Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Octavia Chiru a lansat în 2020 brandul de design vestimentar şi obiect care îi poartă numele, piesele ei ajungând pe coperta VOGUE Mexic. Ce urmează?

14.11.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Pasionată de artă din copilărie, cu studii în domeniu şi cu o mamă antreprenoare, Octavia Chiru a pornit cu multe atuuri pe drumul de antreprenoare în domeniul designului vestimentar şi de obiect. Dar ceea ce a făcut în mod real diferenţa a fost unicitatea pieselor ei, fie că este vorba de veşminte sau de bijuteriile din ceramică şi aur pur.

„Totul a început de la pasiunea pentru frumos. De când mă ştiu şi am putut să îmi creez amintiri, mi-a plăcut foate mult să desenez, să colorez, şi aşa a început dorinţa de a continua ceva în zona aceasta artistică“, a spus Octavia Chiru, fondatoarea brandului cu acelaşi nume, în cadrul emisiunii Afaceri de la Zero.

Partea de pasiune a fost dublată de studii, dar mai departe a existat un moment în care şi-a dat seama că vrea să facă ceva pe cont propriu, după propriile reguli.

„Nu-mi place să am ceva ce are toată lumea. Ţin minte că odată mi-am cumpărat ceva de la un magazin, un palton, iar când am ajuns la casă o doamnă din faţa mea avea exact acelaşi model de palton. Atunci mi-am dat seama că fiecare trebuie să aibă unicitatea lui în veşmânt. Aşa am ajuns la dorinţa de a avea portul acesta care să mă reprezinte.“

Oficial, brandul Octavia Chiru s-a lansat în 2020, prima colecţie fiind finalizată la momentul pandemiei.

„În pandemie am simţit această nevoie de exprimare. Mi-am dorit ca acest lucru să fie reprezentat printr-o colecţie.“ Inspiraţia pentru prima colecţie a fost natura, formele şi materialele organice fiind definitorii pentru brandul Octavia Chiru.

La început, brandul includea doar piese vestimentare create de Octavia, dar realizate în ateliere specializate.

„Aşa am învăţat în timp că nu este bine să le fac eu pe toate. Lucrez pe colecţii care nu sunt pe sezoane, sunt atemporale. Fiecare piesă este de bază sau statement şi nu necesită un trend. Nu fac custom made, eu vreau să vină clientul pentru mine, pentru ce fac eu, intervenţiile vizând doar ajustările de mărime. Îmi place să păstrez ce ţine de clasic, dar să îl duc într-o zonă de unicitate, care nu se poate copia.“

Ulterior a venit partea de ceramică, iniţial ca metodă de a aduce un aer special pieselor vestimentare. Astfel au apărut să apară nasturii din ceramică, de exemplu, dar ulterior Octavia a “migrat“ spre zona de bijuterie din ceramică.

“Bijuteriile au apărut din dorinţa de a purta eu bijuterii, nu purtam nicio bijuterie. Simţeam că nu sunt pentru mine, aşa că le-am realizat eu, aşa cum am gândit, dorind o piesă de bijuterie contemporană, statement. Mi se par vesele şi mă binedispun de fiecare dată.“ Piesele sunt realizate în totalitate de Octavia, doar cuptorul fiind extern, lucru care se va schimba, spune designerul.

“Piesele par mici roci luate din natură şi reinterpretate într-o manieră luxoasă. Este un lux purtabil, casual-chic. Culorile sunt vibrante, dar ceea ce este unic este folosirea aurului pur, de 24 de carate în bijuterii. Nu vorbim de foiţă de aur sau vopsea, ci aur pur. Am vrut să aduc acest lux fragil către public.“

Odată cu dezvoltarea portofoliului, Octavia a început să se concentreze în zona de comunicare, mişcare destul de dificilă, admite, dar absolut necesară. Într-o zi, un mesaj despre care iniţial credea că este o glumă, avea să se transforme într-o colaborare aspiraţională pentru orice designer. 

“Am primit un mesaj pe Instagram de la un stilist care lucrează cu multe vedete în care îmi spunea că îi place foarte mult ceea ce fac, că are un shooting pentru VOGUE Mexic, pentru copertă. Iniţial credeam că este o glumă.“ Dar lucrurile au fost cât se poate de serioase, după mai multe încercări de stilizare, unul dintre inelele Octaviei Chiru apărând chiar pe coperta VOGUE Mexic. “Mi s-a părut că parcă acela a fost în centrul atenţiei.“

Odată cu creşterea vizibilităţii, a crescut şi cererea pentru piesele ei, planurile Octaviei Chiru fiind ca la anul să lanseze şi o nouă gamă de produse, încălţămintea.

“În pandemie, vânzările online pe designeri români au început să crească foarte mult. Anul trecut au crescut şi mai mult vânzările pentru că am avut notorietate cu apariţiile. Este bine ca publicul să fie acolo, să îl ţii într-un oarecare suspans. Îmi doresc ca în fiecare an cifra de afaceri să crească din ce în ce mai mult şi sunt optimistă pe acest subiect.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania