Afaceri de la zero

Au facut din skate-shop un business pentru tinerii la moda care fac sarituri cu placa prin parc

05.10.2006, 21:20 Autor: Vadim Stoian
Skateboardingul, un sport care care a devenit un stil de viata in tarile din Occident, a inceput sa prinda viata si printre tinerii romani. Pe asta s-au bazat si cativa dintre adeptii skateboardingului cand au decis sa-si deschida un business pentru a satisface aceasta mica piata in curs de formare.
"Ideea a inceput sa prinda contur in ultimii 3 ani, in mare masura datorita nevoilor personale. In Romania se gaseau foarte greu haine si echipamente pentru sporturi extreme, iar cand se gaseau, preturile erau de-a dreptul astronomice, depasind cu mult bunul-simt", marturiseste Marian Sarbulescu, proprietarul skate-shopului (magazin in care se vand haine si echipamente pentru pasionatii de skateboarding) online www.kickback.ro.
El a deschis magazinul acum un an, investitia initiala fiind de 70.000 de lei (20.000 de euro), bani cu ajutorul carora a dezvoltat platforma web pentru vanzarile pe internet, a achizitionat stocul initial de produse si a stabilit infrastructura de livrari in Romania. "Costurile lunare pe care le suporta magazinul tin de intretinerea site-ului, web developing, plata salariilor si cheltuielile cu promovarea si totalizeaza circa 4.000 de lei (1.200 de euro)", a spus el. Magazinul a inregistrat pana in prezent vanzari medii de circa 5.000 de lei (1.500 de euro) pe luna.
"Profitul este destul de mic, in mod special datorita politicii de preturi agresive pe care o abordam pentru a ne forma un nume pe piata. Preferam sa renuntam la profit acum pentru a cladi un brand puternic care va vinde foarte bine in anii care vin", a spus Sarbulescu.
Pana a incepe afacerea, Sarbulescu a trebuit sa cerceteze atent oferta brandurilor americane, "care sunt destul de scumpe, dar si cele mai cautate". "Stabilirea contactelor de aprovizionare s-a efectuat din start dupa atributul ieftin." In prezent, kickback comercializeaza produsele unor branduri ca Adio, Billabong, Burton, Etnies, DVS, Vans si altele. Fiind vorba de branduri americane foarte cunoscute, preturile cu care acestea ajung in magazin sunt in general destul de mari, limitand substantial posibilitatea de a aplica un adaos comercial consistent.
"De regula, pretul final este compus din pretul cu care produsul ajunge la noi in magazin si un adaos cuprins intre 10% si 40%. Spre exemplu, un tricou daca ajunge in magazin cu 60 de lei, pretul de raft va fi de 80 sau 90 de lei, in timpul reducerilor scazand la 70 de lei", explica Sarbulescu.
Pretul unei perechi de tenisi cumparate din magazinul kickback variaza intre 180 de lei (51 de euro) si 400 de lei (113 euro), in timp ce o placa costa 600 de lei (170 de euro), facand din acest sport unul nu tocmai ieftin.
Importul unor branduri de haine si echipamente si comercializarea acestora implica, pe langa achitarea taxelor vamale, si inregistrarea acestora, ceea ce nu este un lucru tocmai simplu de realizat in Romania. "Legalizarea activitatii mele a consumat foarte mult timp, dar si bani. Am cheltuit sume considerabile pe avocati doar pentru a putea deslusi legislatia romaneasca referitoare la copyright, exclusivitate, monopol etc.", explica Sarbulescu.
Fiind vorba de o piata inca foarte mica, proprietarul kickback a trebuit sa gaseasca o modalitate de a se impune in fata clientului. In acest scop el a decis sa le asigure un tratament special clientilor sai. "Nu consider ca am succes pana cand clientul nu cumpara a doua oara, aceasta fiind cea mai buna dovada a satisfactiei sale. In prezent, 80% din clientii KickBack provin din recomandari."
Pe langa dezvoltarea relatiilor cu clientii, Sarbulescu a fost nevoit sa faca un efort considerabil pentru a pune la punct caracteristicile tehnice ale magazinului sau virtual.
"Dupa patru luni de munca asupra sitului si a sistemului de livrare, putem afirma ca oferim servicii unice in Romania. Transportul este gratuit, marfa poate fi returnata fara nici o justificare, iar situl este conceput de asa maniera incat sa poata asigura o comunicare rapida si eficienta intre clienti si personalul magazinului."
Sarbulescu admite ca au existat si clienti care nu au avut din start incredere in serviciile magazinului, dar, spune el, magazinul sau a reusit intotdeauna sa isi impuna seriozitatea. "Am avut o clienta careia i s-a parut ciudat materialul tricoului pe care il achizitionase si ni s-a plans ca o sa iasa sigur culoarea la spalat, desi de abia il scosese din punga. I-am spus ca daca nu ii place, poate sa-l pastreze ca si cadou din partea noastra, iar noi o sa-i trimitem banii inapoi imediat. Am facut asta ca semn de incredere in produsele noastre. Clienta nu s-a asteptat la atata fermitate din partea noastra si dupa ce s-a convins de calitatea produsului, a promis ca ne va recomanda tuturor prietenilor sai." Sarbulescu stia din propria experienta ca cumparaturile online pot aduce dezamagiri, mai ales in cazul marimii hainelor.
"Produsele sunt masurate individual, pentru a oferi masurile in cm si de aici a face shoppingul pe internet lipsit de emotii."
In timp ce Sarbulescu mizeaza pe faptul ca clientii sai, a caror varsta e cuprinsa intre 12 si 35 de ani, sunt obisnuiti cu mediul online, Nicolae Sandor a decis sa-si deschida un magazin in forma fizica. In 2005, Sandor a deschis magazinul Enshop in Cluj, ca numai dupa un an sa isi extinda afacerea in Bucuresti cu magazinul Rulez, aflat intr-o zona centrala a Capitalei, pe strada Stirbei Voda. "Ideea afacerii a aparut in urma cu trei ani, cand in Cluj-Napoca inca nu exista un magazin unde sa imi pot cumpara haine si incaltaminte pe placul meu. Impreuna cu prietenii mei ne imbracam din second-hand-uri, singurele locuri unde puteam gasi cate ceva pe placul nostru, sau din strainatate, cand aveam ocazia."
La intoarcerea in tara din SUA, dupa un program de munca pentru studenti, Sandor a decis sa viziteze capitala Ungariei, Budapesta. De acolo el a cumparat mai multe articole vestimentare pe care le-a vandut foarte repede la intoarcere. Un an mai tarziu Sandor a lansat skate-shopul virtual eNshop. Vanzarile de pe Internet au mers suficient de bine pentru a putea deschide un magazin, lucru pe care l-a si facut. In iulie 2005, Sandor a inaugurat primul skate-shop din Cluj. In afara de faptul ca detine doua magazine, unul in Cluj si altul in Bucuresti, cat si un magazin online, firma sa este distribuitor unic in Romania al unor branduri cu renume in skateboarding, ca Shorty's, Antihero, Spitfire, Krooked, Thunder, Satori. Distributia sa acopera magazine din Timisoara, Cluj, Targu-Mures, Brasov si Bucuresti, iar pe viitor spera sa se impuna si in restul oraselor mari.
Sandor isi aminteste ca "Daca acum cativa ani magazinul avea trecere doar la skateri, in prezent s-a conturat o categorie noua de clienti care cumpara produsele doar pentru calitatile lor estetice. Brandurile americane sunt cele mai apreciate, dar din cauza costurilor ridicate cu transportul si taxele, acestea ajung pe raft la preturi europene, accesibile putinor buzunare din Romania", sustine Sandor. El a recunoscut ca cele mai mari vanzari se fac in Bucuresti, unde exista chiar si colectionari de tenisi, unii ajungand sa detina peste 30 de perechi.
"In celelalte orase din tara exista dorinta, dar mai putina putere de cumparare, pentru ca preturile sunt mai mari decat la Nike sau Kenvelo, dar si produsele sunt profesionale si de o calitate superioara." Pentru a putea oferi o diversitate cat mai mare de articole, firma lui Sandor colaboreaza si cu furnizori interni. "De la pretul de achizitie pana la cel de raft este o diferenta de cel putin 200%, importatorul castigand cel mai mult", a precizat el.
Sandor considera ca in urmatorii doi ani vanzarile vor creste, dupa care piata va avea un ritm mai lent de expansiune. "Tinand cont de dimensiunile modeste ale pietei, lupta pentru o pozitie cat mai confortabila implica costuri destul de mari cu promovarea. Pe langa sponsorizarea cu echipamente a unora din cei mai buni skateri din tara, am suplimentat lista celor cinci salariati permanenti cu inca cativa colaboratori care se ocupa de imagine, branding, grafica si promovare."
Pe timp de iarna, vanzarile produselor pentru skateboarding sunt intrerupte din cauza timpului care creeaza conditii impracticabile pentru acest sport. Desi in alte tari exista piste indoor pentru skateboarding (constructii din rampe realizate in interiorul unor cladiri) care permit magazinelor sa aiba vanzari si pe parcursul iernii, magazinele din Romania compenseaza lipsa acestora prin comercializarea echipamentelor pentru sporturi extreme de iarna, ca snowboardul si skiul. "In sezonul de iarna se comercializeaza produse de snowboarding, echipamentul fiind mult mai scump, se inregistreaza si incasari mult mai mari."
Fiind un domeniu in care comunicarea cu clientii este esentiala si se efectueaza intr-o anumita maniera, pentru a putea intra in aceasta afacere este necesar de a intelege modul de gandire al clientilor si valorile care il compun, dupa cum sustine si Sandor despre magazinele sale.


Skate-shop

Investitie initiala: 70.000 de lei (20.000 de euro)
Clientii sunt tineri, intre 12 si 35 de ani, pasionati de skateboarding
Deoarece va adresati unor persoane active, tot timpul in pas cu modul, trebuie neaparat sa aveti un site si chiar un magazin virtual
Lipsa unor spatii amenajate pentru practicarea skateboardingului face ca afacerea cu echipamente pentru acest sport sa fie una sezoniera
Vanzarile lunare ale unui skate-shop sunt de 5.000 de lei (1.500 de euro)
Pretul unei perechi de tenisi variaza intre 180 de lei (51 de euro) si 400 de lei (113 euro)
O placa de skateboarding costa in medie 600 de lei (170 de euro)
Intr-un skate-shop ar trebui sa gasiti urmatoarele branduri: Adio, Billabong, Burton, Etnies, DVS , Vans
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania