Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Stup Edition. Ionuţ Apetre, întors din străinătate pentru a duce mai departe businessul tatălui său, creează obiecte unicat de mobilă într-un atelier din Câmpina sub brandul Omu Design

21.03.2024, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Timp de 15 ani, Ionuţ Apetre a lucrat în mari fabrici de mobilă din lemn masiv din Italia şi Franţa, acolo unde a acumulat o experienţă ce l-a ajutat ulterior în actualul său business.

Ionuţ Apetre s-a născut şi a crescut într-o familie de tâmplari, o meserie practicată deja de a treia generaţie în familia Apetre din Câmpina, însă el şi-a dorit să plece din micul oraş şi să urmeze această meserie la un alt nivel, în cadrul unor mari companii din străinătate. La 20 de ani, Ionuţ Apetre a decis că nu vrea să ducă mai departe businessul familiei, de realizare a tâmplăriei, şi a plecat pentru a deveni inginer în industria lemnului, lucrând la fabrici de mobilă din Italia şi Franţa timp de aproape 15 ani.  În urmă cu câţiva ani, Ionuţ Apetre s-a întors în ţară, la Câmpina, acolo unde a decis să preia businessul familiei şi să îi dea o altă înfăţişare.

„Microbul de antreprenor rămâne şi asta ştiu să fac. M-am întors acum câţiva ani. Tatăl meu, din păcate, a decedat, iar eu am preluat businessul. Noi funcţionăm sub numele de Omu Design din 2018, dar atelierul de tâmplărie al tatălui meu este din 1990, locaţie pe care am preluat-o eu”, spune Ionuţ Apetre. Afacerea începută de tatăl său se ocupa doar de realizarea uşilor şi ferestrelor din lemn, fiind unul dintre cele mai mari ateliere de tâmplărie de pe Valea Prahovei în anii ’90. Ionuţ Apetre a moştenit doar atelierul şi spiritul antreprenorial de la tatăl său, businessul fiind acum orientat către alt segment de piaţă. Omu Design realizează mobilă la comandă şi piese unicat din lemn masiv. Deşi businessul a fost moştenit din familie, antreprenorul a fost nevoit să investească când a preluat afacerea.

„A trebuit să retehnologizez cu utilaje noi atelierul pentru că cele existente erau îmbătrânite. Suma investită iniţial nu a fost de ajuns, ceea ce câştig din acest business reinvestesc. Iniţial, am investit circa 30.000 de euro”, spune el. Miruna Diaconu

Experienţa acumulată în cadrul companiilor din Italia şi Franţa l-a ajutat în actualul business, însă antreprenoriatul are particularităţile sale care, uneori, au reprezentat provocări pentru Ionuţ Apetre. Mai mult, piaţa locală de mobilă este diferită faţă de cea din Italia sau Franţa, unde consumatorii caută mai multă mobilă din lemn masiv, în timp ce, în România, mobilierul din materiale mai ieftine este la mare căutare.

Cu toate că atelierul se află în Câmpina, multe dintre comenzile businessului vin din Bucureşti, de la clienţi care înţeleg valoarea unui mobilier realizat din lemn masiv. Jumătate dintre comenzile atelierului vin din partea micilor businessuri, precum restaurante sau pensiuni, iar restul cererilor vin de la persoanele care vor să îşi amenajeze propriile locuinţe.

„Noi facem amenajări la comandă, nu anumite obiecte, vine cineva si vrea să mobileze toată casa cu lemn. Fiind însă pasionat de lemn şi având multe idei, încercăm să implementăm şi nişte linii de obiecte produse de noi în serii scurte pentru a scoate în evidenţă pasiunea noastră pentru lemn”, explică el.

În cadrul atelierului lucrează încă patru oameni pe lângă Ionuţ Apetre şi soţia sa. Antreprenorul îşi doreşte să mai angajeze oameni, însă principala sa grijă este că nu găseşte tineri pasionaţi de acest domeniu, care să lucreze cu lemnul.

„Colegii mei sunt mult mai în vârstă decât mine şi nu e un lucru bun. Sunt meşteri foarte buni, dar nu vine nimic din spate. Pentru a lucra la comandă, trebuie să ai meşteri buni şi noi îi avem. Aş vrea să lucrăm şi produse în serie unde să integrăm şi oameni noi, care neavând experienţa colegilor actuali, să le fie mai uşor să lucreze. Încercăm în permanenţă să găsim oameni”, spune el.

Veniturile businessului sunt în jurul sumei de 150.000 de euro pe an, însă se află pe o pantă ascendentă, astfel că de la an la an atelierul din Câmpina reuşeşte să îşi crească veniturile.

Până acum, antreprenorul nu a investit deloc în promovare, clienţii venind prin recomandări, însă îşi propune ca businessul să fie mai vizibil în online pentru a atrage mai mulţi clienţi.

Antreprenorul îşi mai doreşte să investească şi în modernizarea atelierului, fiind într-o hală veche.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania