Afaceri de la zero

Cu atatea ciocolaterii in oras vom fi la fel de europeni ca ei

22.06.2005, 19:30 Autor: Dana Ciriperu
Extrem de populare in Occident, ciocolateriile isi propun sa indulceasca si piata romaneasca, intr-un business care incepe sa prinda contur. Nu mai putin de patru companii investesc in astfel de locatii, asta intr-un moment in care ciocolateriile din strainatate incep sa se mute si online, din dorinta de a imbina farmecul afacerii si al locului cu profitabilitatea.

"Am decis sa aduc in Romania pralinele Chateau Blanc pentru ca, potrivit studiilor de piata referitoare la evolutia preferintelor consumatorilor din tara noastra, se dezvolta din ce in ce mai mult categoria de consumatori carora le pasa de calitatea produselor, de natura ingredientelor si de ceea ce sta in spatele unui brand", spune Brindusa Kamara, director general Kdou, firma care a adus pe piata romaneasca franciza Chateau Blanc.

In luna mai, Kdou a deschis in Bucuresti primul magazin Chateau Blanc, in urma unei investitii de 15.000 de euro, iar in luna octombrie va deschide cel de-al doilea magazin. Pana la sfarsitul acestui an, valoarea investitiilor va ajunge la 100.000 de euro, prin extinderea cu cel putin 5 francize.

Planul de afaceri Kdou pentru 2006 vizeaza deschiderea a inca 7 magazine. "Vrem sa vedem cum reactioneaza si orasele mai mici, pentru ca suntem siguri ca la Timisoara, Cluj, Brasov sau Constanta vanzarile vor fi similare cu cele din Bucuresti", este de parere Kamara.

Magazinul Chateau Blanc din Bucuresti ofera peste 50 de sortimente de praline si figurine de ciocolata, dar si specialitati scotiene, biscuiti Walkers, biscuitii organici Duchy si alte delicatese. Alaturi de produsele de ciocolata, Kdou ofera si cadouri personalizate, cu un design special creat oricarei ocazii in parte.

"Tipologia magazinelor de praline in Belgia e diferita fata de ce vrem noi sa realizam in Romania. Acolo, magazinele sunt micute, foarte calde, dar foarte traditionale, cele din Romania vor avea un aspect mai rafinat, pentru ca se adreseaza unui segment de piata care cumpara produse de lux", explica Brindusa Kamara.

Compania din Bucuresti a devenit partener al Pralibel Belgia, detinatoare a marcii de praline Chateau Blanc, distribuita in proportie de 85% la export. "In Belgia, am avut ocazia sa vizitez fabrica, unde se produc pralinele Chateau Blanc. Am fost incantata de varietatea produselor, de la praline traditionale, la praline umplute cu diverse compozitii, la cele din marzipan, jelly fruits, figurine de ciocolata, dar si de tehnologia folosita in fabrica", isi aminteste Brindusa Kamara.

Prin deschiderea primei ciocolaterii, Kdou se adreseaza "unui sector de nisa, destinat persoanelor cu venituri medii si mari, care consuma produse de calitate".



Provincia, in vizor

In Europa, Asia si Statele Unite, Jeff de Bruges, unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata franceza a produselor din ciocolata, are peste 225 de magazine, majoritatea deschise in sistem franciza. In noiembrie anul trecut, franciza Jeff de Bruges a ajuns si in Bucuresti, prin intermediul companiei LCC Top, care a obtinut dreptul de a deschide magazine "Jeff de BrugesÕÕ pe intreg teritoriul tarii. Prima ciocolaterie din Capitala a necesitat o investitie de peste 50.000 de euro si se asteapta ca la inchiderea primului an de activitate cifra de afaceri sa ajunga la 500.000 de euro.

Ritmul de dezvoltare stabilit initial era de doua magazine pe an, atat prin investitii proprii, cat si prin parteneri de franciza in orase precum Constanta, Brasov, Timisoara, Iasi sau Cluj. Anul acesta s-a urmarit dezvoltarea magazinului din Bucuresti, urmand ca din toamna sa fie analizata extinderea in provincie.

"Avem peste 30 de sortimente in magazin, dar aducem in permanenta produse noi, produse specifice sezonului sau sarbatorilor, care vin intotdeauna in alte ambalaje", spune Cornelia Leonte.

"Diversitatea culorilor pe care le au drajeurile da posibilitatea utilizarii de diverse ambalaje si, pentru a urma vechea traditie franceza, ele pot fi oferite cu ocazia evenimentelor speciale, care marcheaza un nou inceput, ca urare de noroc, viata lunga si succes: nunti, botezuri, aniversari, inaugurari, lansari de produse, concepte sau proiecte", explica Mirela Bureata, director de marketing al LCC Top.

Chiar daca opreratorii Jeff de Bruges nu s-au astepat initial, ciocolata neagra, produs preferat in Franta, are clienti fideli si in Romania. Cu toate acestea, consumatorul roman "cauta in primul rand ciocolata cu lapte".



Ca in Elvetia

ReTelele de ciocolaterii care incep sa prinda contur pe piata romaneasca nu reprezinta un sector dominat exclusiv de francize internationale. Heidi Romania, unul din principalii jucatori pe piata ciocolatei, a deschis deja prima ciocolaterie din Bucuresti in cadrul Plaza Romania, iar planurile de extindere vizeaza 10 magazine pana la sfarsitul lui 2006.

Ciocolateriile Heidi opereaza sub brandul Laderach Chocolatier Suisse, atat produsele, cat si conceptul fiind promovate de compania elvetiana, firma mama pentru Heidi si actionar majoritar.

Pana la sfarsitul anului, Heidi Romania va mai inaugura o locatie tot in Capitala. "Planul de afaceri pentru anul viitor indica deschiderea a altor 10 ciocolaterii in Bucuresti si in orasele cu potential economic din provincie", afirma Emilian Cristescu, brand manager in cadrul companiei.

Investitia este estimata la 50.000 de euro, iar locatiile de interes sunt cele intens circulate si cu potential din punct de vedere financiar.

"La inceput vom comercializa 45 de sortimente (30 de praline si truffe si 15 maxi tablete de ciocolata proaspata), insa vom extinde gama, dupa ce vom vedea care sunt preferintele consumatorilor romani", a mai spus Cristescu.

Acest concept de magazin este foarte dezvoltat in Elvetia, unde Heidi are in jur de 42 astfel de locatii. Reteaua de ciocolaterii din Elvetia ofera o gama de peste 300 de sortimente, nu doar din ciocolata, ci si jeleuri sau chiar produse de patiserie.

Conceptul de ciocolaterie din Romania va fi similar cu al magazinelor din Elvetia, dar nu identic. Spatiile vor fi inchiriate, iar suprafata primului magazin este mai mare decat cea planificata initial. Conducerea companiei mai spune ca Heidi va continua sa-si distribuie produsele prin canalele de retail obisnuite.



L-au adus pe Mozart

Compania Medirom din Bucuresti are capital 100% romanesc, iar in anul 2003 cei trei actionari s-au gandit sa lanseze un lant de mici magazine specializate in comercializarea dulciurilor. In acelasi an, firma a deschis trei ciocolaterii in Bucuresti, dupa care s-a axat pe dezvoltarea brandurilor comercializate in cele trei magazine.

"In ultima perioada investitiile realizate de companie s-au concentrat pe largirea gamei de produse, extinderea fiind trecuta in plan secund", spune Laurentia Teodorescu, reprezentant vanzari al companiei.

Acum, Medirom se gandeste la inchirierea unor spatii in centrele comerciale pentru a deschide noi magazine specializate, in urma unei investitii estimate la peste 10.000 de euro.

Un astfel de magazin ofera peste 200 de produse din ciocolata, insa gamele nu sunt identice cu cele din ciocolateriile din strainatate, pentru ca cerintele consumatorului roman sunt diferite. "Clientii nostri prefera ciocolata neagra (de la 50% concentratie de cacao), indiferent daca e simpla sau in combinatie cu menta (una dintre cele mai importante preferinte ale romanilor). In topul preferintelor urmeaza ciocolata alba si produsele din marzipan", spune Teodorescu.

De la inceput, intentia companiei a fost sa aduca cat mai multi producatori de ciocolata in Romania. Daca in 2003, ciocolateriile aveau doar doua game de produse, anul acesta firma are exclusivitatea distributiei pentru opt producatori din Germania, Belgia, Spania si Elvetia (Dreher, Halloren, Favarger, CCW, Cachet, Lemaitre, Valor si Schwermer), urmand ca pana la sfarsitul anului sa mai aduca cel putin doua marci de ciocolata pe piata romaneasca.

Afacerea Medirom nu s-a limitat la deschiderea de magazine, ci si la dezvoltarea distributiei, ajungand in prezent la o retea de 30 de clienti, in special din zona Capitalei.

"Amandoua departamentele sunt importante si nici unul dintre ele nu va ramane la stadiul de acum", explica Teodorescu.

Gama existenta acum in confiserii este extrem de variata, iar pentru "ocaziile speciale", numarul reperelor se imbunatateste in fiecare an. "De Pasti si de Craciun figurinele din ciocolata se vand foarte bine, la fel si cutiile speciale de cadouri", spune Laurentia Teodorescu.

dana.ciriperu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania