Definim viitorul sustenabil

Automatizarea şi digitalizarea au devenit o prioritate strategică pentru industria locală de telecom

11.11.2020, 00:08 Autor: Ioana Nita

Piaţa locală de telecomunicaţii se află în plin proces de consolidare şi are nevoie de resurse financiare majore pentru extinderea la nivel naţional al tehnologiei 5G.

Operatorii de telecomunicaţii, care şi-au demonstrat în această perioadă rolul de adevărată coloană verte­brală a economiei digitale, se află şi ei într-o cursă permanentă de a ţine pasul cu inovaţiile tehnologice pentru a-şi eficientiza şi îmbunătăţi propriile operaţiuni, mai ales în contextul presiunii ridicate exercitate de criza pandemică.

Două dintre cele mai importante proiecte derulate la nivelul industriei de comunicaţii sunt cele de digitalizare şi automatizare a proceselor interne, o componentă importantă a acestui efort fiind şi în relaţie cu băncile pentru a reduce intervenţiile manuale legate de integrarea modului în care clienţii efectuează plăţile şi a rapoartelor de reconciliere cu sistemul financiar-contabil. Aceste eforturi de a implementa tehnologii inovative sunt de o importanţă strategică în condiţiile în care piaţa locală de telecomunicaţii trece printr-o perioadă de consolidare şi se află înaintea unui efort major - cel de extindere la nivel naţional al tehnologiei 5G.

„Fiind unul dintre sectoarele economiei unde tehnologia dictează mersul lucrurilor, este firesc ca jucătorii telecom sa fie preocupaţi de automatizarea şi digitalizarea modului în care interacţionează cu banca. Am avut multiple solicitări din partea clienţilor de a-i ajuta cu soluţii care să le permită integrarea modului în care efectuează plăţile şi a rapoartelor de reconciliere cu sistemul financiar-contabil, pentru a reduce intervenţia manuală“, a declarat Raluca Radbata, Sector Head Telecom, Media, Technology & Pharma în cadrul ING Bank România. Încă din 2018, de când a renunţat la operaţiunile din sucursale, ING este o bancă 100% digitală, astfel că solicitările primite din partea clienţilor se aliniază cu direcţia sa strategică.

„Încercăm să renunţăm tot mai mult şi la formularele pe hârtie şi să primim solicitările de la clienţi direct în portalul de plăţi online. De asemenea, programele de reverse factoring, unde încărcarea/ acceptarea facturilor şi a cererilor de finanţare se fac direct în platformă, s-a dovedit o metodă eficientă de acces la lichiditate atât pentru operatori, cât şi pentru furnizorii acestora“, a completat ea.

Criza cauzată de declanşarea pandemiei a pus presiune pe reţelele telecom şi pe infrastructura IT din România, însă operatorii de telecomunicaţii au trecut testul cu brio.

Volumul de trafic de date a crescut substanţial în ultima perioadă, în condiţiile în care tot mai multă lume a început să lucreze de acasă, iar elevii şi studenţii au învăţat şi învaţă în continuare prin intermediul platformelor online, însă reţelele telecom au făcut faţă solicitărilor suplimentare de capacitate.

„Sectorul IT&C rămâne unul strategic cu un rol vital în susţinerea economiei digitale. Rolul nostru rămâne asigurarea conectivităţii, a soluţiilor digitale care să susţină eficienţa business-urilor şi accesul la servicii către consumatori, dar şi care să pregătească baza pentru relansarea economică“, a precizat Adela Guédon, Chief Financial Officer în cadrul Orange România, liderul pieţei locale de telecom. Operatorul telecom, a adăugat ea, şi-a ajustat strategia de business în noul context în care funcţionează întreaga economie.

„Criza a schimbat modul în care gestionăm business-ul, implicit opţiunile de finanţare. Astăzi nu mai plecăm de la o situaţie statică cu predictibilitate mare, ci suntem nevoiţi să avem o abordare foarte agilă a fluxurilor de numerar, investiţiilor, dar şi a soluţiilor diversificate şi sustenabile de finanţare.“

Totodată noul context de piaţă dictat de pandemie a accelerat procesul de transfor­mare digitală, început în urmă cu mai mulţi ani.

„Forţată de presiunea crizei, digitalizarea accelerată este resimţită ca un proces dificil, însă presupune o reinventare a activităţii sectorului public şi privat, ce va aduce valoare în timp. Orange a stimulat constant migrarea în sfera digital a sistemelor IT şi a soluţiilor financiare de acomodare a acestora. Din acest punct de vedere, a fost mai curând o reconfirmare a strategiei“, a punctat Adela Guédon.

 

Raluca Radbata, Sector Head Telecom, Media, Technology & Pharma: Telecom este un sector care evoluează foarte repede şi necesită mulţi bani blocaţi în active fixe (reţea, echipamente). În ultimii ani, pe lângă structurile clasice de credite, am observat o preocupare a operatorilor pentru eficientizarea capitalului circulant.

Cum vedeţi în acest moment sectorul telecom pe plan local din punct de vedere investiţional?

În 2019 piaţa telecom a ajuns la venituri de EUR 3,49mld. (aproximativ 1,4% din PIB), o creştere faţă de anul precedent de 1,4%. Creşterea se datorează, în principal, volumului crescut de date (fixe şi mobile) consumate în aceasta perioadă şi care are o tendinţă de creştere în continuare (5G va contribui, de asemenea, la acest lucru), compensând scăderile ce provin din telefonia fixă şi mobilă.

Piaţa locală este foarte competitivă şi momentan se află într-un proces de consolidare. Dacă până recent activau cinci mari operatori în piaţă, mult prea mulţi pentru România, acum, odată cu achiziţia UPC de către Vodafone, au mai rămas patru. În plus, tocmai ce s-a confirmat preluarea diviziei fixe Telekom de către Orange. Astfel, vom avea trei mari operatori care să ofere soluţii integrate fix-mobil, iar bătălia pentru atragerea clienţilor se va intensifica cu siguranţă. Rămâne divizia mobilă a lui Telekom de vânzare, însă cred că unui investitor străin îi va fi destul de dificil să intre în acest moment în Romania şi să se lupte cu ceilalţi trei operatori integraţi care au în ofertă întreaga paletă de servicii telecom.

Văd, însă, o oportunitate care ar putea apărea pe termen mai lung din vânzarea turnurilor de telefonie mobila către un operator de turnuri specializat şi închirierea lor de la acesta pentru utilizare. În România, operatorii preferă, în prezent, să fie proprietari pe reţeaua pe care o dezvoltă, însă, pe fondul presiunilor crescute date de investiţiile continue în tehnologie şi active fixe, ar putea veni vremea ca vânzarea turnurilor să devina interesantă şi să ofere acces rapid la o suma însemnată de bani. La nivel global, în ING, am văzut tot mai multe astfel de tranzacţii în sector, în care banca este adesea implicată în derularea lor în rolul de consultant.

Cum s-au schimbat în ultimii ani cerinţele operatorilor de telecom în relaţie cu băncile?

Fiind unul dintre sectoarele economiei unde tehnologia dictează mersul lucrurilor, este firesc ca jucătorii telecom sa fie preocupaţi de automatizarea şi digitalizarea modului în care interacţionează cu banca.  Am avut multiple solicitări din partea clienţilor de a-i ajuta cu soluţii care să le permită integrarea modului în care efectuează plăţile şi a rapoartelor de reconciliere cu sistemul financiar-contabil, pentru a reduce intervenţia manuala. ING este încă din 2018, de când am renunţat la operaţiunile din sucursale, o bancă 100% digitală, astfel că solicitările clienţilor se aliniază cu direcţia vizată de noi. Încercăm să renunţăm tot mai mult şi la formularele pe hârtie şi să primim solicitările de la clienţi direct în portalul de plăţi online. De asemenea, programele de reverse factoring, unde încărcarea/ acceptarea facturilor şi a cererilor de finanţare se fac direct în platformă, s-a dovedit o metodă eficientă de acces la lichiditate atât pentru operatori, cât şi pentru furnizorii acestora.

Ce fel de soluţii de finanţare puneţi la dispoziţie pentru companiile din sectorul telecom? Care sunt avantajele acestora?

Telecom este un sector care evoluează foarte repede şi necesită mulţi bani blocaţi în active fixe (reţea, echipamente). Suntem aproape de clienţii noştri cu diverse structuri de finanţare, cu maturităţi ce pot ajunge şi la 7 ani, pe cele mai complexe aprobându-le de multe ori în parteneriat cu echipa sectorială globală, prin prisma expunerii lor ample la piaţa globală telecom.

În ultimii ani, pe lângă structurile clasice de credite, am observat o preocupare a operatorilor pentru eficientizarea capitalului circulant. În acest sens, dar şi pentru a aduce spre echilibru plăţile pentru investiţii cu durata acestora de amortizare, unele companii utilizează, în legătură cu furnizorii lor locali sau externi, soluţii de finanţare a creanţelor, cu maturităţi de până la 3 ani, cu sau fără regres pentru furnizor. Pe lângă beneficiile cumpărătorului, aceste soluţii oferă furnizorului acces imediat la lichiditate (odată ce creanţa este vândută băncii), având în vedere că nu trebuie să aştepte încasarea la scadenţa agreată cu cumpărătorul, dar şi posibilitatea reflectării ei în afara bilanţului, atunci câ­nd banca preia riscul de neplată şi insolvenţă a respectivului cumpărător. Există, de asemenea, soluţii personalizate care se oferă şi pentru cumpărări de creanţe de la furnizori nerezidenţi în România (în valuta facturii) şi care sunt, din perspectiva avantajelor, încadrate la „de 3 ori câştig”.

În cazul operatorilor de telefonie mobilă au funcţionat foarte bine şi programele de reverse factoring, pentru facturile ce trebuie plătite în termen de până la un an, pentru că toţi aceştia au ratinguri foarte bune. Prin aceste programe, operatorii îşi pot ajuta furnizorii prin includerea acestora într-un program global de finanţare, oferindu-le astfel certitudinea plăţii, transparenţă şi lichiditate într-un mod foarte facil. În schimbul acestor beneficii, operatorii îşi pot extinde termenul de plată (îmbunătăţindu-şi astfel capitalul circulant) sau îşi pot eficientiza relaţia cu furnizorii săi.

În contextul actual al pandemiei, care a pus presiune pe reţelele telecom şi pe infrastructura IT, a crescut cererea pentru soluţii de finanţare din partea companiilor telecom? Au fost nevoite să facă noi investiţii? Dacă da, pentru ce anume mai exact?

Din fericire, sectorul telecom a fost probabil cel mai puţin afectat în această perioadă, cererea de date fiind chiar în creştere, odată ce un procent semnificativ al populaţiei s-a mutat să lucreze de acasă, iar programele de studii au fost accesate online. Infrastructura operatorilor, în care aceştia investesc sume importante de bani în fiecare an, a fost pregătită şi a făcut faţă cu succes solicitărilor suplimentare de capacitate, astfel că pandemia nu a generat o problemă pentru reţea şi nici nu a determinat necesitatea unor investiţii suplimentare din cauza consumului de date în pandemie.

Aveţi deja discuţii cu operatorii telecom pentru soluţii de finanţare necesare pentru licitaţia 5G?

La fel ca şi la licitaţiile anterioare pentru spectrul 3G, 4G (când am fost alături de clienţii noştri), şi acum am discutat deja cu unii dintre operatori despre nevoia de finanţare generată de licitaţia 5G. Astfel, pentru a participa, este nevoie de emiterea unor scrisori de garanţie de valoare considerabilă şi, odată licitaţia câştigată, de plata unor sume importante de bani către statul roman pentru licenţele adjudecate. Deocamdată, licitaţia a fost amânată pentru începutul anului următor şi toată piaţa încă aşteaptă clarificări privind modul în care aceasta se va desfăşura.

Cum estimaţi că se va schimba piaţa locală de telecomunicaţii în următorii ani, mai ales după dezvoltarea reţelelor 5G? Cum preconizaţi că se vor schimba nevoie de finanţare ale operatorilor telecom?

Fiecare nouă generaţie de tehnologie a adus îmbunătăţiri importante pentru clienţii telecom. Dacă 4G a facilitat accesul populaţiei la conţinutul video care a luat o amploare semnificativă în ultimii ani şi chiar s-a accelerat în pandemie, 5G va veni în plus cu viteze de transfer mai mari şi latenţe mai mici, contribuind la îmbunătăţirea experienţei clientului în navigarea pe internet. Totodată, 5G va permite pentru prima dată conectarea diverselor dispozitive între ele prin intermediul internetului, acel Internet of Things despre care vorbeşte toată lumea. 5G va însemna, de fapt, mai mult pentru alte sectoare economice decât va însemna pentru sectorul telecom, deşi până vom vedea beneficiile noii tehnologii, vor mai trece cu siguranţă câţiva ani. Operatorii telecom vor trebui, însă, să pregătească infrastructura pentru 5G (reţeaua de fibră optica, echipamentele etc) şi să achiziţioneze spectru suplimentar, iar în acelaşi timp, să continue investiţiile în acoperirea naţionala cu 3G şi 4G, cu extinderea internetului si a transmisiei TV prin reţele de cablu către zona rurală, încă existând un decalaj considerabil între aceasta şi zona urbana. Aşadar, nevoia de investiţii va continua în sectorul telecom şi la fel nevoia de finanţare (sumele nefiind deloc neglijabile), fie că vorbim de credite bancare, suport de la Părinte, fonduri UE etc.

Adela Guédon, Chief Financial Officer în cadrul Orange România: Ne vom concentra pe un model de business sustenabil şi vom continua investiţiile în reţea, deoarece credem că o infrastructură telecom puternică stă la baza economiei digitale. De altfel, în 2020, noi, Orange Romania, am făcut paşi mari în dezvoltarea 5G.

Cum a fost până acum anul acesta pentru Orange în contextul declanşării pandemiei?

Anul acesta a fost plin de provocări pentru toate sectoarele economice, însă pentru industria telecom putem spune că 2020 a fost un test de rezistenţă, deoarece oamenii au avut mai mult ca niciodată nevoie de conectivitate. Pe de alta parte, orice criza aduce şi oportunităţi, care pentru noi s-au tradus prin creşterea ritmului digitalizării.

Orange a demonstrat că are o infrastructură de reţea puternică, ce poate face faţă unei cereri crescute. Fiabilitatea reţelei şi modul excelent în care aceasta răspunde volumelor ridicate de trafic pe care le-am experimentat în această perioadă este rezultatul unor eforturi corecte de optimizare, luate la timp, dar şi rezultatul unor investiţii constante. În fiecare an, 2020 fiind fără excepţie în pofida contextului advers, aproximativ 100 milioane de euro sunt direcţionaţi către dezvoltarea reţelei. Aceasta se traduce în peste 3,5 miliarde de euro investiţi în ultimii 23 de ani. Este un motiv de mândrie că reţelele noastre susţin performanţa digitală a business-urilor, a clienţilor şi a autorităţilor, pe scurt sunt coloana vertebrală a economiei digitale.

Cum a evoluat cererea pentru serviciile telecom în primele 10 luni ale acestui an?

În al treilea trimestru din 2020 am văzut o uşoară revenire a consumului. Încetinirea activităţii companiilor, în contextul pandemic, forţează organizaţiile să fie atente la costuri şi la eficienţa operaţională. Totodată, se observă că şi la nivelul gospodăriilor cheltuielile curente sunt ajustate. Astfel, ne aşteptăm la o revenire economică lentă.

În primele 10 luni am observat o creştere a traficului de internet cu aproximativ 20%, determinată de noul mod de muncă preponderent la distanţă, consumul de conţinut online, desfăşurarea cursurilor în format digital, precum şi o creştere a traficului de voce.

Sondajele arată modificări ale comportamentelor consumatorilor. Creşterea ridicată a vizionării de conţinut online, în mare parte provine din videoclipuri scurte, filme ori seriale, dar se observă şi o creştere ridicată în consumul de TV. În această perioadă oamenii urmăresc mai multe ştiri TV, seriale, filme şi documentare.

Pentru a răspunde schimbărilor generate de mutarea activităţii în regim de lucru la distanţă, în rândul companiilor există o creştere semnificativă a cererii de servicii fixe şi instrumente avansate de lucru la remote şi securitate cibernetică.

Cum aţi făcut faţă cererii crescute pentru serviciile telecom în condiţiile în care munca remote şi distanţarea socială a trecut aproape toate interacţiunile în mediul virtual, fie prin intermediul telefonului mobil sau al laptopului?

