ZF 25 de ani: Antreprenori

ZF 25 de ani. Ce fac astăzi antreprenorii care, după ce au făcut exit din primul lor business, au ieşit din lumina reflectoarelor? „Prefer să cheltui bani pe genomul meu decât pe un Bentley sau pe un avion“

15.08.2023, 00:07 Autor: Cristina Roşca

♦ Unii oameni de afaceri locali sunt la fel sau aproape la fel de cunoscuţi precum businessurile pe care le-au creat l Alţii preferă să rămână în spatele cortinei şi să fie doar „regizori“, nu şi „actori“ ♦ Unii antreprenori vând companiile pe care le-au fondat, dar nu rezistă mult timp departe de mediul de business şi revin în prim-plan cu o nouă idee. Sau cu mai multe ♦ Există însă şi aceia care, după vânzare, au dispărut de pe radare. Astfel, chiar dacă ei pun în continuare banii la treabă, există puţine informaţii despre ce fac astăzi ♦ Ei bine, despre aceştia este vorba astăzi.

„Într-o zi friguroasă din luna ianuarie, Dan Stoicescu, un milionar care locuieşte în Elveţia, a devenit a doua persoană din lume care şi-a cumpărat genomul (the full sequence of his own genetic code – trad.). El este totodată unul dintre puţinii oameni care îşi permit costul pe care-l presupune asta, de 350.000 de dolari“, scria pe 4 martie 2008 cotidianul ame­rican The New York Times, unul dintre cele mai cunoscute din lume.

Acesta este unul dintre ulti­mele articole în care apare men­ţionat Dan Stoicescu (astăzi în vârstă de 71 de ani), cel care în 2007 a încasat, conform datelor de la acea vreme, aproape 150 mil. euro de la grupul Activs pentru compania farma Sindan, pe care o fondase cu 15 ani în urmă. El s-a retras atunci şi din business, şi din lumina re­flectoarelor, mutându-se în Elveţia. Ce a făcut apoi?

Antreprenorul declara în 2008 că el crede că viaţa poate fi prelungită prin nanotehnologie şi inteligenţă artificială, dar şi prin dietă şi printr-un stil de viaţă controlat.

În 2008, Soicescu declara pentru New York Times că „prefer să cheltui bani pe genomul meu decât pe un Bentley sau pe un avion“.

Nu există informaţii despre ce face astăzi antreprenorul, însă este cert un lucru, el face parte dintr-un club foarte restrâns de oameni de afaceri care, după exit, se retrag nu doar din lumina reflectoarelor, ci şi din business.

Cei mai mulţi antreprenori, chiar dacă nu mai ies la rampă, continuă să facă business. Iar Florentin Banu este, poate, cel mai concludent exemplu. El este cunoscut drept fondatorul napolitanelor Joe şi al supermarketurilor Artima (acum Carrefour Market).

Primul business a fost preluat de elveţienii de la Nestlé, iar cel de-al doilea de fondul de investiţii Enterprise Investors, care apoi l-a revândut lui Carrefour. Mai recent, omul de afaceri român a mai făcut o trazacţie, dar nu un exit, ci o vânzare parţială (88% din firmă), mai exact a atras un grup elveţian - Noventa AG - în acţionariatul producătorului de mase plastice Interpart Production din Timiş, companie care acum se numeşte Noventa România. El continuă să fie acţionar şi în alte companii, dar ultimele sale declaraţii datează de mai bine de cinci ani.

„Am spirit antreprenorial şi de aceea mă întorc de fiecare dată în business. Cred că satisfacţia dată de muncă este a doua după cea dată de dragoste. La un moment dat nu mai lucrezi pentru bani“, explica Banu în 2018 pentru ZF.

Un alt antreprenor care a rămas în business si după exit este Roger Akouri. După ce a vândut alături de alţi antreprenori grupul A & D Pharma, el a construit cel mai mare muzeu privat de artă din România – MARe, care va aduce curând la Bucureşti 46 de opere ale lui Picasso.

Antreprenorii „pursânge“ sunt, de regulă, cei care nu se pot opri din a crea ceva. Astfel, chiar şi după ce au dezvoltat o companie au idei pentru o alta. Chiar şi după ce au vândut un business, pe care au încasat, poate, milioane sau zeci de milioane de euro, ei nu se retrag pe o insulă sau nu se mulţumesc cu investiţii pasive, ci vor să îşi pună energia creatoare la lucru. Cei mai mulţi aleg să încerce cu totul altceva. Există însă şi unii care revin la acelaşi domeniu.

Nu toţi rămân însă şi în prim-plan, alături de propriul business, aşa cum au făcut cu prima afacere. Spre exemplu, numele familiei Constantinescu a fost multă vreme asociat cu cel al produ­cătorului, distribuitorului şi retailerului de jucării Noriel.

După vânzarea companiei către fondul de investiţii Enterprise Investors în 2016, antreprenorii nu au mai oferit interviuri. Cristian Constantinescu figurează pe profilul propriu de Linkedin ca locuind în Barcelona şi fiind fondatorul producătorului de cosmetice Nala, în timp ce George Constantinescu apar, pe aceeaşi reţea de socializare de business drept fondatorul Noriel. Aceasta este ultima informaţie disponibilă.

Exemplul lor nu este singular. Corina şi Sebastian Bălăşescu au vândut compania Urgent Curier acum aproape un deceniu, în timp ce Vasile Armenean a „predat“ producătorul de îngheţată Betty Ice către gigantul Unilever.

Ce fac ei astăzi? Informaţiile oficiale sunt puţine. Despre Armenean există date cum că ar fi investit în real-estate şi în alte afaceri mai mici, ca angel investor.

Similar este şi cazul lui Virgil Mailat, Gheorghe Grec, Emil Morariu, Alexandru Rus, Nicolae Băcila şi Rujiu Anghel Rus. Cei şase antrepreori au încasat împreună în 2009 circa 150 mil. euro pe producătorul Bere Mureş pe care l-au vândut către olandezii de la Heineken.

Virgil Mailat şi Emil Morariu continuă să fie activi în business, primul pariind mai ales pe sănătate, iar al doilea pe industria hotelieră. Totuşi, niciunul dintre ei nu mai este faţa noilor businessuri, lăsând noua generaţie să iasă în prim-plan.