• Leu / EUR4.9005
  • Leu / GBP5.4945
  • Leu / USD4.4823
Economia verde

„Cum se livrează două recipiente cu vitamine. Trei metri de ambalaj natural, bio, zero eco-friendly. Şi nu e doar o excepţie“, a scris Elena într-o postare pe Facebook.

Pagina verde. Analiză ZF. Paradoxul sustenabilităţii: ambalajele eco-friendly inutile. „De ce e nevoie de 11 etichete din carton pentru un tricou? Dacă le unesc, ocupă o suprafaţă mai mare decât produsul“

30.11.2022, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ „Asistăm la o supraîmpachetare. Trebuie să evităm risipa prin refuz. Trebuie să evităm lucrurile care ne sunt date suplimentar“, spunea recent Constantin Damov, cofondator şi preşedinte al Green Group, un grup de firme activ în sectorul reciclării, la emisiunea online ZF Lecţii de Business.

„De ce e nevoie de 11 eti­chete din carton pentru un tricou? Unele fo­losite strict pentru mesaje eco & environmental friendly. Dacă le unesc, ocupă o suprafaţă mai mare decât produsul. De lemnele folosite pentru asta nici nu mai zic. Reciclate sau nu, sigur s-ar fi găsit scopuri mai bune.“ Este remarca unei cliente care nu se află la prima experienţă în care achiziţia unui produs vine cu o mulţime de etichete şi ambalaje inutile.

„Cum se livrează două recipiente cu vitamine. Trei metri de ambalaj natural, bio, zero eco-friendly. Şi nu e doar o excepţie“, a mai scris Elena într-o postare pe Facebook.

Cu situaţii precum cele descrise de ea se întâlnesc frecvent clienţii care aleg să comande online produse, dar şi cei care cumpără direct din magazine. O singură solniţă comandată de pe un site a ajuns într-un locker ambalată într-o cutie cât una pentru încălţăminte. Ce mai înseamnă sustenabilitate în aceste condiţii?

„Azi orice producător ar trebui să proiecteze şi viitorul deşeu. Or, noi asistăm la o supraîmpachetare. Trebuie să evităm risipa prin refuz. Trebuie să evităm lucrurile care ne sunt date suplimentar. Totul porneşte de la lucruri simple“, spunea recent Constantin Damov, cofondator şi preşedinte al Green Group, un grup de firme activ în sectorul reciclării, la emisiunea online ZF Lecţii de Business. El adăuga, de asemenea, că ambalajele inutile nu sunt altceva decât un instrument de marketing.

eMag este cel mai mare jucător din retailul online românesc, astfel că gestionarea ambalajelor joacă un rol esenţial în funcţionarea businessului. Zilnic, circa 100.000 de articole ies pe poarta centrului logistic şi sunt preluate de curieri. Dintre acestea, 70.000 sunt articole de dimensiuni mici, precum telefoane sau alte dispozitive. La împachetare, se ţine cont ca fiecare colet să fie ales astfel încât să-şi găsească locul cu uşurinţă în unul dintre cele peste 2.500 de lockere easybox instalate peste tot în ţară.

„O provocare importantă este integritatea produselor, pentru că, la ambalare trebuie să ţinem cont cum este mai bine să împachetăm, dacă este vorba, să spunem, despre un tricou alb şi o sticlă de vin roşu. Cam 80-85% dintre comenzi conţin mai mult de un singur produs“, spunea Alexandru Niculescu, vicepresident operations la eMag, despre politica de ambalare a companiei.

Cel mai mare furnizor de ambalaje pentru eMag este Rondocarton, o companie cu fabrici în Târgovişte, Cluj şi Sibiu, unde sunt create ambalaje special gândite pentru retailerul online, din carton reciclat. Ca parte a procesului de eficientizare a activităţii, reprezentanţii eMag spun că au redus anul trecut cu 16% consumul de materiale necesare pentru ambalare.

Potrivit calculelor făcute de companie, pentru un singur produs comandat, ambalajul generează 27% din consumul de resurse.

„Prin robotizarea depozitului de la Joiţa, recent inaugurat în urma unei investiţii de peste 43 de milioane de euro, am reuşit să creştem gradul de consolidare a comenzilor cu mai multe produse împachetate într-un singur colet, ceea ce înseamnă nu doar simplificarea procesului de livrare, ci şi reducerea consumului de carton“, spune Sarah Joiţoiu, head of sustainability la eMag.

Profitând de contextul în care sustenabilitatea îşi face loc şi în piaţa ambalajelor, unii antreprenori au dat naştere unor afaceri de profil. Raluca Miclăuş, de exemplu, a pus bazele fabricii MG Pack din Bacău, unde produce ambalaje sustenabile din carton pentru cofetării. Planul său este ca în viitor să se dezvolte şi pe alte nişe în zona de ambalaje şi să ducă businessul la nivel mondial, după cum spunea ea recent la emisiunea online ZF Afaceri de la Zero. Promateris este un alt business deja cunoscut în producţia de ambalaje sustenabile, materia primă fiind de natură vegetală.

Când vine vorba de ambalajele din plastic, datele Eurostat arată că fiecare cetăţean al Uniunii Europene a generat în 2020 aproape 35 de kilograme de deşeuri de acest tip, iar din această cantitate doar 13 kilograme (38%) au fost reciclate.

Cantitatea de deşeuri de ambalaje din plastic nereciclat a fost mai mare cu 3,4 kilograme pe cap de locuitor în 2020 faţă de 2010. Acest lucru a venit în urma unei creşteri a cantităţii de deşeuri de ambalaje generate.

 

Pagina Verde este o pagină dedicată ştirilor despre Economia verde care apare în fiecare săptămână în ziarul de miercuri.

♦ Cum reducem poluarea? ♦ Cum facem să avem un aer curat în oraşe? ♦ Cum eliminăm plasticul din natură? ♦ Ce alternative nepoluante avem pentru transport? ♦ Cum reducem consumul de energie? ♦ Cum reciclăm mai simplu? Sunt câteva dintre temele asociate ideii de economie circulară pe care le dezbatem în această pagină în fiecare miercuri.

Dacă doriţi să ne împărtăşiţi idei, sugestii, noi teme de abordat în Pagina Verde, aşteptăm mesajele dumneavoastră pe adresa alina.vasiliu@zf.ro.

 

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank și Immofinanz