Companii

Popa, Transavia: Se pune un accent foarte mare pe pret. Nu te mai intreaba nimeni ce vinzi, ci cu cat vinzi

Ioan Popa, proprietarul Transavia: Toti jucatorii de pe piata trebuie sa munceasca mai mult ca sa castige mai putin. Fara subventii, multi dintre producatorii mici si mijlocii vor falimenta. Daca vrem ca populatia sa fie linistita si sanatoasa pentru a putea munci, trebuie sa-i oferim hrana si sa nu ajungem sa depindem de produse de import.

Ioan Popa, proprietarul Transavia: Toti jucatorii de pe piata trebuie sa munceasca mai mult ca sa castige mai putin. Fara subventii, multi dintre producatorii mici si mijlocii vor falimenta. Daca vrem ca populatia sa fie linistita si sanatoasa pentru a putea munci, trebuie sa-i oferim hrana si sa nu ajungem sa depindem de produse de import.

25.05.2010, 23:38 304

"Transavia a crescut si in 2009, un an cu probleme economice,pentru ca am vandut tot ce am produs, desi la un pret mai mic. Atatpe piata interna, cat si pe cea externa solicitarile clientilormigreaza spre produsele ieftine, astfel incat nu te mai intreabanimeni ce vinzi, ci cu cat", declara Ioan Popa, 53 de ani, fondatorsi director general al Transavia. El a adaugat ca nivelul de pretactual este similar celui din toamna anului 2007.

Astfel, daca un piept de pui refrigerat costa peste 16 lei inmai 2008 si 2009, in prezent, pretul acestui produs este deaproximativ 15 lei in lanturile de magazine din retailul modern. Deasemenea, daca pretul un pui grill crescuse in iunie anul trecut la10 lei, de la 8 lei in luna mai a aceluiasi an, in prezent acestacosta sub 8 lei. Aceasta schimbare a preferintelor de consum adeterminat o diminuare a bugetului de promovare al Transavia in2009, insa Popa nu a dezvaluit care a fost valoarea acestuia.

Problema industriei: incapacitatea de plata

Inplus, actionarul Transavia sustine ca una dintre provocarile anului2009 a fost faptul ca mai multi jucatori economici s-au confruntatcu situatii de incapacitate de plata.

"De aceea, preocuparile noastre au fost foarte mult fixateasupra analizei profunde a clientilor cu care lucram, pentru apreintampina situatii de neincasari de sume de la clienti".

Astfel, valoric, vanzarile cu care Transavia a finalizat anultrecut au fost sub cele estimate in primul trimestru al anului 2009cand producatorul din Alba Iulia inregistra o crestere a cifrei deafaceri de 28,7% in lei si 11,5% in euro comparativ cu aceeasiperioada din 2008, pana la 103 de milioane de lei (24,1 mil. euro).Cu toate ca este de parere ca presiunea pe pret va fi mult mai marein 2010 deoarece criza economica este simtita cu adevarat inRomania abia anul acesta, Ioan Popa previzioneaza o noua crestere acifrei de afaceri.

"Pentru Transavia, anul 2010 este un an de consolidare, un an incare dorim sa avem o crestere de circa 10-15% a cifrei de afaceri(n. red. - in lei), chiar daca preturile la aceasta ora suntinferioare anului trecut." Popa estimeaza ca va finaliza anulacesta cu afaceri cuprinse intre 420 si 450 de milioane de lei,adica peste 100 de milioane de euro, cifra pe care producatorulsi-a propus-o ca obiectiv de mai bine de doi ani.

Muncim mai mult si castigam mai putin

In ceea ce priveste piata carnii de pasare, Popa sustine caaceasta va experimenta un regres pe fondul lipsei de sprijinguvernamental, insa nu a inaintat procentul cu care aceasta vascadea in 2010. "Toti jucatorii de pe piata trebuie sa munceascamai mult ca sa castige mai putin. Fara subventii, multi dintreproducatorii mici si mijlocii vor falimenta. Daca vrem ca populatiasa fie linistita si sanatoasa pentru a putea munci, trebuie sa-ioferim hrana si sa nu ajungem sa depindem de produse de import",sustine Popa, care mentioneaza ca in cadrul altor tari din spatiulcomunitar subventiile sunt acordate permanent si constantproducatorilor de alimente.

O piata de 900 mil. euro

Grupul Transavia, cel mai mare producator de carne de pasare,are 1.300 de angajati si detine unitati de productie atat injudetul Alba, cat si in Brasov, dupa ce Ioan Popa a achizitionatpachetul majoritar al companiei Avicola Brasov.

In afara de unitatile destinate exclusiv productiei siprocesarii de carne de pasare, Transavia mai detine o fabricaspecializata in productia de semipreparate si crenvursti sicarnati.

In piata carnii de pasare, estimata la 400.000 de tone anual siaproximativ 900 de milioane de euro, producatorul din Alba are caprincipali competitori companiile Agricola Bacau, Agroli Group,Aaylex (Avicola Buzau) si Ave Impex.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO