Profesii

Business Magazin. Opinie Teodora Adamache, specialist marketing: Cum poate marketingul creşte calitatea vieţii

Business Magazin. Opinie Teodora Adamache, specialist...

Autor: Teodora Adamache

05.11.2023, 18:11 54

Pentru că fac parte din generaţia de specialişti care a început cu profesorul Kotler, aş vrea sa subliniez că prin marketing înţeleg acel întreg proces în baza căruia se fac tranzacţii de bunuri sau servicii, ci nu doar la reclame, de oricare tip ar fi ele (plătite sau neplătite, în mediul tradiţional sau în mediul online etc.). În acelaşi timp noţiunea de „calitate a vieţii” este definită chiar de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii ca fiind „percepţia unui individ asupra poziţiei sale în viaţă în contextul culturii şi sistemelor de valori în care trăieşte şi în relaţie cu obiectivele, aşteptările, standardele şi preocupările sale”. Sunt cel puţin câteva puncte în care cele două concepte se întâlnesc, iar fiecare dintre noi poate avea propria contribuţie, indiferent dacă privim din postura de oameni care activează în branşă sau din postura de consumator final.

Cine practică marketingul? Şi cu ce impact?

Deşi este mult de dezvoltat aici, aş puncta că nu mă refer doar la companiile de mari dimensiuni care au propria viziune şi armate de oameni de marketing în echipele lor, ci şi la afacerile mici, de multe ori locale, unde fiecare greşeală poate fi taxată instant de către clienţi, iar impactul să fie mult mai puternic. Şi o să ofer şi un exemplu: dacă un lanţ hotelier pierde un client nemulţumit în favoarea concurenţei, impactul în business va fi mult mai mic decât pentru o mică pensiune sau casă de oaspeţi. Dacă o familie va alege să facă cumpărăturile la un alt lanţ de supermarketuri acel retailer va fi mai puţin afectat decât un magazin de proximitate care pierde din baza de clienţi aceeaşi familie.

Implicaţiile de ordin etic în marketing sunt multiple şi poate că nu reprezintă subiectul pentru o opinie, ci pentru o serie întreagă, dar îmi este clar că noi, oamenii din branşă, avem o responsabilitate enormă pentru că putem influenţa percepţii şi decizii, dar şi stilul de viaţă al consumatorilor prin tehnicile pe care le folosim şi prin procesele pe care le angrenăm. Ce pot face companiile?

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO