Companii

Domo: Oamenii se uită tot mai atent în cataloage pentru că astfel pot compara ofertele magazinelor

Domo: Oamenii se uită tot mai atent în cataloage pentru că 40% din vânzări sunt produse din catalog

Autor: Mihaela Popescu

03.10.2010, 23:52 61

Ponderea era mai mică de 20% înainte de 2009, ceea ce arată câtde mult a crescut importanţa catalogului în mixul de promovare alretailerului în ultimii doi ani, când piaţa s-a redus la jumătate,iar scăderea veniturilor i-a orientat pe clienţi către produsele depe un segment inferior de preţ sau aflate în promoţie.
Un magazin de 2.000 de metri pătraţi al reţelei listează 15.000 deproduse, ceea ce înseamnă că, numeric, 1% din oferta retaileruluiîi aduce acestuia 40% din rulaje.
Catalogul este un instrument de promovare mai ieftin decâtreclamele pe TV, costul tipăririi şi distribuţiei unui catalog de20 de pagini al unui retailer în toate oraşele mari din ţară putândfi estimat la 1-2 mil. euro pe an, potrivit datelor dinpiaţă.
"În acest an am mizat mai mult pe catalogul de produse şi pepromovarea outdoor (pe panouri stradale)", spune Szarvadi.
CEO-ul Domo, companie care operează 132 de magazine deelectrocasnice şi electronice, estimează afaceri în creştere înacest an faţă de 2009, după declinul de 18% înregistrat anultrecut. Retailerul a deschis 10 magazine în 2010, însă a renunţatla 15 unităţi care erau pe pierdere, astfel încât la finele anuluiva opera o suprafaţă de vânzare similară celei din 2009.
"Suntem sub ţinta de vânzări anunţată la începutul anului (de 200mil. euro - n. red.), iar în bugetul revizuit avem o cifră deafaceri de 185-190 mil. euro", precizează Szarvadi.
Operatorul Domo a avut anul trecut vânzări de 171 mil. euro, cu1.800 de angajaţi şi 136 de magazine. Circa jumătate din rulaje aufost generate de produsele electrocasnice.

Cum s-a văzut creşterea TVA-ului în vânzări
Iulie a fost singura lună din 2010 în care vânzările reţelei demagazine au fost pe un trend descendent faţă de 2009, în condiţiileîn care operatorul a înregistrat până acum un avans mediu lunar alrulajelor de 10-11% faţă de anul trecut.
"Scăderea vânzărilor în iulie a fost efectul creşterii TVA, la cares-a suprapus şi efectul sezonului de vacanţă în retail. În iunie amavut o creştere peste estimări, de 30% faţă de aceeaşi lună din2009, datorită vânzărilor din ultimele zile cu TVA de 19%", explicăCEO-ul Domo.
Trendul ascendent al vânzărilor a revenit în august şi s-a menţinutşi în luna septembrie, potrivit acestuia.

De unde vin creşterile pe o piaţă îndeclin?
Szarvadi a precizat că, în termenicomparabili - fără a lua în calcul expansiunea reţelei - compania aavut o stagnare a vânzărilor în acest an faţă de 2009. Astfel, oparte din avansul afacerilor poate fi pus pe seama deschiderilor demagazine din 2010, printre care cea din Băneasa Shopping City, pe ofostă poziţie a lanţului de magazine Flanco, sau noile unităţi Domodin Piteşti şi Drobeta-Turnu-Severin.
"Cel mai mare potenţial de creştere al vânzărilor este în mediulonline. Noi avem vânzări de peste 10 mil. euro pe acest segment,acestea fiind în creştere faţă de anul 2009", a mai spusSzarvadi.

Iarna lui 2009, punctul maxim al crizeimentale
Acţionarul Domo se aşteaptă caelectro-retailul să înregistreze un ritm de declin de o cifră (sub10%) în ultimul trimestru din an faţă de aceeaşi perioadă din 2009,în condiţiile în care în primele nouă luni s-a remarcat o temperarea scăderii cererii pe piaţă.
"Criza mentală a fost la cote maxime în ultimele luni din 2009,însă acum oamenii nu se mai gândesc atât de mult la criză. Sperămsă realizăm vânzări bune în perioada sărbătorilor de iarnă", afirmăel.
Cele mai recente studii de piaţă GfK Temax arată că în trimestrulal doilea al anului electro-retailul s-a contractat cu 15% faţă deperioada similară din 2009, ritm inferior celui înregistrat în T2(-20,3% faţă de T2 2009).
Retailul de electronice şi electrocasnice a avut anul trecut celmai mare declin din acest deceniu, de peste 40%, valoarea întregiipieţe locale ajungând în 2009 la 1,1 miliarde de euro (inclusivTVA), potrivit datelor de la GfK.
Domo şi-a diminuat anul trecut vânzările cu aproximativ 35 mil.euro odată cu contracţia pieţei şi a raportat prima pierderefinanciară, de 1,5 milioane de euro. Pentru anul în curs Szarvadimizează pe revenirea companiei pe profit, valoarea estimată aprofitului net fiind de 2,5-3 mil. euro.
Cel mai mare competitor al său, reţeaua de magazine Altex deţinutăde omul de afaceri Dan Ostahie, a avut anul trecut afaceri de 180mil. euro, în scădere cu circa 45% faţă de valoarea din 2008,potrivit datelor furnizate de companie. Retailerul nu a comunicatţinta de vânzări pe 2010.

Szarvadi încă aşteaptă răspunul acţionarilormajoritari

Omul de afaceri Lorand Szarvadi, 44 de ani, care a vândut în2007 - în plin boom al consumului - pachetul majoritar de acţiunila Domo pentru 62,5 mil. euro, încearcă acum să recapete controlulasupra companiei.
La jumătatea anului, el a făcut o ofertă acţionarului majoritar,fondul de investiţii Trans Balkan Investments (TBIL), pentrupreluarea unui pachet de 61,8% din companie.
Szarvadi spune că nu a primit încă un răspuns de la TBIL şi căoferta pe care a înaintat-o fondului are o valoare fixă, fără amenţiona însă care este aceasta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO