Companii

Seful Farmexim: Un fond de investitii este un pasager, iar eu nu am niciun interes sa vand si sa plec

Seful Farmexim:  Un fond de investitii este un pasager, iar eu nu am niciun interes sa vand si sa plec

Ovidiu Buluc, director general Farmexim: Am avut oferte, am avut si niste negocieri ca sa vedem pe ce picior stam, iar in principal a fost vorba despre investitori strategici. Daca este sa se intample un astfel de parteneriat, va fi cu un investitor strategic. Un fond de investitii este un pasager. El plaseaza niste bani, sta 2-3 ani, timp in care urmareste cresterea si apoi pleaca. Nu am niciun interes sa vand si sa plec.

25.05.2007, 14:19 43

Farmexim, unul dintre principalii jucatori din distributia locala de medicamente, a inregistrat in 2006 un profit net de 2,4 mil. euro, in conditiile in care compania isi bugetase initial un castig net de 1,1 mil. euro.
"Nu alerg dupa cote de piata. Vreau vanzare sanatoasa, ceea ce inseamna vanzare care imi aduce profit. Noi am incheiat anul 2006 cu o cota de piata de 7,45%, iar pana la sfarsitul anului ne-am propus sa atingem 9-10%. Pot exista insa fluctuatii sau situatii in care profitul ar putea sa scada si atunci ma voi orienta spre reducerea vanzarilor", a declarat Ovidiu Buluc, directorul general al Farmexim.
Anul trecut, compania a reinvestit tot profitul raportat, cu toate ca initial se propusese Adunarii Generale a Actionarilor distribuirea de dividende. Pentru acest an, Farmexim si-a bugetat o marja de profit de peste 2%.
"Intotdeauna trebuie sa gasesti un echilibru intre cresterea vanzarilor si realizarea unei marje bune de profit. La sfarsitul anului 2006, noi am redus drastic discount-urile catre clientii interni, ceea ce ne-a incetinit rimtul de crestere al vanzarilor, insa ne-am crescut in acest fel profitul", a explicat Buluc.
El a spus ca vanzari si cote de piata in crestere semnifica un profit mai mic, motivul fiind reprezentat de discount-urile mai mari acordate clientilor, pe baza carora se realizeaza si volume mai mari. Inceputul de an a debutat cu un record pentru companie, astfel ca Farmexim a terminat primele patru luni ale anului cu o crestere de circa 40% comparativ cu perioada similara a anului trecut.
"Luna ianuarie a fost cea mai buna pentru noi din ultimii patru-cinci ani, ceea ce a ne-a determinat ca pana la 30 aprilie sa inregistram o cifra de afaceri de peste 40 mil. euro, adica cu o crestere de 40% comparativ cu perioada similara a anului 2006", a spus Buluc.
El a precizat ca in ultimii cinci ani cresterile anuale ale companiei au fost de peste 30%. Pentru 2007, Farmexim are bugetata o crestere de 32%, conditii in care cifra de afaceri ar putea atinge 200 mil. euro in 2009.
"Ne incadram in buget. Categoric vom face bugetul pentru 2007, care este de 140 de miloane de euro. Cea de-a doua jumatate a anului aduce de regula vanzari mai mari pentru jucatorii de profil decat prima parte", spune Buluc.
Pentru 2007, Farmexim si-a bugetat investitii de aproximativ 3 mil. euro, care se vor materializa atat in marirea suprafetei de depozitare existenta, cat si in noi centre logistice. "Intr-un viitor foarte apropiat firmele de distributie vor trai din volum si nu din marje. Este o disputa continua intre autoritati si noi pentru preturi. In ultimul an si jumatate am avut 5 modificari de preturi, in conditiile in care in ultimele 18 luni nu am avut inflatie galopanta si nici devalorizare", a spus Buluc.
El a explicat faptul ca nu se justifica noi scaderi ale marjelor de import si distributie, deja printre cele mai mici din Europa.
"Costurile de exploatare au crescut. Ponderea salariilor in totalul cheltuielilor operationale este foarte mare si poate sari de 40-50%. La un stoc de 30-40 milioane de euro, ai pierderi de un milion de euro (pentru reduceri de pret - n.red.)". Referitor la evolutia pietei de distributie de medicamente, Ovidiu Buluc este de parere ca procesul de concentrare va continua. Tendinta a fost de asemenea vizibila in ultimii ani, cand din peste 300 de distribuitori au ramas aproximativ 50.
"Cresterile de 40% nu pot fi pentru toti distribuitorii. Piata in primele trei luni a crescut cu 25%, noi am crescut cu 40%. Piata ca atare trebuie sa inregistreze avansuri de 18-20% ca sa putem ajunge la un consum de 150-160 de euro pe cap de locuitor, fata de 70 de euro in 2006. Dupa ce vom ajunge la un consum de 160-170 de euro, ritmul va scadea undeva la 10%", spune Buluc. La un calcul rapid, la o piata de 3 mld. euro, o cota de piata de 10%, inseamna vanzari de 300 mil. euro, ceea ce la o rata a profitului de 2% aduce un castig net de 6 mil. euro, nivel suficient pentru a sustine investitiile.
In ceea ce priveste o eventuala listare, seful Farmexim a spus ca nu o exclude, iar in ceea ce priveste o eventuala vanzare a companiei spune ca nu s-ar putea realiza decat catre un investitor strategic.
"Am avut oferte, am avut si niste negocieri ca sa vedem pe ce picior stam, iar in principal a fost vorba despre investitori strategici. Avem si acum oferte. Daca este sa se intample un astfel de parteneriat, va fi cu un investitor strategic. Un fond de investitii este un pasager. El plaseaza niste bani, sta 2-3 ani, timp in care urmareste cresterea si apoi pleaca. Aceasta societate e creata de mine si nu am niciun interes sa vand si sa plec. Vreau ca ea sa existe in continuare, sa creasca", spune seful Farmexim.
Farmexim a fost creata ca o societate de stat in 1990, de catre Ministerul Sanatatii.
"Eu sunt angajatul numarul unu al societatii. Cand am fost numit director nu aveam birou, nu aveam telefon, nu aveam nimic. Am luat practic o hartie, respectiv decretul de infiintare a societatii, si am pornit la drum. In 1991, am transformat-o in societate pe actiuni. In 1993-1994 a urmat procesul de privatizare", isi aminteste Ovidiu Buluc. In prezent, el detine participatia majoritara la distribuitorul Farmexim.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO