♦ În urmă cu o sută de ani în România funcţionau circa 350 de şcoli private, de la grădiniţe până la şcoli profesionale ♦ Azi, numărul acestora a ajuns la peste 700 de unităţi, cu un ritm accelerat de creştere în ultima decadă, oamenii de afaceri spunând că după investiţiile private în sănătate, educaţia poate deveni o altă oportunitate de business pe termen lung pentru România.
Datele din Anuarul Statistic publicat în 1922, primul după Marea Unire, arată că la nivelul anului 1921 pe teritoriul României funcţionau 347 de şcoli private, dintre care 143 erau şcoli primare cu programa statului, restul fiind grădiniţe, şcoli primare cu programă proprie sau şcoli profesionale.
La finalul anului 2016, numărul instituţiilor private de învăţământ ajusese la 701 unităţi faţă de cele 378 care funcţionau în 2006, potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS), această parte a educaţiei având o cu totul altă dinamică faţă de cea înregistrată de unităţile de învăţământ de stat.
Astfel, tot datele INS arată că numărul de unităţi de învăţământ în proprietate publică a scăzut cu peste 20% în ultimii zece ani, de la aproape 8.100 de unităţi în 2006 la 6.309 instituţii la finalul anului 2016.
În total, la finalul anului 2016 în România funcţionau 7.010 instituţii de învăţământ, de la creşe la universităţi, cu 1.500 mai puţine faţă de acum zece ani.
Unde se produc modificările?
Dacă în 2006 nu exista nicio creşă privată, la finalul anului 2016 erau înscrise deja 31 de astfel de unităţi. Numărul grădiniţelor private a explodat în perioada analizată de la 194 de unităţi la 346.
Şcolile de maiştri şi şcolile de posticeale private s-au înmulţit şi ele, mediul privat încercând astfel să îşi formeze singur angajaţii de care are nevoie în contextul crizei de pe piaţa forţei de muncă. De exemplu, numărul de şcoli private de maiştri a ajuns la 124 de unităţi, de la 54 în 2006, depăşind astfel numărul de şcoli de maiştri de stat (25, la nivelul anului 2016).
„Cred că în sănătate şi educaţie este un potenţial foarte mare de creştere, sunt domenii care vor deveni interesante pnetru antreprenori“, spunea recent Bogdan Georgescu, antreprenorul care în urmă cu cinci ani a lansat Bookster, un business care le aduce angajaţilor din companii cărţile dorite în baza unui abonament cu angajatorul.
Situaţia de la stat
Pe partea de instituţii de învăţământ publice, situaţia este aproape dramatică.
De exemplu, potrivit INS, la finalul anului 2017 mai erau doar 792 de grădiniţe de stat, de două ori mai puţine faţă de nivelul din 2006.
În perioada analizată s-au închis peste 1.000 de şcoli din învăţământul primar şi gimnazial şi un număr similar de unităţi şcolare din învăţământul preuniversitar, liceele tehnice de stat fiind o „specie“ aproape pe cale de dispariţie.
Datele de la Institutul Naţional de Statistică arată că la finalul anului 2016 în România erau înregistrate 7.010 şcoli, număr în care intră toate formele de învăţământ, de la creşe la universităţi. Dintre acestea, 3.140 erau în mediul rural, restul fiind în mediul urban.
Conform unor informaţii furnizate recent de Ministerul Educaţiei, din acest total de unităţi de învăţământ, peste 2.400 au grupurile sanitare în exterior.
Mai departe, tot statisticile arată că 3.500 de unităţi nu sunt racordate la reţeaua de gaze naturale, astfel că anual şcolile trebuie să-şi bugeteze achiziţiile de lemne pentru a încălzi sălile de curs. Altfel, orele nu se ţin.
Pentru cei 1,7 milioane de copii care sunt înscrişi în învăţământul primar şi gimnazial sunt 136.365 de calculatoare, circa 83.000 fiind în şcolile de la ţară. Când toată lumea vorbeşte despre digitalizare, în şcolile din România 12 copii în medie se bat pentru un loc la un calculator.
Învăţământul vocaţional este şi el la mare modă, dar copiii din şcolile din România nu au unde să facă lucrări practice, în contextul în care în cele peste 4.000 de unităţi din învăţământul primar şi gimnazial nu funcţionează decât 540 de ateliere. Dintre acestea, 335 sunt în zona urbană, cei peste 760.000 de copii de la sate trebuind să se mulţumească cu 205 ateliere.
În acest context, cel mai probabil pe termen lung investiţiile private în educaţie vor prinde tot mai mult contur.
„Şcolile private nu sunt un proiect social, sunt afaceri rentabile, dar cu un ritm de recuperare a investiţiei în condiţiile date. La final însă, lecţia este că nu mai poţi aştepta statul“, mai spunea Bogdan Georgescu.
Aflaţi cum s-a schimbat România în ultima sută de ani accesând platforma www.zf.ro/romania100
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE