Profesii

De ce mai facem facultate

De ce mai facem facultate
09.06.2008, 12:49 142

In tari ca Franta, este extrem de probabil ca un absolvent de studii economice sa lucreze pentru o banca, in timp ce un tanar care a terminat limbi straine va ajunge profesor, traducator sau interpret. In Romania, facultatea absolvita are doar accidental legatura cu jobul.
Irina are 28 de ani, a absolvit Jurnalismul si Dreptul si ocupa in prezent pozitia de copywriter in cadrul uneia dintre cele mai mari agentii de publicitate de pe piata. De altfel, de la terminarea celor doua facultati a lucrat doar in advertising. "Am luat in considerare, la inceputul carierei mele, varianta angajarii ca avocat sau ca notar, insa m-a descurajat sistemul bazat pe nepotisme si faptul ca se vehiculau sume foarte mari pentru a intra intr-un cabinet de avocatura si a face stagiatura", isi motiveaza ea decizia de a se orienta spre o profesie fara legatura cu studiile absolvite.
Acesta este doar un exemplu, insa situatia exista in toate industriile si domeniile de activitate.
"Studentii sunt suficienti din punct de vedere numeric, insa problema principala este lipsa de corelatie dintre nevoile pietei muncii si sistemul educativ. De multe ori se intampla ca finantistii sa fi terminat facultatea de politehnica sau absolventii de filologie sa lucreze in domeniul informatic", spune Liviu Voinea, director al Grupului de Economie Aplicata, care adauga ca in ultimul an a crescut numarul de studenti la media de locuitori, cu toate ca suntem insa sub media europeana.


Se intampla in banci...
Boom-ul expansionist din sistemul bancar i-a pus pe principalii jucatori in fata unei realitati nu foarte prietenoase: lipsa specialistilor cu background academic sau experienta profesionala relevanta in domeniu.
In consecinta, au aparut oportunitati si pentru cei care nu au studii de specialitate, iar non-finantistii au inceput sa isi fac loc in banking. "La recrutare ne orientam spre ASE, dar si spre facultati ca limbi straine, chimie, fizica, biologie sau drept", spune Magda Dragne, manager de resurse umane al Libra Bank, care are aproximativ 440 de angajati. Doar 85% dintre angajatii Libra Bank sunt economisti, restul avand alte specializari.
Simona Zinca, HR manger al Millennium Bank, unul dintre ultimii jucatori intrati pe piata, are o explicatie pentru aceasta situatie de pe piata fortei de munca, in care facultatea absolvita nu are legatura cu jobul. "In general, in trecut, numarul de absolventi in domeniile tehnice era mult mai mare decat cel din domeniul economic. In timp, insa, acest lucru s-a reglementat, tinerii orientandu-se in ultimii ani mai mult catre domeniile economice sau juridice", spune Zinca.
Un alt motiv este faptul ca, in ultimii ani, au aparut profesii si industrii noi, in timp ce invatamantul a ramas ancorat in continuarea intr-o alta realitate economica.


...in real estate
Calitatea indoielnica a sistemului de invatamant romanesc are si o alta consecinta: angajatorii se sprijina tot mai putin pe rubrica "academica" din CV-ul candidatilor si muta miza pe cea profesionala si pe abilitatile reale, verificabile, ale unui potential candidat.
Brindusa Taraca, director de resurse umane la Baneasa Investments, dezvoltatorul Proiectului Baneasa, apreciaza ca in momentul de fata conteaza mai mult experienta de lucru in domeniu decat pregatirea academica.
Real estate-ul este unul dintre domeniile care sufera cel mai mult de pe urma lipsei de specialisti. Spre exemplu, Baneasa Investments are in prezent 150 de angajati, cei mai multi cu background tehnic si economic, urmati intr-o mai mica masura de specializarile umaniste. "Acest lucru se datoreaza faptului ca pana acum nu au existat forme de invatamant specializate pe domeniul imobiliar, iar in momentul de fata specializarile de acest tip sunt doar in invatamantul postuniversitar", spune Brindusa Taraca. Ea apreciaza ca exista solutii pentru a compensa aceste insuficiente cu care piata se confrunta la momentul actual, si anume trainingul sau outsourcingul de knowledge.


Training on the job
O problema mai acuta decat lipsa studentilor specializati intr-un anumit domeniu este lipsa studentilor bine pregatiti. Este nevoie de investitii in training din partea companiilor, mai toate lucrurile invatandu-se la locul de munca.
In sistemul de invatamant din strainatate exista cel putin doua situatii: una, in care standardele sunt foarte ridicate la momentul admiterii intr-o forma de invatamant superior si sunt temperate apoi pe parcursul anilor de studiu, intrucat se considera ca au fost deja selectati cei mai buni studenti, si una in care standardele sunt mai coborate la admitere si cresc mai apoi spre finalizarea studiilor. "Problema sistemului nostru de invatamant este ca stacheta este jos atat la intrarea, cat si la iesirea din scoli. La noi, ideea este sa ai o diploma, care deschide niste usi", spune Gabriel Matauan, HR & public affairs director in cadrul Lafarge Romania.
In industria materialelor de constructii, core-business-ul este foarte clar si specializat. Prin urmare, aceasta este una dintre industriile care nu isi permit sa se bazeze pe trainingul on the job si angajeaza preponderent ingineri, cu diferite specializari.
In FMCG lucrurile sunt mai flexibile, studentii vrand de multe ori sa promoveze fara a avea si abilitatile care presupun acest lucru.
"Ne lovim de o foarte mare nerabdare a tinerilor de a 'arde' etapele unei dezvoltari profesionale normale, superficialitate in asimilarea cunostintelor profesionale. Unii dintre ei vor deja sa ajunga manageri dupa doi trei ani. E mai degraba o cursa pentru status si nu pentru valoare profesionala", este de parere Monica Bolocan, directorul de resurse umane al producatorului de cafea Strauss Romania (fostul Elite Strauss).
In cadrul companiei Strauss, pentru joburile de entry-level este nevoie de absolventi de studii superioare, in cea mai mare parte din domeniul financiar-contabil. De asemenea, sunt cautati si inginerii, de la facultatile de electronica sau automatica.
"Exista candidati pe piata, insa principala provocare este identificarea acelora care au atitudinea corecta, potential si vointa de dezvoltare profesionala", spune Bolocan.
Lipsa unei legaturi directe intre facultatea absolvita si job are insa si unele avantaje.
Pentru dezvoltarea oricarei afaceri este ideal sa poti beneficia de avantajul unui mix de cunostinte si studii, din domenii diferite, dar care folosite la momentul potrivit si la locul potrivit pot aduce rezultate surprinzatoare. "Sa nu uitam ca sistemul bancar are clienti care opereaza in toate domeniile, astfel, pentru un bun bancher care lucreaza cu clienti din industrie de exemplu, reprezinta un avantaj cunoasterea problemelor in aceste domenii, posibilitatea de sta de vorba cu clientul pe limba lui, cum se spune, fiind capabil sa ii inteleaga afacerea si nevoile si sa ii propuna cele mai bune solutii", explica managerul de resurse umane al Millennium Bank.
Multi dintre angajatii care intra intr-un job care presupune o reorientare profesionala aleg varianta completarii studiilor universitare. "In ultima perioada s-a observat si o dorinta de completare a studiilor, in special a celor tehnice, prin urmarea unor cursuri postuniversitare de profil economic sau administare a afacerilor, astfel incat sa isi poata completa bagajul de cunostinte", spune Zinca. Potrivit declaratiilor directorului de HR, cea mai mare parte a celor 500 de angajati, cat are Millennium in prezent, sunt absolventi de profil economic.


Nivelul absolventilor: submediocru
O alta companie care angajeaza foarte multi studenti este Genpact, furnizor de servicii de business si solutii tehnologice. Pentru centrele de servicii din Bucuresti si din Cluj, compania recruteaza vorbitori de limbi straine care sa aiba experienta sau doar preocupari in domeniile finante-contabilitate, IT, servicii comerciale ca achizitii, servicii clienti si administrare de contracte.
"Profilul care corespunde cel mai bine nevoilor noastre de recrutare sunt absolventii de limbi straine ca germana, franceza, italiana, spaniola, portugheza, turca, maghiara sau limbile nordice si cei de stiinte economice", explica Mihaela Capatina, recruiter Genpact Romania.
In cadrul companiei Strauss exista o serie de teste de cunostinte profesionale la angajare, de exemplu, pentru absolventii de studii economice. Este vorba de un set de cunostinte de baza pe care, in opinia angajatorilor, ar trebui sa le stapaneasca orice student dupa cativa ani de studii. Iar rezultatul? Submediocru.
"Nu stiu care este cauza: o programa scolara neadaptata sau lipsa de interes si motivatia de a invata a studentilor in contextul social actual! Ganditi-va la valorile pe care le promoveaza societatea in prezent! Tinerii societatii noastre ar trebui sa aiba o mare putere de discernamant pentru a "sparge" zidul mediocritatii si nonvalorii impus de societate. Cautam sa identificam macar o "atitudine corecta" pe care sa putem noi construi ulterior valoarea profesionala", spune Bolocan.
Cu toate acestea, rectorul ASE spune ca studentii din cadrul facultatilor pleaca de multe ori in strainatate unde participa la schimburi internationale in cadrul programelor Erasmus, echivalandu-li-se semestrele sau anii de studii efectuati la universitatile partenere.
Un procent semnificativ din totalul angajatilor Genpact sunt studenti care lucreaza in regim full-time si part-time. "Intelegem si incurajam nevoia lor de dezvoltare si ca atare incercam sa fim cat mai flexibili pentru a le veni in ajutor. Unii dintre ei sunt atat de dedicati jobului incat au ajuns sa fie deja promovati", spune Capatina.
In cadrul Strauss Romania, 80 de angajati dintr-un total de aproximativ 400 angajati urmeaza in prezent o forma de invatamant superior. "Angajam studenti carora le acordam tot sprijinul pentru finalizarea studiilor, cum ar fi concediul de studii", explica Bolocan.
Pe de alta parte, la Genpact, studentii angajati sunt cei care au si o pregatire apropiata de cerintele noastre, cu toate acestea, compania nu se limiteaza doar la ei atunci cand recruteaza, ci ii intereseaza orice absolvent cunoscator de limbi straine, caruia ii ofera apoi pregatirea necesara. Mai mult, aproape toti angajatii Genpact din operatiuni vorbesc cel putin doua limbi straine.
"Este insa important de sesizat ca industria de servicii de business si solutii tehnologice este o industrie noua in Romania, ca atare noi am dezvoltat un program de training gratuit pentru studentii, absolventii sau persoanele cu experienta care nu detin inca toate abilitatile necesare angajarii in Genpact", spune Capatina, care adauga ca programul de training dezvoltat de Genpact este Career Academy si dureaza intre doi si trei luni.
In timpul acestui program cursantii aprofundeaza cunostintele de limba straina si se familiarizeaza cu contabilitatea internationala, adica contabilitate furnizori, contabilitate clienti si contabilitate generala, cu domeniul IT si serviciile comerciale, dar fac si training pentru dezvoltatea abilitatilor de comunicare, managementul timpului si tehnici de prezentare.
Capatina explica faptul ca succesul acestui program in 2008 se masoara prin faptul ca aproximativ 85% dintre absolventi sunt interesati de a-si incepe o cariera in Genpact, iar o parte dintre ei au fost deja angajati atat in Bucuresti cat si in Cluj.
In ce priveste specializarea angajatilor Genpact, majoritatea sunt implicati in procese de finante-contabilitate livrate clientilor-multinationale din intreaga Europa.
"Avand in vedere ca nu solicitam un grad de specializare foarte ridicat de la cei pe care ii angajam, pana in prezent am reusit sa ne atingem obiectivele de recrutare si suntem increzatori ca prin programele de training oferite vom reusi sa crestem nivelul de pregatire al viitorilor si actualilor nostri colegi", spune Mihaela Capatina.
In ce priveste corelatia programa scolara - multinationala, Capatina a constatat in interviurile de angajare ca programa scolara incepe sa fie orientata si spre aplicarea cunostintelor teoretice in practica.
"Multi studenti ne povestesc despre proiectele pe care le au de facut inainte de examinarea pentru majoritatea materiilor studiate. Aceste proiecte ii ajuta pe studenti sa priveasca materia acumulata din perspectiva companiilor. Pentru ca astfel de prioiecte sa fie posibile este insa nevoie si de colaborarea companiilor. Programul Genpact Career Academy a fost conceput tocmai pentru a oferi studentilor sau absolventilor platforma potrivita pentru contactul direct cu locul de munca inainte de angajare", spune Mihaela Capatina.
In acelasi scop de a cladi o punte intre scoala si job - pe langa Career Academy, Genpact a lansat impreuna cu Junior Achievement un al doilea program gratuit de training numit "Ora de Business" care se va desfasura de data aceasta in universitati si prin care urmarim sa le oferim studentilor instrumentele necesare dezvoltarii unei cariere. Trainingurile vor fi oferite de angajatii Genpact si vor atinge subiecte precum introducere in business si antreprenoriat, outsourcing, managementul calitatii (Lean Six Sigma) si consiliere in cariera.



Studiu de caz:
O treime dintre studenTii la ASE lucreaz~ din timpul facultatii
In ceea ce priveste Academia de Studii Economice din Bucuresti (ASE), cei mai multi studenti sunt inmatriculati la facultatile de management, economic si administratie publica, finante, asigurari, banci si burse de valori, contabilitate si informatica de gestiune, cibernetica, statistica si informatica economica.
La nivelul intregului invatamant superior, facultatile cele mai cautate si unde batalia pe locuri este mai intensa sunt cele de relatii economice internationale, finante-banci, automatizari si calculatoare, electronica, telecomunicatii, tehnologia informatiei, medicina veterinara, control si expertiza veterinara si management in agricultura, spun reprezentantii Ministerului Educatiei.
De cealalta parte, companiile angajatoare cauta absolventi de IT, finante - banci, limbi straine si ingineri constructori.
"Mediul de afaceri din Romania s-a imbunatatit si cererea interna de absolventi ai programelor de studii oferite de ASE este in crestere, consideram ca numarul celor care decid, dupa absolvire, sa lucreze in strainatate este relativ mic. Cea mai mare parte a absolventilor nostri se integreaza rapid in mediul economic si obtin pozitii manageriale si castiguri peste media economiei", spune Ion Gheorghe Rosca, rectorul ASE.
De exemplu, la admiterea pentru anul universitar 2007 - 2008, dupa prima optiune, s-au inscris 8.318 candidati care au avut 26.641 de optiuni. Repartizarea pe facultati a fost urmatoarea: 701 candidati inscrisi la administrarea afacerilor, cu predare in limbile engleza, franceza si germana, 761 la cibernetica, statistica si informatica economica, 600 la comert, 589 la contabilitate si informatica de gestiune, 164 la economia agroalimentara si a mediului, 141 la economie generala, 1.908 la finante, asigurari, banci si burse de valori, 1.389 la management, 993 - la Marketing si 1.082 la relatii economice internationale.
Rosca este de parere ca Academia de Studii Economice ofera in fiecare an un numar de locuri echilibrat pe facultati si in cadrul lor pe specializari in stransa legatura cu cerintele pietei fortei de munca.
Mai mult, el spune ca in ultimul timp programele din cadrul ASE au fost modernizate crescand componenta practic aplicativa. "Programele de licenta contin trei saptamani de practica de specialitate, iar cele de master au un semestru destinat stagiilor la companii sau institutii publice. Practica se desfasoara pe baza de conventii-cadru incheiate de ASE cu companii, institutii financiar-bancare, cu institutii publice, pe baza de conventii incheiate de fiecare facultate cu actorii mediului economic si social si pe baza de angajare", spune rectorul ASE. Aproximativ 30-35% dintre studentii din cadrul ASE lucreaza full-time si part-time.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO