Companii

Henkel se pregăteşte de creşterea consumului cu o fabrică de 10 milioane de euro

Henkel se pregăteşte de creşterea consumului cu o fabrică de 10 milioane de euro

Liviu Sfrija, director general al Henkel România: "Spre finalul anului ar trebui să vedem o îmbunătăţire în consum, dar nu pe baze macro, ci politice, dat fiind că anul viitor este unul electoral".

Autor: Ioana Mihai

17.03.2011, 23:52 121

Faptul că facem fabrica spune clar ce aşteptări avem de lapiaţă", spune Liviu Sfrija, preşedinte al Henkel România. Pentrunoua fabrică bugetul de investiţii este de 10 mil. euro, o partedin sumă, adică 2,85 mil. euro, urmând să fie acoperită prinfinanţare europeană. Valoarea totală a investiţiilor realizate pânăacum pe piaţa românească pentru capacităţi de producţie ajunge la30 mil. euro. Noua unitate ar putea începe producţia la finalulanului viitor şi vor fi angajaţi în jur de 50-60 de oameni, scrierevista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro). Laînceputul anului trecut Henkel a cumpărat terenul pentru aceastănouă unitate de producţie, în Roznov, judeţul Neamţ.

Planurile iniţiale vizau începerea producţiei în cursulacestui an, dar semnalele pozitive s-au lăsat aşteptate. Sectorulconstrucţiilor a înregistrat şi anul trecut o scădere (17%) faţă de2009, an în care reducerea vânzărilor s-a plasat între 15 şi 20%.În plus, investiţiile în real estate au fost anul trecut mai micicu 30% faţă de 2009, iar cererea a scăzut dramatic pe segmentulclienţilor industriali. "Persoanele private nu vor începe săconstruiască mai devreme de 2012", apreciază Sfrija, careprecizează că se aşteaptă totuşi ca spre finalul acestui an sădemareze investiţii de anvergură.

"Adevărul este că involuţia din ultimii doi ani şi ceva şi-acam făcut cheful; e cazul să începem să vedem semnale pozitive". Elprecizează însă că prea multe indicii încurajatoare nu există, iarpreviziunile sunt bazate mai degrabă pe fler.

Henkel România a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 133de milioane de euro, după ce în 2009 bifase o scădere de 16% (minus3% în lei) faţă de 2008. Cu alte cuvinte, scăderile s-au oprit.Rezultatele sunt considerate cu atât mai bune cu cât efectelenegative asupra cifrei de afaceri au venit dinspre cursul de schimbşi scăderea dramatică a construcţi­ilor.

Mai mult, pe fondul crizei, efectele măsurilor deausteritate au avut urmări ample anul trecut. Conform companiei decercetare de piaţă GfK, anul trecut consumul casnic a scăzut cu 5%.Cele mai mari reduceri s-au înregistrat pentru cheltuielile cuprodusele de îngrijire personală, în lei scăderea fiind de aproape11%.

"Printre categoriile cu cele mai drastice reduceri în volum senumără deodorantele

(-19%), şamponul (-14%), dar şi pasta de dinţi şi săpunul detoaletă (-12% fiecare). Pe piaţa produselor cosmetice, care are ovaloare anuală apropiată de jumătate de miliard de euro, Henkel seduelează cu Nivea, L'Oréal, P&G şi producătorul român Farmec.În segmentul detergenţilor şi al produselor pentru igienalocuinţei, principalii competitori sunt P&G şi Unilever.

Sfrija spune că veştile care vin din vestul Europei nusunt cu totul şi cu totul bune. Recesiunea acolo s-a sfârşit. Înschimb, "preţurile la materii prime pentru detergenţi şi cosmeticecresc, în unele cazuri şi cu procente de două cifre", spune şefulHenkel. Plusuri care, mai devreme sau mai târziu, se regăsesc şi perafturi. "Noi am început deja să creştem preţurile la uneleproduse", declară Sfrija. El crede că şi competiţia este forţată săprocedeze la fel, pentru a nu-şi periclita şi mai mult profiturile."Marjele noastre au fost deja erodate puternic şi nu ne permitem săsuportăm diferenţa de cost", spune Sfrija.

Liviu Sfrija se aşteaptă ca prima jumătate a acestui an săfie şi mai slabă decât perioada similară din 2010. Spre finalulanului "ar trebui să vedem o îmbunătăţire în consum, dar nu pe bazemacro, ci politice, dat fiind că anul viitor este unul electoral".În acest context, Henkel se aşteaptă ca în 2011 să treacă pe plus,cu o creştere a cifrei de afaceri în jurul a zece procente.

"Şi anul trecut, şi 2011 reprezintă pentru noi o perioadă foarteagitată, nu ne-am plictisit nicio săptămână", spune directorul. În2010, compania a avut nu mai puţin de 40 de noi produse şi nuintenţionează să încetinească ritmul nici acum. În plus, numărul depromoţii a crescut foarte mult. Este un cerc vicios - în decizia decumpărare promoţia joacă un rol tot mai mare. Cu toate acestea, înianuarie şi februarie s-au înregistrat scăderi de până la 20% faţăde perioada similară a anului trecut. Sfrija, care deţine frâielecompaniei de 17 ani, crede că industria este cea care va da cel maijudicios semn de revenire economică.