Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cristian Aldea a făcut trecerea de la apicultor la antreprenor şi a creat Stupinele Cristian, un brand sub care produce faguri şi miere din fructe. „Intrăm pe un segment în care competiţia la acest moment nu există. Este vorba doar despre cât putem produce şi vinde“

12.12.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ Stupinele Cristian au în portofoliu produse care utilizează mierea cu fructe precum vişine, zmeură, afine procesate de albină ♦ Produsele Stupinele Cristian sunt prezente în băcănii, benzinării, farmacii şi în locaţiile din Aeroportul Otopeni.

Cristian Aldea a devenit, din simplu apicultor, un antreprenor care gestionează astăzi, alături de un asociat, aproape 1.000 de stupi. Pasionat de mic copil de apicultură, Cristian Aldea a strâns un bagaj mare de noţiuni despre sector atât de la bunicul său, cât şi din literatura de specialitate şi din experienţa de zi cu zi. Anul acesta, el a creat Stupinele Cristian, un brand sub care îşi propune să aducă pe piaţă produse apicole care să iasă din tipar. Mai exact, Cristian Aldea produce miere din fructe, un produs nou pe piaţa din România, care vine în completarea produselor apicole tradiţionale – miere de salcâm, miere polifloră sau polen.

„Am crescut în preajma stupilor bunicului meu. Am îndrăgit albinele de când eram mic şi, chiar dacă eram alergic, dragostea faţă de albine m-a determinat să fac tratamente de desensibilizare şi să pot sta în preajma albinelor fără nicio teamă. Acum, am dezvoltat un business în acest domeniu. Ideea mea a fost să vin cu o abordare şi un produs diferit. Anul trecut mi-a venit ideea de a face miere din fructe. Acesta este produsul cu care am ieşit către piaţă. Avem în portofoliu şi mierea cu fructe procesate de albină, dar şi componenta aceasta cu fagure cu miere. Venim în completare cu fagurii cu miere cu fructe şi aici vrem să ne dezvoltăm. Credem că este povestea care va avea succes pe piaţa produselor apicole”, a spus antreprenorul.

Albina, explică el, preia nectarul florilor şi îl transformă în miere, aducându-şi aportul de enzime şi procesând acest nectar. Ideea din spatele produsului a fost aceea de a hrăni albina cu suc de fructe proaspăt stoarse, iar ea să-l preia şi să îl transforme în miere. Până acum, adaugă fondatorul, s-au dezvoltat produse din suc de vişine, zmeură, afine, cătină şi aronia. Produsele, precizează el, sunt foarte stabile, întrucât sunt procesate de albină. Mai mult, pentru a creşte credibilitatea produsului, au fost puşi pe piaţă inclusiv faguri plini cu miere cu fructe procesate de albină. Investiţia pentru a dezvolta Stupinele Cristian a ajuns la câteva mii de euro.  În general, mai spune Cristian Aldea, apicultura are un avantaj faţă de alte domenii pentru că această pasiune se transformă, treptat, în business.

Cea mai mare provocare pentru apicultori apare atunci când trec de pragul de 40 de stupi. Atunci, producţia devine deja destul de mare, iar vânzarea doar către prieteni şi familie nu mai este suficientă.

Un mare ajutor în organizarea şi dezvoltarea businessului Stupinele Cristian a venit din partea Băncii Transilvania, prin iniţiativa BT Stup, ce îşi propune să îndrume antreprenorii aflaţi la început de drum. Cristian Aldea a găsit Stupul Băncii Transilvania din întâmplare, pe vremea când nici nu îşi începuse activitatea.

„A venit foarte bine această iniţiativă a BT Stup pentru că am rezolvat mai repede anumite task-uri şi am avut mai mult timp pentru apicultură”.

În portofoliul Stupinele Cristian se regăsesc, pe lângă produsele apicole obişnuite, şi tablouri din faguri, folosite pentru a promova brandul în locaţiile partenere.  Anul 2022 este primul an de activitate pentru business. Produsele sunt prezente, până acum, în băcănii, benzinării şi farmacii.

Dificultatea în acest model de business, spune Cristian Aldea, vine din faptul că producţia în apicultură se desfăşoară pe o perioadă de 2-3 luni în sezonul activ, iar vânzarea are loc timp de 12 luni.  Astfel, preciează acesta, este dificil de calibrat nivelul de producţie, întrucât aceasta depinde foarte mult de clima din sezonul respectiv. „Noi ne propunem să facem o producţie de 40-50 de tone pe an.”

Sortimentele sunt poziţionate diferit din perspectiva preţului. Mierea de salcâm este cea mai apreciată şi cea mai scumpă miere din România şi costă 50-70 de lei. Mierea polifloră, în schimb, este mai accesibilă şi este foarte bună, iar preţul ei ajunge la 30-40 de lei per kilogram.

Fagurele Stupinele Cristian se vinde în cantităţi mici şi este poziţionat ca fiind o gustare sănătoasă. În portofoliu există faguri la 75 de grame, iar preţurile sunt cuprinse între 10 şi 20 de lei, în funcţie de sortimentul de miere din fagurele respectiv.

Pentru anul acesta, Cristian Aldea estimează o cifră de afaceri de 10.000 de euro. Însă, el este încrezător şi spune că anul viitor businessul ar putea ajunge la afaceri de peste 400.000 de euro. „Am ieşit pe piaţă destul de târziu, în septembire-octombrie. Pentru 2023, sperăm ca lucrurile să arate mult mai bine. Suntem încrezători pentru că intrăm pe un segment în care competiţia la acest moment nu există. Este vorba doar despre cât putem produce şi vinde.”

Anumite produse sunt prezente şi în locaţii din Aeroportul Otopeni şi, după cum spune antreprenorul, acesta va fi un prim feedback legat de modul în care este văzut brandul pe piaţa externă.

În prezent, acesta caută locaţii cu trafic intens pentru expunerea produselor. În paralel, îşi propune să dezvolte traficul pe site şi să aducă, pe lângă produsele apicole Stupinele Cristian, şi produse complementare, cum ar fi săpunul cu ingrediente din stup.

Îngrijorările pentru 2023, mai spune el, vin din perspectiva de organizare într-un timp foarte scurt, pentru a produce o cantitate de miere care să ajungă tot anul, însă sunt şi îngrijorări din zona de vreme.

În cinci ani de zile, Cristian Aldea îşi doreşte să consolideze un portofoliu relevant pentru industrie şi să colaboreze cu medici apiterapeuţi, care să valideze şi să recomande produsele. „În anii următori vom dezvolta produse cu beneficii pentru sănătate.”

 


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

 


 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania