Companii

Producătorii de vin fug de creşterea TVA şi îşi caută vesta de salvare în China şi Hong Kong

07.07.2010, 23:12 90

ProducÂtorii de vin, care se luptă de doi ani cu scădereapieţei, şi-au găsit vesta de salvare pe continentul asiatic, Chinaşi Japonia fiind cele mai noi destinaţii de export. Contractele pecare firmele le au deja semnate în aceste zone creează premisele caîn următorii cinci ani livrările în aceste zone să sară de 20 mil.euro, în condiţiile în care numai anul trecut exporturile totale devin ale României au fost de circa 15 mil. euro.

"Orice principiu al concurenţei spune că trebuie să fii pe toatepieţele. Piaţa chineză de vin este la început, din cauza anumitorrestricţii, dar este o piaţă foarte mare, unde se numără pe degeteconcurenţii", a spus Florin Timău, director de marketing alDomeniile Viticole Tohani, companie care a anunţat cel mai ridicatnivel al exporturilor pe această piaţă.

Compania estimează că în următorii cini ani exporturile de vinîn China vor fi de 20 mil. euro.

Producătorii de vin au decis să-şi încerce norocul în China dupăce pe piaţa locală consumul a scăzut cu circa 10% în ultimaperioadă, au existat migraţii de consumatori către segmentelescăzute de preţ, iar majorarea TVA cu cinci puncte procentuale nu auşurat nici ea soarta companiilor.

David şi Goliat

Demararea unor exporturi către statul asiatic ar putea să parăsinucidere curată în condiţiile în care China este cel mai mareexportator din lume, livrările sale externe atingând 1.201 mld.dolari în 2009.

Invazia "chineză", o problemă pentru puteri economice precumSUA, nu a ocolit nici piaţa locală, anul trecut China aflându-se pelocul cinci în topul statelor de unde România importă, cu un nivelde 1,9 mld. euro şi o pondere de 4,9% în total. La nivelul pieţeivinurilor, importurile din China sunt însă zero.

"O primă comandă de 1,1 milioane de euro este deja realizată,iar până la finele anului 2010 se preconizează atingerea cifrei de2 milioane de euro export de vin în China. În 2011 se preconizeazăexporturi de vin Domeniile Tohani în China de circa 10 milioane deeuro", a mai spus Timău.

Noile contracte semnate ridică semnificativ nivelul exporturilorTohani, companie care în 2009 exporta de 0,5 mil. euro în stateprecum SUA, Germania, Italia, Spania sau Norvegia.

În China compania exportă sub gamele Tohani şi Princiar, dar segândeşte să dezvolte şi branduri proprii, dar există şi planuripentru o fabrică.

"Este vorba de un parteneriat Domeniile Viticole Tohani cu uninvestitor chinez din zona Harbin. Se are în vedere de anul viitorşi construirea unei fabrici în China în zona Harbin, plantarea a500 de hectare de vie, realizarea unui muzeu şi a unui club alvinului", a mai spus Timău.

Dacă pentru Tohani 2010 este anul primelor exporturi pecontinentul asiatic, Vinexport Focşani a demarat acest proiect încădin 2009, când 2,8% din încasări au venit de pe această piaţă. Anultrecut cifra de afaceri totală a Vinexport a fost de 8,8 mil. euro.Compania motivează decizia de a exporta în China prin volumul mareal pieţei, de 121 mil. sticle, şi preţul mediu de asemenea atractivde 3,12 dolari pe sticlă. Pentru 2010, compania şi-a bugetatexporturi către China de peste 1 mil. euro, adică 10% din cifra deafaceri. Vinexport Focşani mai exportă de asemenea şi în Hong Kongşi Macao.

"În condiţiile scăderii puterii de cumpărare şi orientăriiconsumatorilor români către produsele economice, exportul în UE sauîn alte zone este o variantă viabilă pentru depăşirea perioadei decriză economică din România", a spus Angela Mareş, reprezentant alVinexport.

Salvarea vine din export

Unul dintre cei mai mari exportatori români de vinuri esteHalewood, afacere controlată de acţionari străini şi care a avutanul trecut o cifră de afaceri de 9,8 mil. euro, din care 30% aureprezentat exporturi.

"Producem vin pentru exportul pe pieţe precum Marea Britanie,ţările baltice, Germania, ca pieţe principale. Din cauza crizei dinanumite ţări în care exportăm, mai ales ţările baltice, unele pieţeau avut de suferit în 2009, situaţie care începe să se redresezevizibil începând cu ianuarie 2010", a spus Adriana Grecu, directorde marketing & export al Halewood România. Alte state în carefirma exportă sunt China, Japonia, Thailanda, Polonia, Cehia,Belgia, Olanda, Luxemburg, Israel, SUA, Canada. Pe listacompaniilor care caută să cucerească piaţa din China mai este şiJidvei, companie ale cărei exporturi sunt estimate la 3% dinvânzări. Conform estimărilor ZF, Jidvei a avut anul trecut o cifrăde afaceri de 26 mil. euro.

Un alt producător bine poziţionat la export este Murfatlar, carelivrează pe pieţele externe 15% din producţie, adică 2,8 mil.euro.

"Obiectivul este ca în doi-trei ani să avem circa 30-40% exportraportat la cifra de afaceri, iar pentru 2010 estimăm că exportulva atinge 3 mil. euro", a spus Vlad Pintilie, export manager alMurfatlar, care livrează în state precum SUA, Israel, Italia,Spania, Anglia, China sau Rusia.

Pe de altă parte, Cramele Recaş, cu un nivel al exporturilor de3,5 mil. euro anul trecut, mizează anul acesta pe o creştere de 15%a livrărilor externe, în condiţiile în care a intrat recent înstate precum Japonia, Suedia şi Norvegia cu produse din segmentulpremium de preţ.

Ce şi unde exportă producătorii locali devin

Domeniile Tohani

  • În 2009, exporturile Tohani au atins 0,5 mil. euro în stateprecum SUA, Germania, Italia, Spania şi Norvegia ;
  • În 2010 estimează livrări de 2 mil. euro către China, iarpentru următorii cinci ani de 20 mil. euro;
  • În China compania exportă sub gamele Tohani şi Princiar, dar segândeşte să dezvolte şi branduri proprii.

Vinexport Focşani

  • În 2009 exporturile Vinexport au atins 0,25 mil. euro în China,Hong Kong;
  • În 2010 estimează livrări de peste 1 mil. euro în China, adică10% din cifra de afaceri;
  • Înainte de 1989 exportul a fost principala activitate.

Halewood România

  • În 2009 exporturile Halewood au atins 2,94 mil. euro,principalele pieţe fiind Marea Britanie, ţările baltice şiGermania;
  • În 2010, compania mizează pe exporturi similare cu cele din2009;
  • Compania mai este prezentă şi în state precum China, Japonia,Thailanda, Polonia, Cehia, Belgia, Olanda, Luxemburg, Israel, SUA,Canada.

Jidvei

  • Exportă în jur de 3% din cifra de afaceri, în ţări ca Japonia,SUA, Israel, Elveţia, Germania;
  • Încearcă să abordeze şi piaţa Chinei, "o piaţă încă înformare".

Murfatlar

  • 15% din producţie merge la export, care generează 2,8 mil.euro;
  • În 2-3 ani, exporturile sunt estimate să ajungă la 30-40% dinafaceri ;
  • Compania este prezentă în state precum SUA, Israel, Italia,Spania, Anglia, China sau Rusia.

Recaş

  • Anul trecut exporturile au adus în conturile producătorului 3,5mil. euro ;
  • Pentru 2010 s-a bugetat o creştere de 15%
  • Au intrat recent pe pieţe precum Japonia, Suedia, Norvegia şierau prezenţi deja în UK, SUA, Japonia, Germania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO