Derularea contractelor UE acordate prin cerere de ofertă va fimai dificil de urmărit prin Sistemul Electronic de AchiziţiiPublice (SEAP), după ce autorităţilor de management li s-ainterzis să mai ceară firmelor private să se înscrie în sistem, cuargumentul că legea nu impune o astfel obligaţie.
Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi MonitorizareaAchiziţiilor Publice (ANRMAP) a restrâns atribuţiileautorităţilor de management la verificarea criteriilor deatribuire a contractelor finanţate şi de UE, argumentând căacestea impun în prezent firmelor, în mod nejustificat, să fieînscrise în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice şi să aibă unbirou de achiziţii pentru a aplica la astfel de proiecte.
Autorităţile de management nu vor mai cere astfel firmelor privatesă se înscrie în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, săaibă un departament de achiziţii sau să urmeze proceduri deachiziţii publice în derularea proiectelor cu fonduri structurale,ci se vor rezuma la a verifica un set limitat de criterii laatribuirea acestor proiecte.
Interdicţia este aplicată în cazul contractelor de lucrări sau deservicii finanţate ori subvenţionate de stat în proporţie maimică de 50%, al contractelor de lucrări cu o valoare sub 4,8milioane euro sau al contractului de servicii în valoare mai micăde 193.000 euro.
Plafonul de 4,8 mil. euro, ridicat la sfârşitul anului trecut dela limita de un milion euro, este cel în marja căruia autoritateacontractantă are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte,în locul organizării unei licitaţii.
Legislaţia naţională impune instituţiei de stat care atribuiecontractul să publice în SEAP invitaţia de participare şidocumentaţia aferentă, dar nu obligă firmele private să fieînscrise în sistem dacă doresc să participe la o astfel deprocedură şi nici dacă transferă ulterior unei alte firme o partedin contractul astfel obţinut, cu fondurile aferente.
Obligaţia neprevăzută în lege era totuşi impusă firmelor private decătre autorităţile de management printr-un manual privindlicitaţiile pentru proiecte UE, ceea ce facilita urmărirea prinintermediul SEAP a modului în care contractul respectiv era derulatşi atribuit ulterior, parţial, unei alte firme de către firmacâştigătoare, inclusiv prin publicarea obligatorie a unui anunţde atribuire.
În baza manualului stabilit de către autorităţile de management,firmele erau obligate să se înscrie în SEAP ca autoritatecontractantă, să îşi constituie departamente de achiziţii, iardecontarea sumelor cheltuite în proiect era condiţionată derespectarea strictă a procedurilor de achiziţii publice.
Atribuţiile autorităţilor de management la verificarea criteriilorde atribuire a contractelor finanţate şi de UE au fost însărestrânse, modificare argumentată de ANRMAP prin faptul cădecizia autorităţii de managent de a extinde firmelor private, fărăo bază legală, dar prin elaborarea unor ghiduri sau manuale deaplicare a proiectelor europene, prevederile din OUG 34/2006privind achiziţiile publice, aplicabile doar autorităţilorcontractante, a "îngreunat" derularea multor contracte.
"Elaborarea unor liste unice de elemente care trebuie verificatela atribuirea acestor contracte a fost necesară, printre altele,deoarece autorităţile de management impuneau prevederi ale OUG34/2006 tuturor entităţilor private, dar care nu au calitatea deautoritate contractantă", a declarat agenţiei MEDIAFAX şefulANRMAP.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels