Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023

Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023. Alin Şerban, CEO al Tazz by eMAG: În Timişoara avem astăzi de trei ori mai mulţi parteneri decât în 2018. Sunt mult mai multe restaurante, undeva la 350-400 active pe Tazz

21.09.2023, 00:06 Autor: Cristina Roşca

În fiecare marţi de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din oraşul de pe Bega vin să povestească în emisiunea Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023 despre cum a crescut şi cum s-a dezvoltat urbea în ultima perioadă.

Din punct de vedere HoReCa, Timişoara este foarte bine repre­zentată, având multe restaurante cu specific, la fel şi cafenele de specialitate, spune Alin Şerban, CEO al platformei de livrări Tazz by eMAG.

„Dacă vorbim de locuri interesante, oraşul stă bine. Centrul vechi al Timişoarei e foarte bine dezvoltat. Ce mă bucură însă este că au apărut şi în afara acestei zone istorice localuri de interes. Mi-aş dori să văd şi în cartiere mai multe locuri de specialitate, la fel cum sunt în Piaţa Unirii. Cred că s-au făcut paşi foarte mari aici, dar mai sunt multe de făcut, e loc de dezvoltare. Totuşi, se întâmplă lucruri şi se vede şi în business, se vede şi în oameni şi în turiştii care vin“, a spus executivul în cadrul emisiunii Timişoara Capitală Europeană a Culturii în 2023, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania, care este partenerul principal al programului Timişoara Capitală Europeană a Culturii 2023.

Compania Tazz, ce a funcţionat iniţial sub numele eucemănânc, a fost înfiinţată în 2013 de cinci antreprenori din Timişoara, iar Alin Şerban li s-a alăturat în 2018.

„Eu nu sunt unii dintre membrii fondatori, ci sunt cel care a dus compania mai departe la nivel naţional. Nu poţi să faci lucruri mari şi să gândeşti mic. Totodată, cred că nu banii sunt cel mai important lucru în a creşte un business, ci partenerii puternici care au know-how-ul şi care te ajută. Evident, nu poţi să faci nimic fără o echipă foarte bună şi fără oameni foarte buni. Asocierea noastră cu eMAG ne-a dat o totală deschidere la know-how-ul lor în această industrie de digital. Acesta a fost primul motiv pentru care am ales să facem acest acest parteneriat.“

Astăzi, compania are două birouri, unul în Timişoara, de unde a pornit totul, şi unul în Bucureşti.

„Timişoara, în ultimul timp, a evoluat, sunt foarte multe schimbări în bine în oraş. Cred că din punct de vedere business mai e loc, mi-aş dori ca mai multe nume locale să se transforme în branduri naţionale, aşa cum a reuşit Tazz. Dar cred că suntem pe drumul cel bun.“

În cazul Tazz, jumătate de echipă e în continuare în Timişoara. Cealalătă jumătate e în Bucureşti.

„Practic, noi avem în Timişoara tot ce înseamnă partea de tech, până la urmă Tazz este o companie de tehnologie, iar Timişoara e recunoscută ca şi capitala României din acest punct de vedere. Tot aici avem şi partea de legal sau HR. Totuşi, sunt funcţionalităţi pe care ne-a fost foarte greu să le găsim în Timişoara, e vorba de de marketing operaţional sau sales, iar pe acestea le-am dezvoltat în Bucureşti. Cumva stăm între două oraşe, iar jumătate din timpul meu sunt în Timişoara şi jumătate în Bucureşti.“

Despre scena ospitalităţii din oraşul de pe Bega, executivul spune că sunt restaurante din Timişoara care, din punct de vedere al vânzărilor pe Tazz, sunt între primele zece din ţară. „Timişoara este şi oraşul de unde am plecat, de aici şi cota de piaţă foarte mare pe care o avem.“

Totuşi, adaugă că şi-ar dori să vadă în oraş mai multe localuri deţinute de antreprenori din Timişoara.

„Vorbesc de afaceri de familie, în care oamenii să pună mult mai mult suflet. Şi mi-aş dori foarte mult ca aceste locuri să apară nu doar în centrul urbei, ci şi în cartiere.“

El mai crede că partea de street-food, pe care o vedem adesea când mergem în afara ţării, ar trebui mult mai mult dezvoltată şi în România.

„Ce avem nevoie ca societate, în primul rând, este să creştem aceste afaceri locale şi să le ducem mai departe. Nu cred că cel mai important este să dezvoltăm o reţea care să fie neapărat prezentă în toată România, dacă dezvoltăm 100 de businessuri care sunt locale şi care merg foarte bine în Timişoara e la fel de bine.“

Cele mai importante oraşe ca business pentru Tazz sunt Bucureşti, Timişoara şi Cluj. Acestea sunt complet diferite unul de altul, atât în online cât şi în offline, de la felurile de mâncare ales, la modul în care oamenii comandă, la ce oră comandă.

„În Timişoara, avem astăzi de trei ori mai mulţi parteneri decât în 2018. Sunt mult mai multe restaurante, undeva la 350-400 active pe Tazz. Şi e vorba doar de restaurante. E un nivel similar cu cel din Cluj, doar Bucureştiul e de 3-4 ori mai mare. Se vede o efervercenţă, toată lumea îşi doreşte online, toată lumea vrea să intre în platformă, foarte puţini ies.“

Businessul de online e total diferit de cel de offline şi poate reprezenta un plus, crede Alin Şerban. Sunt şi afaceri care sunt doar online, dar cele mai multe au model mixt.

„Dacă ne uităm pe străzile din Timişoara vedem că lumea iese afară, lumea se plimbă, se văd turişti. Cred însă că, dacă am avea mai multe afaceri locare, ar putea să fie şi mai bine. Totuşi, nu există termen de comparaţie versus 2018 sau 2013. E distanţă ca de la cer la pământ.“

Şi în cazul Tazz, în 2023 se vede o creştere a numărului de clienţi, businessul de livrări având un plus de peste 10%.

„Pe partea de HoReCa a fost o creştere, dar cred că din cauza preţurilor care au crescut foarte mult, acest avans a fost încetinit.“

Totuşi, în oraş se simt foarte mulţi turişti. Se simte acest val de Capitală Culturală. Executivul aşteaptă sfârşitul de an pentru că el crede că o să vină şi mai multă lume.

„Cred că este ultima şansă a Timişoarei de a se poziţiona ca un centru de ceva şi sincer cred că ne-a mai rămas doar partea de cultură. Cred că este un drum foarte bun pentru că n-o să putem deocamdată să concurăm nici cu Bucureştiul pe business şi nici cu Clujul pe partea de entertainment. Plus că, ţinând cont de istorie, e cea mai bună cale.“

De altfel, Tazz este parter în proiectul Brâncuşi, e vorba de cea mai mare expoziţie a artistului în România.

„Brâncuşi un brand foarte puternic pe care România îl are şi nu îl conştientizează. Dacă ne uităm la cealaltă Capitală Culturală a României, Sibiu, oraşul a beneficiat foarte mult şi post eveniment. Cred că un proiect de această anvergură ar trebui să aibă efect mulţi ani după, nu doar în anul în care s-a întâmplat. E ca şi în business, ai pus nişte seminţe care speri că o să crească şi o să recoltezi mult timp după aceea“, conchide el.

Compania HCL Online Advertising SRL, care operează businessul Tazz, a avut afaceri de 177 mil. lei anul trecut, plus 81,5%.

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Banca Transilvania