.
România a produs anul trecut detergent, săpun şi articole de curăţenie în valoare de 1,6 mld. lei, piaţa fiind disputată de 234 de companii cu aproape 2.500 de salariaţi, arată datele de la Registrul Comerţului. În timp ce cifra de afaceri a crescut începând cu 2017 an de an, numărul de companii a scăzut, cel puţin în ultima perioadă, semn că sectorul se concentrează la vârf.
Acest lucru nu este benefic însă, mai ales că doi dintre cei mai mari cinci actori au anunţat recent că închid fabricile locale, şi astfel dispare o treime din piaţă.
Pentru această analiză, au fost luate în calcul doar companiile care şi-au depus bilanţurile pe anii respectivi şi care au declarat CAEN-ul 2041 - Fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere. Nu există informaţii specifice pe fiecare tip de articol în parte, săpunul, detergentul şi bunurile de întreţinere fiind analizate împreună de Registrul Comerţului.
Această industrie, în ansamblul său, e puternic concentrată la vârf, cu câţiva jucători care domină clar. Mai exact, din 234 de firme, doar patru au afaceri de peste 100 mil. lei, arată o analiză ZF pe baza informaţiilor din platforma termene.ro. Este vorba de Dalli Production, Interstar Chim, Unilever România şi Misavan Trading. Doar că în cazul Interstar, businessul este reprezentat doar parţial de producţie, restul fiind import. Toată activitatea companiei e administrată pe aceeaşi entitate.