Sectorul IT&C rămâne unul strategic cu un rol vital în susţinerea economiei digitale. Rolul nostru rămâne asigurarea conectivităţii, a soluţiilor digitale care să susţină eficienţa business-urilor şi accesul la servicii către consumatori, dar şi care să pregătească baza pentru relansarea economică.

Din perspectiva noastră, adaptarea este cuvântul cheie al ultimelor luni, atât la nivel personal, cât şi la nivel de evoluţie a afacerii. Am văzut cum clienţii se îndreaptă din ce în ce mai mult către soluţiile digitale, precum aplicaţia My Orange, care a crescut cu 20% în al treilea trimestru din 2020 în comparaţie cu T3 2019. Anul acesta am lansat şi abonamentul 100% digital, YOXO, pe care l-am dezvoltat şi cu ajutorul a 4000 de clienţi.

În toată această perioadă am făcut eforturi pentru a fi alături de companii şi autorităţi în procesul de transformare digitală accelerată. De altfel, cererea pentru servicii IT&C a crescut cu 21% în comparaţie cu T3 2019. Am contribuit semnificativ şi la eforturile sistemului de învăţământ de a dota şcolile cu echipamente pentru desfăşurarea învăţământului online, iar în această toamnă am făcut o adevărată cursă pentru livrarea primelor loturi de tablete.

Cum a evoluat relaţia cu băncile în ultimii ani? Ce s-a schimbat?

Criza a schimbat modul în care gestionăm business-ul, implicit opţiunile de finanţare. Astăzi nu mai plecăm de la o situaţie statică cu predictibilitate mare, ci suntem nevoiţi să avem o abordare foarte agilă a fluxurilor de numerar, investiţiilor, dar şi a soluţiilor diversificate şi sustenabile de finanţare.

Contextul actual a accelerat un proces care se întâmpla deja de câţiva ani, cel al transformării digitale. Forţată de presiunea crizei, digitalizarea accelerată este resimţită ca un proces dificil, însă presupune o reinventare a activităţii sectorului public şi privat, ce va aduce valoare în timp. Orange a stimulat constant migrarea în sfera digital a sistemelor IT şi a soluţiilor financiare de acomodare a acestora. Din acest punct de vedere, a fost mai curând o reconfirmare a strategiei.

Păstram relaţii strânse cu fiecare dintre partenerii noştri, iar cu ING România am avut o colaborare de durată, care a răspuns nevoii noastre de creştere şi simplificare a utilizării soluţiilor financiare digitale.

Ce planuri de dezvoltare aveţi pentru următorii ani şi din ce surse le veţi finanţa?

Strategia pentru 2020 – 2025 a Grupului Orange plasează în centrul activităţii responsabilitatea faţă de societate şi mediu, în deplin acord cu direcţia globală de conştientizare a acestor priorităţi. Trăim pe o planetă cu resurse finite, iar performanţa principalilor actori de business se va măsura tot mai mult, pe lângă valoarea afacerii, şi în valoarea impactului social şi de mediu, generat sau evitat. Din ce în ce mai mult, atributul “sustenabil” va fi absorbit ca parte integrată din profilul liderilor, alături de calităţi recunoscute precum vizionar sau bun conducător de echipe, şi va descrie operaţiunile curente ale afacerilor.

Ne vom concentra pe un model de business sustenabil şi vom continua investiţiile în reţea, deoarece credem că o infrastructură telecom puternică stă la baza economiei digitale. De altfel, în 2020, noi, Orange Romania, am făcut paşi mari în dezvoltarea 5G. Astăzi acoperim 5G 14 oraşe din România şi 100% Bucureştiul, iar a cincea generaţie de reţele va revoluţiona în următorii ani importante sectoare de business precum cele destinate oraşelor inteligente, sănătate, media ori automotive.

În ceea ce priveşte finanţarea viitoarelor investiţii, având în vedere contextul curent, agilitatea şi adaptabilitatea vor fi factorii determinanţi ai succesului soluţiilor de finanţare. Va fi important să stabilim, alături de partenerii financiari, un echilibru intre componenta fixă şi cea variabilă a capitalului, precum şi maniera de adresare. 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Definim viitorul sustenabil