Afaceri de la zero
De la bancher la antreprenor: pariu de 50.000 de euro pe un magazin online de pantofi pentru copii

De la bancher la antreprenor: pariu de 50.000 de euro pe un magazin online de pantofi pentru copii

14.11.2012, 00:07 Autor: Cristina Roşca

Măcrina Vendlinger are 34 de ani şi aproape o treime din viaţă şi-a petrecut-o în sis­temul bancar din România, unde a lucrat în departa­men­tele de audit şi comercial. În urmă cu mai puţin de două luni însă românca a decis să se lanseze şi în antreprenoriat cu un magazin online de încălţăminte pentru copii, panto­fioriveseli.ro. Investiţia în acest business a fost de 50.000 de euro, iar cifra de afaceri estimată pentru primul an este dublă.

"Cochetam cu ideea deschiderii unui magazin online cu încălţăminte pentru copii încă din 2010. La momentul acela iniţiasem deja discuţii cu un furnizor şi deşi acestea erau într-o fază avansată, nu s-au concretizat", îşi aminteşte ea. Românca spune însă că între timp a devenit mamă şi înţelege mult mai bine businessul, de aceea a ales momentul potrivit să facă acest pas în direcţia antreprenoriatului.

"În prezent sunt în cei doi ani de concediu postnatal şi am timp să mă dedic acestui proiect. Încă nu am decis însă dacă mă voi intoarce la job sau dacă mă voi concentra pe această afacere".

După ce a terminat liceul în Galaţi ea a venit în Bucureşti la facultate, unde a absolvit Fa­cul­tatea de finanţe, asigurări, bănci şi burse de valori din cadrul ASE. După nici un an în cadrul unei companii italiene ce producea biju­terii, Măcrina Vendlinger s-a angajat ca auditor intern la Raiffeisen. "Ulterior am plecat la Unicre­dit, unde am aplicat pentru acelaşi post. După mai multe interviuri au încercat să mă convingă să aleg un post în departamentul comercial, ca rela­tionship manager. În final am acceptat." Următorul job a fost similar, doar că într-o altă bancă din România, ING. Aici a lucrat timp de şase ani înainte de a intra în concediu de maternitate. "Jobul presupune să gestionezi de la zero relaţia cu un client. Mai întâi trebuie să îl convingi să devină client, iar apoi să îl determini să rămână în bancă. Este un job ce presupune multă muncă de teren şi în care îţi trebuie multă putere de convingere."

Pariu cu bani proprii

Ea spune că aceasta este asemănarea între jobul său de la bancă şi postura de antreprenor. Între cele două există însă mai multe diferenţe, cea mai importantă fiind aceea că în cazul unui business propriu pui la bătaie propriile finanţe. "Atunci când devii antreprenor trebuie să îţi gestionezi singur toate cheltuielile, inclusiv cele cu salariile angajaţilor. Ca angajat aceste lucruri sunt gestionate de instituţia în care lucrezi."

Măcrina Vendlinger a investit în afacerea proprie 50.000 de euro. Banii proveniţi din fonduri proprii au fost folosiţi pentru realizarea site-ului, pentru activităţi de marketing şi pentru stocul iniţial de marfă. În businessul cu pantofi şi haine colecţiile se comandă în avans cu un sezon.

"În afară de magazinul online avem şi un showroom în Bucureşti în zona Baba Novac. De asemenea am încheiat un parteneriat cu un maga­zin din Dorobanţi care vinde produse pentru copii. Acum purtăm discuţii şi cu alte maga­zine din ţară pentru parteneriate. Urmă­torul pas după magazinul online este distribuţia către magazinele fizice şi online din Bucureşti şi din ţară."

În prezent pantofii pe care Măcrina Vendlinger îi vinde în magazinul online pantofioriveseli.ro sunt aduşi din Statele Unite (Livie&Luca), Noua Zeelandă (Bobux) şi Suedia (Vincent Shoes). Ea spune că pe termen lung se gândeşte chiar să realizeze o unitate de producţie, însă pentru moment se concentrează pe import şi vânzare.

Riscul pantofilor mici

"Partea cea mai dificilă a fost găsirea furnizorilor. Cei trei pe care i-am ales au fost deschişi spre colaborare, însă înaintea lor am iniţiat discuţii cu alţi 20. Companiile din Italia şi Spania sunt de departe cele mai reticente." Pantofii sunt, potrivit Măcrinei Vendlinger, din piele şi unii au şi blană na­turală. Preţul unei perechi este de circa 50 de euro. Ea mai spune că în fiecare sezon co­man­dă toată colecţia celor trei producători. Diferă însă numărul de perechi din fiecare model.

"În fiecare sezon comandăm cam 1.000 de perechi. Este greu să le vinzi, mai ales că suntem în criză, însă cred că dacă reuşeşti să faci businessul să meargă acum, în această perioadă grea, ai găsit formula câştigătoare."

Ea spune că s-a orientat către această zonă pentru că deşi există concurenţă, fiecare poate veni cu ceva nou. Mai mult, pe viitor se gândeşte să extindă businessul pe segmentul hainelor pentru copii, însă acesta este un plan pentru viitor după ce businessul actual va fi stabil.

Antreprenoarea recunoaşte că businessul cu pantofi pentru copii este unul riscant în con­textul în care piciorul unui copil creşte la fiecare 3-4 luni, însă spune că ea le recomandă pă­rinţilor să cumpere "o singură pereche şi bună". Iniţial antre­prenoarea a încercat să găsească perechi de pantofi pe care să le vândă pe piaţa locală cu 20-30 de euro, însă spune că nu a găsit, de aceea s-a orientat către acest segment de preţ pentru persoanele cu venituri medii.

Copilul alege, nu părintele

"Deşi ai putea crede că în acest business părintele decide, în realitate copilul este cel care alege. Pe el trebuie de fapt să îl convingi." Ea spune că în prezent 50% din clienţi comandă online, în timp ce restul vin prin show­room. "Ca părinte nu mai ai timp şi răbdare să mergi din magazin în magazin. De aceea pe site există tabele de măsuri cu ajutorul cărora poţi deter­mina exact ce mărime trebuie aleasă, fără să te mai deplasezi fizic în magazin împreună cu copilul."

Pantofii au mărimi între 18 şi 37 şi se adresează copiilor cu vârste de la unu la 14 ani.

Măcrina Vendlinger spune că în genul acesta de business contează foarte mult recomandarea fiecărui client către un potenţial client.

Pentru a găsi clienţi antreprenoarea a decis să încheie parteneriate cu companii multi­naţionale şi bănci, astfel încât anga­jaţii să primească reduceri. "Ca metodă de promovare ne-am decis să ne adresăm şi părin­ţilor care lucrează în companii multina­tio­nale şi care au puţin timp liber. Metoda aleasă a fost aceea de parteneriate cu aceste companii, prin care oferim discounturi la produsele noastre. Până acum am semnat deja contracte cu trei bănci şi cu un grup de companii, însă suntem în discutii şi cu alte companii."

În aceste condiţii, după primul an de funcţionare antreprenoarea vrea să ajungă la vânzări de 100.000 de euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania