Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Ramona Dumitru şi mama ei au deschis în Braşov atelierul floral California Flowers, iar anul trecut au ajuns cu brandul şi în Bucureşti, cu un magazin la Piaţa Unirii

19.02.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Anul 2023 a fost foarte bun pentru California Flowers, spune Ramona Dumitru, afacerea generând venituri de peste 600.000 de euro. În 2024, ea speră să depăşească însă borna de un milion de euro.

Ramona Dumitru şi mama ei au fost mereu pe aceeaşi lungime de undă în ceea ce priveşte florile pe care le preferă, însă cel mai adesea nu reuşeau să găsească în Braşov, oraşul lor de origine, buchetele la care visau. Dintr-o asemenea nemulţumire a luat naştere la începutul anului 2020 California Flowers, un atelier floral care avea să se extindă şi în Bucureşti.

„Businessul a început cu puţin timp înainte de pandemie. Am conturat un plan de afaceri, ne-am structurat ideile şi am început. Mama este floristul, iar eu mă ocup de dezvoltare şi aspectele administrative. Nu intrăm una peste cealaltă“, a povestit Ramona Dumitru la emisiunea online ZF Afaceri de la Zero.

De meserie, este inginer în instalaţii pentru construcţii, domeniu în care a şi lucrat o perioadă, până când şi-a dat seama că nu e ceea ce îşi doreşte cu adevărat să facă. A descoperit însă că are o atracţie pentru e-commerce, aşa că, o perioadă, a gestionat o altă afacere, un site cu produse pentru copii pe care le vindea pe piaţa din SUA. A funcţionat cam patru ani, dar odată cu introducerea unor taxe, a retras banii investiţi în stocuri şi a închis. Se întâmpla în 2019. Chiar înainte de a începe California Flowers.

„Am deschis magazinul online cu flori şi făceam iniţial livrări doar în oraşul Braşov. Ulterior, ne-am extins şi în zonele limitrofe. Doi ani mai târziu, a luat naştere un magazin online şi pentru Bucureşti, iar mai târziu pentru zonele adiacente Capitalei.

Anul trecut, am deschis primul nostru magazin fizic, în Bucureşti, la Piaţa Unirii, unde investiţia iniţială a fost de 120.000 de euro.“

Şi în Braşov a existat, la început, un magazin fizic California Flowers, amplasat în mallul AFI, dar odată cu venirea pandemiei a fost închis. Acum însă Ramona se gândeşte să revină cu un magazin în oraşul ei natal.

"De asemenea, ne gândim să mai deschidem şi în Bucureşti, spre zona de nord, dar şi în restul ţării. Totuşi, online-ul reprezintă 70% din întregul nostru business şi cred că va rămâne în continuare componenta dominantă pentru noi."

Pentru livrările de flori, California Flowers are atât o flotă proprie, cât şi colaborări cu parteneri externi. În businessul din Bucureşti sunt angrenaţi în total opt angajaţi, dar este nevoie de şi mai mulţi oameni, mai ales că planul Ramonei este să se dezvolte.

"Anul acesta avem în plan să mai deschidem încă un magazin fizic şi să ajungem cu magazinul online în alte zone ale ţării. Avem peste 20 de clienţi pe zi în magazinul fizic şi încă 20-30 de comenzi în online."

Florile sunt majoritar importate din ţări precum Olanda, Kenya, dar ocazional provin şi de la producători locali, în funcţie de sezon. Un aranjament poate porni de la 250 de lei şi poate ajunge şi la 3.000-4.000 de lei.

"Încercăm să intrăm şi pe piaţa de evenimente, furnizând flori pentru nunţi sau alte petreceri. Am primit deja mai multe solicitări pentru acest an. Focusul nostru rămâne online-ul şi deschiderea următoarelor magazine."

Anul 2023 a fost foarte bun pentru California Flowers, spune Ramona Dumitru, afacerea generând venituri de peste 600.000 de euro. În 2024, ea speră să depăşească însă borna de un milion de euro.

"Semnele sunt bune, trendul este pozitiv şi, dacă nu vor mai urma multe schimbări fiscale sau administrative neprevăzute, este un obiectiv realizabil după datele pe care le avem până acum."

Recrutarea, dezvoltarea şi menţinerea echipei s-au dovedit a fi cele mai acute probleme în gestionarea businessului, însă odată format, nucleul de oameni de la California Flowers şi-a pus semnătura pe unele dintre cele mai spectaculoase buchete şi aranjamente florale.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania