ZF English

Un nou slogan: "Buy Romanian"

02.03.2001, 00:00 41



Anii socialismului au compromis nu numai ideea de produs romanesc, prin supralicitarea nationalismului si prin limitarea din ce in ce mai drastica a importurilor, dar si calitatea produsului romanesc, ajunsa subiect de bancuri si de reflectii amare.

In primii ani dupa Revolutie, valul de produse de origine straina a satisfacut pofta de calitate a consumatorului autohton, punand in umbra aproape complet marfurile romanesti.

Treptat, situatia a prins sa se schimbe, cel putin din punct de vedere al bunurilor de consum; comerciantii au constatat ca isi vand mai bine marfa daca in loc de "pulpe SUA" sau "pui Belgia" afiseaza eticheta "pui romanesti".

Varii asociatii de producatori au inceput sa prezinte tot mai coerent avantajele comparative ale produselor romanesti, spre a castiga teren in fata concurentei unor importuri mai mult sau mai putin justificate.

Cea mai organizata forma a acestui curent de opinie este, la ora actuala, Asociatia pentru Promovarea Produselor si Serviciilor - Romania (APPSR), organizatie non-profit infiintata in luna mai a anului trecut cu scopul de a populariza valoarea marfurilor romanesti si avantajele lor comparative fata de marfurile din import.

aeful Asociatiei, Valentin Ionescu, fost ziarist, a fondat Asociatia impreuna cu alti cativa jurnalisti, intr-un moment in care au apreciat ca "a venit timpul ca romanul sa realizeze ca valoarea traditiilor si produselor romanesti este ".

Prin urmare, Asociatia a initiat Programul "Fabricat in Romania", program neguvernamental de promovare si sustinere a produselor si serviciilor de origine romaneasca.

Programul vizeaza redescoperirea identitatii nationale - in manifestarile ei comerciale, evident - iar esenta filozofiei lui este: a€oinainte de a ne uita spre Occident, trebuie sa fim mandri de ceea ce producem in propria tara".

Modelul dupa care a fost conceput programul este cel al celebrului concept comercial "Buy American", preluat ulterior de mai toate tarile europene. Ionescu aminteste aici de campania de promovare initiata de autoritatile israeliene, insotita de inscriptionarea tuturor produselor autohtone cu sigla "Cumparati alb-albastru", dupa culorile drapelului national.



Marca "Fabricat in Romania"

Aplicarea programului "Fabricat in Romania" (FIR) se bazeaza pe conceptul marcii colective, prin acordarea dreptului de a utiliza o marca inregistrata, proprietatea APPSR, pentru toate serviciile si produsele inscrise in Programul FIR.

Marca este inregistrata la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM), iar Asociatia va comunica participantilor la acest program rapoarte periodice de activitate si rezultate ale monitorizarii efectelor lui.

Incepand cu martie-aprilie 2001, FIR va fi popularizat printr-o campanie la scara nationala de promovare a produselor romanesti si de informare a opiniei publice, incluzand si inscriptionarea marfurilor cu sigla FIR.

APPSR va colabora cu agentii de publicitate, de relatii publice, cu presa, va organiza manifestari si caravane publicitare.

La sfarsitul lunii septembrie 2001, Asociatia va lansa publicatia "Fabricat in Romania" si va deschide primele magazine care vor purta acelasi nume. Campania de promovare a marcii FIR va fi asemanatoare cu campaniile publicitare ale marilor firme si cu cele de prezentare a programelor electorale.

Bugetul necesar lansarii si promovarii programului va fi realizat din cotizatiile membrilor si din contributiile asociatiilor interesate, ale SIF-urilor, ale bancilor si societatilor de asigurare.

Pentru anul in curs, cotizatia de membru este de 5 milioane de lei pentru persoanele fizice si de 10 milioane de lei pentru persoanele juridice.

Prin urmare, e mai putin probabil ca un ins care are o mica asociatie familiala sa-si permita sa cotizeze ca sa-si promoveze oalele de lut sau macrameurile.

La formarea bugetului vor contribui si filialele Asociatiei din tara, precum si organismele afiliate si simpatizante ale programului: CCIR, administratia locala, sindicate, organizatii patronale si profesionale si, nu in ultimul rand, presa locala.

Bugetul pentru campania "Fabricat in Romania" va fi administrat de o societate specializata in finante si va fi impartit pentru publicitate, relatii cu publicul, editarea revistei "Fabricat in Romania", site de Internet si cheltuieli operationale.

Sustinatorii acestui program se vor a fi persoane importante, personalitati culturale, politice, sportive. Valentin Ionescu da exemplul fotbalistului Gica Hagi, care "mai mult ca sigur va sustine acest Program".

Ca in cazul oricarei reclame, e de presupus ca imaginea fotbalistului, inscriptionata pe panourile sau fluturasii publicitari FIR, va conta mai mult pentru microbist in decizia de a cumpara un produs decat calitatea produsului sau faptul ca acesta este produs in Romania.



Hanuri romanesti versus fast-food-uri

Asa cum spune Ionescu, "orice tara normala la cap isi protejeaza produsele interne si nu intinde mana unor producatori externi care nu fac altceva decat sa-si mareasca piata de desfacere a produselor pe care le fabrica". aeful APPSR sustine ca produsele si serviciile romanesti au fost in ultimii ani desconsiderate, pe fondul invaziei marfurilor de import, ceea ce a fost in detrimentul productiei romanesti si al fortei de munca autohtone.

Ideea pe care se bazeaza Ionescu pentru a aplica acest program este schimbarea mentalitatii romanului inca din anii copilariei, de la gradinita si din scoala generala.

Valentin Ionescu vorbeste despre fast-food-urile de la noi din tara, de inspiratie straina, care "pot fi eclipsate usor in fata unor hanuri romanesti, unde mancarea ar fi la fel de buna ca si cea straina si unde romanii ar putea sa se simta ca acasa.

Dar mie, personal, imi este greu sa cred ca vom putea renunta la hamburgerii de la McDonald's sau la prajiturile de la Spring Time.

Va pot garanta ca nici kebaburile sau saormele turcesti, vandute in chioscuri insalubre, nu vor disparea din meniul de zi cu zi al romanului".

Orice prestator autohton de servicii sau intreprindere care realizeaza produse integral romanesti sau "care devin romanesti prin transformari radicale" va putea beneficia de marca "Fabricat in Romania".

Practic, toate produsele ce porta marca "Fabricat in Romania" ofera garantia ca sunt 100% autohtone. Bineinteles ca orice producator care doreste ca marfa sa sa poarte aceasta marca trebuie sa plateasca o suma de bani pentru a-si asigura campania publicitara sub umbrela marcii colective.

Mai exact, taxa de licenta platita de producator va fi constituita intr-un buget, separat de celelate bugete ale Asociatiei, care va deveni un buget de promovare a marcii.

Cum ramane insa cu problema calitatii produselor? Programul FIR ofera garantia ca produsul este fabricat in tara, insa nu penalizeaza in nici un fel producatorii care distribuie marfa de proasta calitate sau expirata.

Valentin Ionescu recunoaste ca lucrurile nu se vor rezolva la acest capitol decat in timp, iar obiectivele Asociatiei vor fi atinse in ani de zile.



Membri, asociati si parteneri

Cei ce doresc sa se implice in FIR o pot face din postura de membru, de asociat sau de partener, explica Valentin Ionescu.

Membrii cotizanti ai FIR au dreptul de a folosi marca programului "Fabricat in Romania", sa fie informati periodic despre activitatile si rezultatele programului, sa participe la diverse targuri, expozitii si forumuri economice si sa participe, semestrial, la Adunarea Generala care stabileste orientarea strategica a Programului FIR.

Produsele membrilor FIR vor fi prezentate prin pagina proprie de Internet a Programului, vor fi promovate prin publicatia "Fabricat in Romania" si prin Anuarul cu acelasi nume.

Titulatura de asociat FIR va fi acordata liderilor de opinie - VIP-uri din politica si sport, personalitati culturale, ONG-uri, oameni de afaceri si din presa - care se vor implica in promovarea FIR.

Parteneri FIR sunt "cei care se implica moral si material in declansarea si sustinerea Programului"; acestora li se va oferi o pagina de publicitate in Anuarul "Fabricat in Romania", iar produsele si numele companiei vor fi mentionate in toate materialele promotionale ale FIR si in cadrul tuturor evenimentelor desfasurate sub egida APPSR. Atat asociatii, cat si partenerii au putere de decizie in privinta modului de continuare a Programului.

Ambitia Asociatiei este ca, dincolo de produsele de larg consum, sa determine o reconsiderare a tuturor valorilor romanesti, inclusiv a sarbatorilor nationale.

Valentin Ionescu considera ca sarbatorile romanesti si-au pierdut adevarata lor semnificatie, nu mai reprezinta decat o afacere si tind sa fie inlocuite de sarbatori "de import", ca Valentine's Day.

"Revalorizarea simbolurilor nationale este la fel de importanta ca si cea a marcilor traditionale autohtone.

Trebuie sa restituim sintagmei sensul originar si sa incercam sa inlaturam sensul ei actual peiorativ, marca a lipsei de incredere ce caracterizeaza atitudinea actuala a romanilor", sustine seful APPSR, cu evident optimism. Ramane de vazut cat de intemeiat se va dovedi optimismul lui.

Fiindca atunci cand consumatorul prefera unui produs strain unul romanesc, o face numai daca stie ca produsul romanesc e de calitate.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO