Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum au crescut? Cosmin Racoltă şi Alexandru Hirjoghe se pregătesc să deschidă a doua cafenea sub numele de Buimac, într-o piaţă care ia avânt. „Facem cam 70-80 de cafele pe zi, chiar 100 în zilele bune“

27.03.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

În paralel, Cosmin şi Alexandru colaborează cu un partener pe care îl asistă logistic pentru inaugurarea unui local, oferindu-i sfaturi pentru organizare, de la cafea la espressoare.

Cafeneaua Buimac de pe Strada Icoanei din Bucureşti a fost prilej de coagulare a comunităţii din cartier în ultimii doi ani, responsabili de acest proiect fiind Cosmin Racoltă şi Alexandru Hirjoghe. Acum, la aproape trei ani de la deschiderea localului şi la doi ani de la primul interviu acordat pentru Afaceri de la Zero, ei se pregătesc de extinderea cu o a doua cafenea.

„Primul interviu pe care l-am oferit la Afaceri de la Zero a fost prezentat la un curs de economie unor elevi de liceu. Unul dintre acei elevi care au urmărit emisiunea, o domnişoară, a venit ulterior la noi şi a lucrat în cafenea pentru o vară, pentru că i-a plăcut ce a aflat în interviu.“

„În timp, echipa noastră s-a cristalizat şi am ajuns în punctul în care putem să deschidem un al doilea local“, a povestit Cosmin Racoltă la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

O vizită pe o plantaţie de cafea, un forum al pasionaţilor de această băutură şi câteva echipamente pentru prăjit au fost primele ingrediente din „reţeta“ Buimac, cafeneaua cu prăjitorie de pe Strada Icoanei din Bucureşti. Totul a început în 2015, când Cosmin Racoltă căuta să îmbunătăţească metoda de extracţie a cafelei. A cumpărat un prăjitor, a îmbunătăţit etapa de prăjire şi apoi s-a gândit că ar putea vinde şi către alţi consumatori în afară de cei din jurul lui. Aşa că a făcut un site, conturi pe Facebook şi Instagram şi uşor-uşor totul a început să crească. Prăjitoria a fost înfiinţată în 2017. După câţiva ani, a participat la festivalul Waha, unde a avut acces la clienţi în mod direct, iar unul dintre organizatorii festivalului, Alexandru Hirjoghe, a fost interesat să-l ajute să dezvolte mai departe businessul. Aşa au ajuns să deschidă cafeneaua împreună.

„Prima noastră cafenea se află pe strada Icoanei din Bucureşti. Până să mergem noi acolo, aveam impresia că este o zonă somnoroasă, dar cartierul ne-a adoptat şi mai multe afaceri au prins curaj acolo în ultimul timp. Cafeneaua noastră are şi o mansardă, unde am organizat mai multe evenimente cu artişti, dedicate copiilor. În plus, expunem permanent lucrările unor artişti în spaţiul nostru.“

Cea de-a doua cafenea va fi într-o zonă centrală a Capitalei şi va purta acelaşi brand, Buimac. În paralel, Cosmin şi Alexandru colaborează cu un partener pe care îl asistă logistic pentru inaugurarea unui local, oferindu-i sfaturi pentru organizare, de la cafea la espressoare.

„Noi suntem în al treilea an de funcţionare. În acest moment suntem patru angajaţi şi urmează să mai angajăm între patru şi şase oameni. Un espresso la noi costă 10 lei. Nu avem cafele ieftine, dar şi calitatea este pe măsură. Avem toate sortimentele. Facem cam 70-80 de cafele pe zi, chiar 100 în zilele bune.“

Cosmin Racoltă spune că oamenii sunt foarte educaţi în ceea ce priveşte cafeaua, iar uneori ştiu chiar mai multe decât cei care lucrează în domeniu, semn că piaţa se specializează.

„Una dintre bucuriile mele este că localul nostru a fost vizitat de toţi oamenii pe care îi admir eu în această industrie a cafelei. Afacerea a devenit de succes încă din a doua lună de funcţionare, iar după doi ani ne-am recuperat investiţia.“

Interacţiunile cu statul şi birocraţia sunt una dintre provocările în gestionarea businessului, asta consumând foarte mult timp, mai spune Cosmin Racoltă. Însă până acum au reuşit să gestioneze şi acest impediment. Ce alte lecţii valoroase a învăţat?

„La deschidere, neapărat ai nevoie de ajutorul cuiva din domeniu, să faci totul singur e o nebunie. Alocarea timpului este cea mai dificilă parte, trebuie să fii complet implicat.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania