Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Lăcrămioara Guşă a lăsat munca de freelancer în recrutare pentru un laborator de cofetărie specializat în brownies, pornit cu o investiţie de 15.000 de euro

29.01.2024, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Browneria funcţionează în acest moment cu trei angajaţi, Lăcrămioara predând mai departe tainele producţiei, aşa că ea nu se mai implică în mod direct în munca din laborator. Capacitate de dezvoltare există pentru mai mult, dar vrea să facă totul treptat.

Primele prăjituri le-a făcut pe când avea doar zece ani, în bucătăria mamei. La puţin peste douăzeci de ani a făcut primul candy bar de la zero, singură, pentru nunta fratelui ei. Experienţa Work and Travel trăită în Statele Unite ale Americii a introdus-o în lumea HoReCa, unde a descoperit de fapt ce înseamnă cofetăria şi unde a fost cucerită de brownies, cookies şi banana bread, foarte populare în acea parte a lumii.

Pandemia i-a deschis Lăcrămioarei Guşă calea pentru o afacere din această activitate care îi era doar pasiune, aşa că acum este antreprenoarea din spatele Brownerie, un laborator specializat în prăjiturile cunoscute drept brownie.

„Browneria a luat naştere în pandemie. Soţul meu (Gabriel – n. red.) mi-a spus că m-a înscris la un curs de cofetărie, pe care l-am început online, apoi am continuat şi fizic, în laborator. Eram freelancer în domeniul recrutării. În urmă cu un an am ales să mă dedic doar afacerii, după ce unul dintre proiectele mele ca freelancer a picat”, a povestit Lăcrămioara Guşă la emisiunea online ZF Afaceri de la Zero. Au început să cocheteze cu ideea unui laborator căutând ocazional spaţii comerciale disponibile pentru închiriere, iar în final au găsit unul potrivit nevoilor lor în zona Tei din Bucureşti. Era un fost laborator de cofetărie, aşa că au găsit acolo toate echipamentele necesare. Investiţia de început a fost de 15.000 de euro. „De la brownie, ne-am extins gama de produse cu deserturi la borcan, torturi, cookies, dar tot acesta este preparatul de bază. Avem brownies permanente şi de sezon. De bază sunt sortimentele cu ciocolată neagră, cu ciocolată cu lapte şi cu ciocolată albă, la care se adaugă tot felul de ingrediente. De Valentine’s Day, de exemplu, avem inimioare cu bază de brownie, mousse de ciocolată albă şi umplutură de zmeură.”

Preţul pentru un brownie este în jur de zece lei, indiferent de sortiment. Clienţii pot găsi Brownerie pe aplicaţiile de food – Tazz, Glovo, Bolt -, dar şi în laboratorul familiei Guşă, unde cei doi fondatori au deschis o zonă de vânzare. Comenzi pot fi de asemenea plasate şi pe site-ul afacerii.

„Suntem prezenţi şi în câteva cafenele din Bucureşti – Boiler, SipSip, Wildwood, Throwback. Ne dorim să începem colaborări în zona aceasta, dar ne concentrăm pe clienţii B2C (business to consumer – engl.).”

Browneria funcţionează în acest moment cu trei angajaţi, Lăcrămioara predând mai departe tainele producţiei, aşa că ea nu se mai implică în mod direct în munca din laborator. Capacitate de dezvoltare există pentru mai mult, dar vrea să facă totul treptat.

„Anul acesta ne dorim foarte mult să putem livra la nivel naţional, însă trebuie să mai facem teste la nivel de ambalaje şi transport. Ne mai dorim, de asemenea, să deschidem un local al nostru, poate în 2025, ca să servim cafea, brownies şi mic-dejun.”

Gabriel Guşă, soţul Lăcrămioarei, de profesie inginer constructor, este responsabil cu partea administrativă a businessului. De restul se ocupă Lăcrămioara, folosind cunoştinţele acumulate prin studii şi experienţă. După Facultatea de Administrare a Afacerilor, a lucrat o perioadă în corporaţie, în departamentul de recrutare, apoi s-a reprofilat pe freelancing pe partea de media (podcast processing), unde a procesat interviuri cu mari CEOs din SUA, despre business, investiţii, eşecuri, sacrificii. De aici a plecat dorinţa de a studia la masterat comunicare audio-video pentru a înţelege mai bine lumea mass-media.

În 2022, Brownerie a generat o cifră de afaceri de aproximativ 30.000 de euro. Unul dintre proiectele cel mai importante la care au lucrat cei doi au fost comenzile corporate de sărbători, ceea ce i-a ajutat să crească baza de clienţi, lucru pe care şi-l doresc şi de la 2024.

„Am învăţat să fim mai flexibili şi să ne adaptăm atât cerinţelor clienţilor, cât şi situaţiilor neprevăzute care apar deseori. Am învăţat că o greşeală nu e capăt de lume şi important e cum o gestionezi, cum repari problema, cum să îţi ceri scuze, ce măsuri iei să nu se mai repete. Am învăţat că eşecul poate fi un prieten, dacă ştii să îl foloseşti pentru dezvoltare.”

O altă provocare pentru familia Guşă a fost promovarea, căreia vor să-i aloce mai multe resurse de acum înainte.

Preţul pentru o brownie este în jur de zece lei, indiferent de sortiment.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania