Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Diana Barbu a renunţat la programul clasic de la job şi a reuşit pe cont propriu să devină una dintre cele mai cunoscute ilustratoare din România. Care este povestea ei?

07.09.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Ilustraţiile ei atrag atenţia prin prezenţa elementelor botanice, prospeţimea cromaticii şi delicateţea liniilor, munca Dianei Barbu „îmbrăcând“ o serie întreagă de obiecte, de la tablouri clasice, până la ambalaje, cărţi sau calendare.

Diana Barbu a lansat proiectul Diana Barbu Illustration din pasiunea pentru ilustraţie, desigur, dar şi pentru că în 2018, atunci când şi-a înregistrat propria firmă, simţea nevoia de a evada din rutina muncii cu program fix.

„Acest proiect a pornit din nevoia de a scăpa de un program care simţeam că mă încorsetează, acela clasic de 9 la 5 de la job. Mi-am dorit să lucrez pe cont propriu şi atunci am luat-o pe calea antreprenoriatului. Decizia a venit în 2018 când am şi demisionat“, spune Diana Barbu într-un nou episod al Afaceri de la Zero. Povesteşte că şi-a descoperit pasiunea pentru ilustraţie mai mult accidental, prin explorări personale şi joacă pe terenul designului.

„Lucram la nişte afişe pentru câţiva prieteni şi tot explorând zona aceasta am descoperit ilustraţia şi mi-am dat seama că acesta este drumul meu.“ Diana Barbu nu are un background academic pe zona de ilustraţie, specializarea ei fiind partea de comunicare şi relaţii publice, dar spune despre sine că mereu a fost o persoană vizuală. Investiţia în lansarea propriului business nu a fost ridicată pentru că putea lucra de acasă, astfel că singurele cheltuieli au fost cele cu câteva echipamente bune.

„Ilustraţiile sunt realizate exclusiv digital, pe tabletă grafică şi laptop. Unicitatea lor vine din faptul că inspiraţia pentru ele este în interiorul meu, în trăirile mele. Ilustraţiile mele sunt feminine, sensibile şi au o tuşă de simbolism pe care o cunosc doar eu.“

„Ele sunt foarte pastelate, uneori vibrante, iar elementul principal este cel botanic. Folosesc foarte multe plante pentru că mi se pare că exprimă stări.“

Înainte de lansarea propriului business, Diana Barbu avea oricum colaborări pe proiecte, poate cel mai cunoscut fiind realizarea etichetelor pentru Hop Hooligans, un business local de bere artizanală.

„Colaborarea cu Hop Hooligans a început printr-o propunere, dar ne-am înţeles foarte bine, comunicarea a mers foarte lin. Acum cred că am peste 200 de etichete pentru ei. În continuare, cea mai mare parte a veniturilor vine din serviciile de ilustraţii pentru companii şi o mică parte vine din vânzările de produse din magazinul online.“

Dincolo de partea de online, ilustraţiile Dianei Barbu se găsesc în mai multe magazine fizice din ţară care promovează producători locali şi pe care ilustratoarea le contactează personal.

„Lucrurile au mers spre bine de la început. Chiar uimitor în pandemie a fost cel mai bun an al afacerii, nu au fost dificultăţi foarte mari. Cred că în acea perioadă oamenii au simţit nevoia să se conecteze şi în acest fel. Oricum, ca în orice business, lucrurile nu sunt la fel, totul e imprevibil, dar nu trebuie să ne descurajăm, ci să ne urmăm drumul.“

Ca promovare, s-a folosit mult de social media, azi portofoliul Dianei Barbu incluzând dincolo de ilustraţiile clasice, etichete, cărţi pentru copii, calendare, dar şi proiecte mai speciale.

„Proiectele au fost foarte variate, de la cărţi pentru copii, la obiecte vestimentare, accesorii. Plaja este foarte mare. Cel mai provocator proiect din ultimul timp a fost cartea pentru copii făcută cu Claudia Ciontu, un ghid de călătorii în România (Plăiuţ). Este pentru prima dată când realizez un astfel de proiect. Anul acesta, urmează să apară un magazin de plante într-o autorulotă pe care am colantat-o cu ilustraţiile mele. Sunt foarte entuziasmată.“

Spune că primeşte inclusiv solicitări pentru portrete personalizate sau invitaţii pe care le acceptă, dar una dintre condiţiile ei pentru preluarea unui proiect este să aibă suficient timp pentru creaţie.

„În primul rând, îmi acord mult timp atunci când este vorba de un proiect. Nu prea accept lucruri care vin pe fugă pentru că ştiu că aşa vor şi ieşi şi nu mai ai satisfacţie la final. Deci o condiţie este să am timp pentru proiect.“

Mai departe, spune că se gândeşte să-şi completeze portofoliul şi cu alte obiecte, dar că decizia va veni abia atunci când va găsi ideea potrivită.

„Plănuiesc pe viitor să dezvolt mai multe produse, dar vreau să aibă o utilitate. Chiar mă gândesc dacă mai este nevoie de încă un produs în lume. Mi-ar plăcea la un moment dat să încerc zona de ceramică sau de bijterie pe alamă, dar ce îmi doresc cel mai mult este să continui să trăiesc din ceea ce fac, decent şi liniştit.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania