Rescrierea şi republicarea Codului fiscal este cel mai important şi aşteptat eveniment economic de către mediul de afaceri din România. Luni de zile asociaţiile de afaceri şi consultanţii fiscali au purtat discuţii şi negocieri cu autorităţile fiscale pentru a se ajunge la o formă finală a proiectului substanţial mai bună decât actuala legislaţie fiscală.
Nu vorbim doar despre măsurile de relaxare fiscală pe care noul proiect le prevede (care sunt pozitive şi apreciate de mediul de afaceri), ci mai ales de aspectele de clarificare legislativă, de predictibilitate şi stabilitate pe care noul proiect le introduce.
Vestea că acesta a fost adoptat în Parlament în unanimitate a fost de asemenea bine primită de către mediul de afaceri, pentru că un astfel de proiect foarte important pentru România necesită consens politic pentru a putea fi aplicat pe termen mediu şi lung, iar adoptarea acestuia ar trebui să fie în afara oricăror dispute politice.
Până la urmă, chestiunea esenţială nu este numai stabilirea cotelor de impozitare, cât menţinerea stabilităţii şi predictibilităţii legislaţiei fiscale din România. Un antreprenor îşi poate face un plan de afaceri luând în calcul cota x sau cota y de impozitare, dar acest plan va fi bulversat dacă cotele de impozitare se schimbă peste noapte sau dacă mereu se introduc impozite şi taxe noi.
De altfel, în varianta finală a textului au fost eliminate câteva dintre măsurile de relaxare fiscală propuse anterior (reducerea CAS cu încă 5% sau scăderea cotei unice la 14%), în vreme ce impozitul pe dividende, care iniţial era eliminat în totalitate, a fost redus la 5%. De asemenea, noul Cod fiscal dă posibilitatea autorităţilor de a majora impozitele locale şi cele pe proprietate, creşte într-o oarecare măsură impozitarea pentru microîntreprinderi, existând astfel un efect de compensare.
Prin urmare, ar trebui să ne concentrăm pe adoptarea unui cod fiscal menit să asigure dezvoltarea economică şi socială a României pentru un deceniu de acum înainte.
Care este poziţia Coaliţiei pentru Dezvoltarea României cu privire amânarea republicării Codului fiscal
Considerăm că, în forma actuală, Codul fiscal aduce claritate şi predictibilitate pentru mediul de afaceri. Precizăm că implicarea Coaliţiei nu a vizat propuneri de niveluri sau praguri de impozitare, a căror stabilire a ţinut de asumarea răspunderii politice.
Reprezentanţii CDR consideră că este important să se valorifice volumul intensiv de muncă desfăşurat în ultimul an în procesul de rescriere a Codului fiscal, iar noul cadru fiscal să poată fi aplicat cât mai curând, continuând, în acelaşi timp, procesul de implementare a propunerilor de modernizare fiscală rămase în curs de aprobare sau promulgare.
CDR apreciază dorinţa autorităţilor române de a limita extinderea poverii fiscale asupra mediului de afaceri prin adoptarea de măsuri care contribuie la poziţionarea competitivă a României din punctul de vedere al fiscalităţii. În acelaşi timp, atragem atenţia că trebuie întreprinse în continuare eforturi pentru menţinerea unui cadru fiscal stabil şi predictibil, astfel încât noile reglementări fiscale să-şi poată dovedi efectele pe termen mediu şi lung.