Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Ana Constantinescu, Cresc Studio: Există un trend în zona de afaceri cu plante, este o piaţă care se deschide. Designul biofilic se integrează foarte bine în case, spaţii de educaţie sau destinate sănătăţii

20.04.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Cresc Studio, studio de design biofilic lansat de Ana Constantinescu în 2016, a trecut în ultimii ani prin mai multe transformări, toate organice, dar datorită unei finanţări de 40.000 de euro accesate anul trecut perspectivele de creştere sunt acum mai clare ca niciodată. 

„Cresc este un studio de design biofilic care a început undeva în 2016, în primul rând ca un hobby pentru mine. Am simţit la acel moment nevoia de a lucra cu natura şi cu plantele. Apoi mi-am dat seama că pe piaţă nu există aceste lucruri şi că ar putea să prindă ideea mea”, a spus Ana Constantinescu, fondatoarea Cresc Studio, la emisiunea online Afaceri de la Zero.

Designul biofilic, explică Ana Constantinescu, oferă o schimbare de paradigmă în modul în care proiectăm şi construim clădirile şi comunităţile noastre, una care recunoaşte că integrarea naturii în peisajele construite este esenţială pentru sănătatea umană, performanţă şi bunăstare. Practic, designul biofilic se referă la locul umanităţii în natură şi locul lumii naturale în societatea umană.

“Este o nişă care este mult mai prezentă în design decât am crede. Gândeşte-te doar cum te simţi în natură. Asta este biofilia. Iubirea pentru ce este viu. Putem integra asta în casele noastre, oraşele noastre şi, da, este un trend tot mai prezent şi datorită faptului că abordarea este în zona de eco consciousness, sustenabilitate. Devenim din ce în ce mai conştienţi că lăsăm o amprentă asupra planetei.”

Ana Constantinescu spune că la momentul în care a pus bazele Cresc Studio nu avea vreo experienţă în lucrul cu plantele, dar avea în spate cursurile Facultăţii de Arhitectură Ion Mincu, cursuri de design ambiental, cărora ulterior li s-au adăugat şi cele de advertising.

„Am început uitându-mă pe internet cum să faci un tablou cu plante suculente. Mi-a plăcut mult ideea de a pune natura într-un cadru ca artă. Am început cu aceste rame botanice, apoi am aflat despre terarii care mi-au inspirat ideea de capsulă de natură. Un terariu îţi atinge mai multe simţuri, vizual, olfactiv pentru că dacă îl deschizi miroase ca o pădure. Un alt simţ care intră în designul biofilic este acela de a vedea trecerea timpului. Un terariu este o înglobare a sistemelor naturale pe care le vedem în natură.”

O parte dintre plantele utilizate erau culese chiar din pădurile de aici, toţi banii câştigaţi fiind reinvestiţi în studio.

„Promovarea a fost exclusiv în social media, organic, şi prin cunoştinţe şi proiecte. Nu am investit nimic în asta.” Cu timpul, piesele realizate de Cresc Studio au evoluat ca şi complexitate. Unul dintre proiectele menţionate de Ana Constantinescu a fost o colaborarea cu lanţul de magazine de bijuterii Teilor, pentru o ediţie a Festivalului Brazilor de Crăciun. “Am făcut un mare terariu, de 2 metri, în formă de diamant, o structură matelică faţetată. În esenţă, am făcut un diamant viu pentru că la interior erau un mare bonsai, muşchi şi alte plante, iar în mijlocul lor era un inel cu diamante.” Deşi de-a lungul anilor în structura Cresc Studio au mai fost parteneri, în acest moment Ana Constantinescu conduce toată afacerea, care ar putea ajunge anul acesta la 15.000 de euro. Mai mult, deşi Cresc Studio a început cu mici obiecte, în acest moment atenţia Anei se concentrează pe proiecte de interior, de peisagistică şi design biofilic, în unele cazuri chiar pro bono cum este de exemplu colaborarea cu Hospice Casa Speranţei. Un alt proiect pe care Ana Constantinescu îl are în vedere este un curs de design biofilic gratuit în cadrul comunităţii Nod Makerspace (spaţii de lucru pentru comunitatea makerilor din design de obiect, IT, tech, arhitectură, pictură, sculptură, etc.), adresat elevilor şi studenţilor.

O bună parte din aceste proiecte sunt susţinute de o finanţare de 40.000 de euro pe care Ana Constantinescu a reuşit să o acceseze anul trecut. “Am avut o oportunitate, am aplicat la o finanţare europeană şi am câştigat. Practic 2022 a fost un an de switch, de repoziţionare a studioului de la design de obiect şi lucruri mai mici, la design biofilic propriu-zis. Această finanţare mi-a asigurat stabilitatea. Mi-am asigurat ce aveam nevoie pentru a face design architectural, pentru a-mi lua licenţele de care aveam nevoie, echipamentele şi pentru a face cursurile de formare pe care le doream.” Totodată, Ana Constantinescu spune că momentul pentru a lansa un business în domeniul plantelor este potrivit, pandemia făcându-i pe mulţi să caute activităţi cu potenţial terapeutic.

“Există un trend în zona de afaceri cu plante. Este o piaţă care se deschide, există comunităţi de oameni, piaţa de cumpărători este acolo. Înainte de a lansa un astfel de proiect, vezi un pic comunităţile, ce se cere, ce colecţii de plante au oamenii. Apoi, vei găsi o mare recompensă în a lucra cu plantele, e ceva de care să te îndrăgosteşti din prima.”


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

 


 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania