♦ În foarte multe cazuri, antreprenorul este şi CEO-ul firmei pe care a fondat-o, dar sunt şi unele exemple în care a existat un transfer de încredere între creatorul unui business şi un executiv crescut sau adus în companie care a preluat rolul de director executiv. În cadrul campaniei ZF 25 de ani, Ziarul Financiar vă prezintă 25 de antreprenori care au văzut în delegarea deciziilor către un executiv o strategie de a căuta noi modalităţi de creştere pentru propria afacere, dar şi de a atinge un echilibru între viaţa personală şi cea de business.
În vara acestui an, Daniel Dines, 53 de ani, matematicianul din Oneşti care este unul dintre fondatorii UiPath, a anunţat că se va retrage din funcţia de co-CEO pentru una nou înfiinţată pe inovaţie, astfel că Rob Enslin, celălalt co-CEO, va deveni director general unic începând cu anul viitor. „În timp ce reflectez asupra începutului călătoriei UiPath, mă cuprinde un profund sentiment de recunoştinţă pentru experienţa suprarealistă de a vedea cum această companie uimitoare a devenit ceea ce este astăzi. De la un apartament micuţ din România la o companie publică cu venituri de peste 1 mld. dolari şi peste 10.000 de clienţi, rămân revigorat de aspiraţia noastră îndrăzneaţă de a crea o companie generaţională care va revoluţiona însăşi natura muncii“, spunea la momentul anunţului Dines.
„Ca în cazul oricărei companii, eu şi Consiliul de Administraţie am considerat întotdeauna că planificarea succesiunii conducerii este unul dintre cele mai importante mandate ale noastre. Sunt constant în convingerea mea că trebuie să evoluăm şi să ne adaptăm pentru a asigura succesul pe termen lung al UiPath. Ca parte a acestui proces, în aprilie 2022, l-am angajat pe Rob Enslin ca partener al meu în calitate de co-CEO - iar în ultimul an, i-am delegat din ce în ce mai mult lui Rob scalarea afacerii noastre“. Dines a cofondat UiPath în 2005 şi a ocupat funcţia de director executiv de atunci. Enslin s-a alăturat în calitate de co-CEO în mai 2022.
„Voi prelua rolul nou creat de chief innovation officer. Fiind un inginer înrăit, aceasta a fost întotdeauna adevărata mea pasiune. Intenţionez să conduc agenda de inovare a UiPath pentru a transforma automatizarea întreprinderilor prin valorificarea următoarei generaţii de tehnologii AI în soluţii practice pentru clienţii noştri. De asemenea, voi continua să fiu preşedinte executiv al Consiliului de Administraţie, unde voi colabora cu Rob în ceea ce priveşte deciziile strategice şi voi provoca echipa de conducere să susţină cel mai important ingredient al nostru pentru succes şi fericire: cultura noastră“.
Daniel Dines, cofondator al UiPath: Voi prelua rolul nou creat de chief innovation officer. Fiind un inginer înrăit, aceasta a fost întotdeauna adevărata mea pasiune. Intenţionez să conduc agenda de inovare a UiPath pentru a transforma automatizarea întreprinderilor prin valorificarea următoarei generaţii de tehnologii AI în soluţii practice pentru clienţii noştri.
Acesta este doar unul dintre exemplele identificate de ZF în care antreprenori de elită au făcut un pas în spate pentru a-şi aloca timp să găsească noi nişe de creştere pentru afacerea lor. Dar sunt şi altele, la fel de interesante.
Iulian Stanciu este cel mai cunoscut om din comerţul online din România, dar la rândul său în 2021 l-a numit la cârma eMAG pe Tudor Manea în funcţia de CEO. Într-un interviu al seriei Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank, Stanciu a vorbit cât se poate de deschis despre importanţa delegării deciziilor, amintind un episod personal, când într-o perioadă de spitalizare nu a mai putut fi la fel de activ în business.
„Este o greşeală a antreprenorilor din generaţia mea, o credinţă că deciziile bune sunt luate doar de ei. Aşa am fost învăţaţi, dar abia în momentul în care delegi, oamenii nu se mai raportează la tine. Problema este că dacă oamenii doar execută, în cazul unei decizii greşite dau vina tot pe tine. Delegarea este tot în sus. Când ai un sistem cu mulţi oameni responsabili care iau decizii, tu ca manager te poţi uita la lucrurile cu adevărat importante. Oamenii trebuie să ştie că dacă iau o decizie şi greşesc, dar învaţă, e ceva normal. La fel fac copiii, iar în business suntem toţi nişte copii“, spunea Iulian Stanciu în cadrul interviului pentru Lecţii de Business.
Tot el mai spunea că un proces decizional descentralizat contribuie la agilitatea companiei, aceasta fiind, poate, cea mai importantă îsuşire pe care trebuie să o aibă un business în contextul actual. „Cu cât este mai descentralizat procesul, cu atât decizia sa ia mai repede. În momentul când dai accesul la date şi îi înveţi pe oameni cum să îşi ia deciziile, ai mulţi oameni care deodată iau decizii. Într-un astfel de context nu mai trebuie ca procesul să escaladeze până la vârf şi apoi din nou la bază, pentru că durează. Când ai 1.000 de oameni care iau decizii rapid, lucrurile funcţionează rapid. Dar trebuie să structurezi datele şi să ai un set de reguli. Mai mult, dacă greşeşti, recunoaşte că ai greşit, învaţă ceva şi mergi mai departe“, mai spunea Stanciu în interviul amintit.
Iulian Stanciu, preşedinte executiv eMAG: Este o greşeală a antreprenorilor din generaţia mea, o credinţă că deciziile bune sunt luate doar de ei. Aşa am fost învăţaţi, dar abia în momentul în care delegi, oamenii nu se mai raportează la tine. Problema este că dacă oamenii doar execută, în cazul unei decizii greşite dau vina tot pe tine. Delegarea este tot în sus. Când ai un sistem cu mulţi oameni responsabili care iau decizii, tu ca manager te poţi uita la lucrurile cu adevărat importante. Oamenii trebuie să ştie că dacă iau o decizie şi greşesc, dar învaţă, e ceva normal. La fel fac copiii, iar în business suntem toţi nişte copii.
Macromex este un alt exemplu de business în care fondatorul a făcut un pas în spate numind un CEO din cadrul companiei. Astfel, în 2019, fondatorul grupului, Dan Minulescu, alege să se retragă din funcţia de CEO al companiei, pas pe care puţini antreprenori îl fac, în locul său fiind numit Albert Davidoglu. El s-a alăturat echipei de management a Macromex din anul 2012 în rolul de business development director, iar din 2017 a preluat funcţia de COO (Chief Operating Officer) pe care a deţinut-o până în 2019. Înainte de a se alătura grupului antreprenorial, Albert Davidoglu acumulase o experienţă de aproape 11 ani în mai multe funcţii de conducere în cadrul gigantului Unilever.
Tot într-un interviu din seria Lecţii de Business, Davidoglu spunea că pentru el, primii trei ani la Macromex au fost de înţelegere a modului în care funcţiona afacerea, abia apoi a venit partea de construcţie, iar după aceea a venit şi încrederea. „Mie mi-a luat şapte ani să ajung la această încredere şi este o încredere care s-a creat reciproc între mine şi fondatorul Macromex. Anul 2019 a fost momentul potrivit pentru lucrul acesta, pentru a lua funcţia de CEO. A fost foarte interesant momentul acela“, a spus Albert Davidoglu, CEO al Macromex.
Ca CEO, Davidoglu a spus foarte clar că partea de antreprenoriat pursânge este zona de creaţie de business. „Un antreprenor poate să facă din abstract concret. Acesta este antreprenoriatul pur. Rolul nostru ca executivi este să transformăm visele în realitate şi să creăm un business sustenabil. Acesta este rolul echipei executive.“
Albert Davidoglu, CEO al Macromex: Un antreprenor poate să facă din abstract concret. Acesta este antreprenoriatul pur. Rolul nostru ca executivi este să transformăm visele în realitate şi să creăm un business sustenabil. Acesta este rolul echipei executive.“
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE