Economia verde

Pagina verde. O altă faţă a sustenabilităţii: „Vrem să promovăm o durată mai lungă de viaţă a lucrurilor pe care le deţinem, o refolosire smart a acestora“

01.11.2023, 10:30 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Comunidar este practic un spaţiu-concept în care oamenii sunt invitaţi să aducă şi să lase pentru alţii obiecte aflate în stare bună, dar pe care nu le mai folosesc, de la echipamente electrice şi electrocasnice, la cărţi, obiecte de decor, obiecte vestimentare sau chiar jucării, care pot fi luate de alte persoane, descurajând astfel consumerismul exagerat.

Sustenabilitatea este o faţă a economiei circulare care se poate manifesta şi prin reutilizarea obiectelor vechi încă funcţionale – acesta este principiul de la care a pornit proiectul Comunidar, derulat de asociaţia Environ.

„Iniţiativa surprinde trece­rea de la modelul linear de comportament, în care cumpă­răm – folosim – aruncăm, la cel circular, în care cumpărăm – folosim – dăruim altora şi, în loc să cumpărăm din nou, alegem lucruri dăruite de alţii“, spune Roxana Puia, director de marketing la Environ.

Comunidar este practic un spaţiu-concept în care oamenii sunt invitaţi să aducă şi să lase pentru alţii obiecte aflate în stare bună, dar pe care nu le mai folosesc, de la echipamente electrice şi electrocasnice la cărţi, obiecte de decor, obiecte vestimentare sau chiar jucării. În egală măsură, oricine poate lua orice obiect îşi doreşte sau îi este necesar, fără a fi condiţionat de aducerea unuia nou. Spaţiul nu este unul fix, astfel că în primele zece zile Comunidar a fost găzduit de Mezanin Space, ulterior mutându-se la Globalworth BOC.

„O abordare sustenabilă promovează o durată mai lungă de viaţă a lucrurilor pe care le deţinem, o refolosire smart a acestora sau, atunci când nu ni se mai potrivesc ori pur şi simplu «s-au consumat» pentru noi, să le dăm voie să meargă mai departe, iar la finalul ciclului de viaţă să le trimitem către reciclare.“

Ideea proiectului Comunidar îi aparţine Alinei Vîlcu, arhitect şi designer de interior, care a vrut să renască o veche tradiţie rurală în mediul urban contemporan şi să creeze un spaţiu care să faciliteze dăruitul şi primitul între oameni care nu se cunosc, descurajând astfel consumerismul exagerat.

Environ este una dintre primele organizaţii de transfer al responsabilităţii, înfiinţată în 2007. În acest moment, colaborează cu circa 930 de producători şi importatori de echipamente electrice şi electronice, dintr-un total de circa 2.000 de companii cu acest profil de activitate în România. Din perspectiva legislaţiei, aceşti jucători sunt consideraţi poluatori şi au responsabilităţi referitoare la modul sunt gestionate deşeurile în care se transformă echipamentele pe care ei le pun pe piaţă. Dincolo de activitatea sa de zi cu zi, Environ a pus în practică mai multe proiecte până acum.

„Anul acesta am adus la final proiectul Metamorfoza, campania de conştientizare pe care am lansat-o în martie 2022 şi care constă într-o colecţie de bijuterii realizate din argint şi taste provenite din reciclarea tastaturilor de laptop, un proiect cu care am încercat să aducem subiectul reciclării într-o zonă de glam şi lifestyle, să arătăm că este vorba despre resurse şi creativitate, şi nu despre gunoi. Alături de Obsidian, partenerul nostru în proiect, care a ales să doneze banii obţinuţi din vânzarea bijuteriilor, am transformat un vechi laborator de informatică într-o bucătărie complet funcţională dintr-o şcoală specială din sectorul 5.“

De asemenea, o premieră anul acesta a fost parteneriatul cu Opera Naţională Bucureşti care a organizat primul spectacol de operă şi balet folosind decoruri reciclate şi integrând echipamente electrice vechi şi chiar şi un fost punct mobil de reciclare al DEEE-urilor.

Environ va începe, de asemenea, anul acesta o nouă ediţie a campaniei „Baterel, Eroul reciclării“, implementată în circa 300 de unităţi de învăţământ din România. Asociaţia mai are în derulare o campanie de colectare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice direct de la domiciliu, în parteneriat cu primăriile locale, şi actualizează constant aplicaţia Unde Reciclăm cu puncte noi de colectare pentru echipamentele de mici dimensiuni.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank